Gå till innehåll

priser på 16mm, sammanställning


louis cyphre

Recommended Posts

Jo, 300 kr tjänas in på 5-6 kassetter. :)

Filmcentrum borde kunna skicka med posten, risken ligger ju hos mottagaren.

 

Tja.. fast oanvänd film är ju inte värd mer än sitt pris så att säga. Exponerad film däremot är ju ovärderlig, och den skickar jag över halva europa, så :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Stockholm filmcentrum kan du vara medlem i utan att bo i Stockholm, jag bor i Örebro och är medlem. Kanon servide och trevliga personer. Visste inte att det även var rabatt på s8 film, det var kul att höra.

Kanon tråd, uppskattas från min sida. (dock har den väl hamnat lite off topic)

Uppdatera första inlägget med ny info vore guld för nya läsare.

 

/Jacob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har haft mina filmer skannat på Color by Dejonghe de har duktiga colorist som kan få ditt film se helt underbart ut! Btw priser på Dejonghe är UTAN moms...

 

mvh

/Jan

 

 

Jag hittar inte inte prislistan på deras sida, var finns den?

Länk till kommentar
Share on other sites

Och i min senaste uppdatering så ser vi att "börja med Super8" -argumentet försvann med k40... Jag har inte skjutit super8 sedan dess så jag kollade på andecfilm.de för prisskillnaden.... den blev hiskeliga 2-400 kr. men då var det någon minut kortare super8film också.

 

Eller att 22min film blir

 

7500:- super8 till SD (6630:- om du lägger det på DVband(billigaste alternativet))

9704.50:- 35mm 2perf till HD (om du gör en automate i photoshop som delar på varje inscannad bild)

Länk till kommentar
Share on other sites

Och i min senaste uppdatering så ser vi att "börja med Super8" -argumentet försvann med k40...

 

Det finns ju 64T, som man kan/bör börja med. Negativa rullar blir dyrare.

 

Sedan undrar jag lite över priserna från Andec (jag kan inte se deras prislista av någon anledning?), vad är det för priser om man bara tar film + framkallning?

 

Det verkar hiskeligt dyrt, jag tror de debiterar saftigt för scanningen... Men jag kan inte se priserna på deras PDF filer så jag vet inte. Acrobat reader gnäller bara över "some characters may not print correctly" och sedan är priserna inte med. Knasigt med prislistor som inte kan läsas! :(

Länk till kommentar
Share on other sites

OK, nu hittade jag någon sida med priser på 64T med framkallning och frakt från Andec: €26.76 per rulle.

 

Om vi tar 9 rullar som du troligen har räknat med på 22 minutersvarianten här ovanför så blir det €240. Med dagens valutakurs blir det 2223:- i SEK.

 

Lägger man till en tusing till scannningen så kommer man upp till typ 3200:-

I jämförelse med citat: "(6630:- om du lägger det på DVband(billigaste alternativet)" så är det mindre än halva priset... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Utmärkt tycker ja. Adnec har rätt bra mängdrabbater. Dessuton säljer dom filmer med framkallnigskupong. S då blir det lite billigare. Med dagens dollarkurs rek jag dock att handla film (8mm) från USA. Finns några trevliga små webbutiker och några ebaystores.

Länk till kommentar
Share on other sites

Med dagens dollarkurs rek jag dock att handla film (8mm) från USA. Finns några trevliga små webbutiker och några ebaystores.

 

Har du räknat med frakt, moms och eventuell tull då?

Eftersom det är utanför EU så smäller de garanterat på 25% i moms om de kollar det, och troligen någon importavgift ochså (men det är jag osäker på hur mycket det är).

 

Det var förresten priset med framkallningskupong som jag räknade med i exemplet här ovanför.

Länk till kommentar
Share on other sites

Frakten är billig , tom mkt billigare än att beställa med postförskott från t,ex wibergs (jag ska kolla upp fakta under dagen) . Bizzart men så är det. Moms och tullavgift kommer inte på för en rulle (värde minnst 200 kr gäller)

 

Dessutom rör det sig ofta om små firmor/hobbysäljare som skickar "vanliga" paket/kuvert. Då är risken att det fastnar i tullen liten (jag har aldrig råkat ut för det när jag handlat t.ex 1.35v batterier från USA) Men som sagt risken finns alltid.

