Gå till innehåll

ljus utomhus (hey, det rimmar!)


DiVus

Recommended Posts

Jag har kikat runt lite och sökt, men inte hittat någon tråd som tar upp mitt "problem" eller snarare, min förfrågning:

Bör man ha nåt ljus när man filmar utomhus, säg en solig sommardag? Eller ska man försöka tänka mer på vart man har solen? Jag ska börja filma en Parkour-film som jag tänkte göra riktigt bra (efter min förmåga naturligtvis) och kommer filma endast utomhus, så det vore bra att veta lite om ljussättning utomhus.

Antagligen kommer det bli en del filmning på kvällar, kanske tidiga mornar, och för att filmen ska bli bra bör nog alla klipp se ungefär lika ut i ljussättning (om man nu inte är ute efter en skiftning i ljuset, typ sen kväll där man bara ser silhuetten på personen som hoppar).

Jag uppskattar all hjälp jag kan få inom ämnet =)

Länk till kommentar
Share on other sites

du behöver väldigt mycket ljus för att kompensera för dag-solljus. En 2000 watt blondie behöver du ställa ca 2-3 meter ifrån objektet du ska ljussätta för att det ska tillföra någon betydlig skillnad. har du svagare ljus än så behöver du gå ännu närmare. Du kan ju förstå hur varmt det blir då. Jag skulle också rekomendera reflektorer och att du håller koll på solens position.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...