 

Importavgiften ligger på 3%

Länk till kommentar
Share on other sites

Frakten är billig , tom mkt billigare än att beställa med postförskott från t,ex wibergs (jag ska kolla upp fakta under dagen) .

 

Det kan vara helt sjukt med frakten. Jag beställde ett knivset från Japan, och frakten gick på 50:- i SEK... Ehrmmm, offtopic antar jag, men en rolig notis om hur priset på porto ligger i sverige... jäkligt högt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, du har ju rätt... Men det finns reversalfilmer till 16mm som är billigare också. Vision2 är ju inte precis det billigaste alternativet. Men det är också mer eller mindre standard(iaf på de större formaten). Jag valde en filmstock för att få ett klarare helhetsintryck. Det alternativ jag valde för super8 var ett paketpris med film, framkallning och scanning.

 

Men ändå. Jag tycker att den ger en nyanserad bild till de som slår bakut när någon frågar vad större filmstorlekar kostar.

Glöm det, kostar miljoner! Filma på super8

 

16mm med negativ filmstock, vilket många jobbar med på super8 också, kostar inte just något mer. Kameror med liknande funktioner och kvalitet kostar ju fortfarande lite mer än super8. Men för 15-20000 så kan man köpa en grym 16mmkamera också. Och så har vi uthyrning. En arri SR för 500:-/helg på filmcentrum.

 

 

Får du tag på en 2perfkamera så kostar tom 35mm inte speciellt mycket. Jag vet att solid entertainment hyr ut 2perfkamerorna de hade till frostbiten.

 

Problemet med 2perf är tydligen att väldigt få scanningshus fixar det. Men om man gör som jag skrev, automate i photoshop för att splica upp dem, så kostar även scanningen halva priset. Då har du helt plötsligt 35mm för typ samma pris som 16mm. Och inte så mycket dyrare än 8mm. Och det är ju ganska intressant...

 

 

Så visst, att super8 blev obsolete iom k40ns död är kanske en lätt överdrift. Men jag tycker inte att 8mm är ett lika självklart val längre. Absolut inte efter att man testskjutet några rullar film och ska börja filma riktiga prylar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Förresten, är det ni som tar tusen för att scanna nio rullar super8film?

 

Nä, vi tar inte så mycket som en tusing. ;)

 

Vi tar 990:- till miniDV normalt, men jag har ju lovat rabatt till alla forummedlemmar som vill scanna 8mm film (nyinspelade filmer) så en onelight transfer av nio rullar skulle gå på 792:-. Inklusive moms, exklusive postens avgifter.

 

 

EDIT: Din länk till Andec här ovanför är lite knasig...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, jag har skrivit (url=http:/www.andecfilm.de) andec (/url). Fast inte med paranteser så klart... Länken fungerar när jag klickar på den. Ska jag göra "" runt länken också? Som i html. Jag har alltid gjort länkarna på samma vis.

 

När du gjorde länkar till filmcentrum och solid entertainment i tidigare inlägg så fungerade det ju bra....så om du gjort på samma sätt nu verkar det ju konstigt att det inte fungerar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Någon som vet några svenska alternativ till filmteknik för framkallning/scanning av 16mm negativ? Deras minimumgränser (framkallning 120m, scanning 240m) innebär ju vissa problem om man, låt säga, bara har en-två 30m dagljusspolar.

 

Svenska Stopost verkar inte ha någon undre gräns för framkallning (som kostar 9 kr/m +moms), däremot för scanning (305 m)... :(

 

Och reversal 16mm framkallas väl inte i Sverige...

 

Men det finns ju alternativ utomlands.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Bra lenke. Jeg har et spørsmål kanskje litt på siden av tråden. Jeg lurer på om det er noen som vet om det er noen i Skandinavia som kan gjøre 16 mm print eller negativ fra 2K og hva det vil koste? Jeg planlegger et hel digitalt prosjekt, men er usikker på hvilket filformat og kompression jeg er nødt for å bruke. Jeg har funnet ut at Cineform intermediate nå er i 2K og kan redigeres i Final Cut, Adobe Premier eller Avid, men er det noen som vet om det finnes en lab som kan bruke Cineform intermediate i en MOV, AVID eller WMV wrapper for å gjøre en 16mm print eller negativ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...