Nasir Postad 6 mars 2007 Postad 6 mars 2007 Jo, det är så att jag planerar på att skriva ett filmmanus nångång relativt snart och jag är en person som gillar att satsa stort. Har som oftast stora planer och så vidare... Hur stor tror ni att möjligheten är, att få sitt manus till film, om det är en storsatsning. Jag syftar mest på budgeten och det, med tanke på att här i norden är det ju lite snålare med pengar än i det stora landet i väst (och nej jag menar inte Norge). Tacksam för svar. 0 Citera
Anhool Postad 6 mars 2007 Postad 6 mars 2007 Minimal till ingen. Antagligen :) Men kämpa på! 0 Citera
Tomtebo Postad 6 mars 2007 Postad 6 mars 2007 Jadu, det beror helt på faktiskt. Du kan köra på satsa stort och skriver världens bästs manus liksom och få igenom det och allt. Men sedan kan det skita sig totalt. Men Jag skulle nog kört på stort. Men det är lite lättare kanske att man har synats lite i denna värld. Alltså producera kortfilms manus ibörjan och sedan satsa på stort.Kan tänka mig att det är lättare för en som har producerat redan manuskript till filmer att få igenom sina filmer än okända. Men vem vet? go for it! jag skulle göra det ifall jag var du! 0 Citera
Bjoern Postad 6 mars 2007 Postad 6 mars 2007 Jag har en kompis som håller på med ett jättestort projekt. Han skriver en berättelse där allt utspelar sig i en fantasyvärld (får inte avslöja handlingen) Han planerar dessutom att detta ska bli en trilogi. Han har inte alls mycket erfarenhet av manusskrivande utan är en nybörjare på det här. Än så länge har han skrivit en Prolog och lite till, vad jag vet iallafall. Aja iallafall, han har kontaktat en massa bolag både i USA och i Sverige. Han var i kontakt med Sony Pictures, Newline Cinema och Warner Brothers. Och fick svar från ett av dom! (fick inte reda på vilket dock) och de bokade en tid då han fick pitcha sin filmidé med dom. Sen hade han tydligen varit i kontakt med massa regissörer i Sverige och en av dessa erbjöd honom att vara med på en långfilmsinspelning! Så kan det gå om man är på. 0 Citera
Nasir Postad 6 mars 2007 Författare Postad 6 mars 2007 Tack för svaren. Då tror jag att jag kommer att satsa rätt så stort... det är ändå inte på liv och död, jag satsar på att bli författare också nämligen. Både när jag skriver böcker och när jag kommer att börja på mitt manus så gillar jag inte att känna mig begränsad, därför så tror jag att det är bäst för mig att inte bry mig så värst mycket om budgetmöjligheter, utom istället skriver jag ett så bra manus som jag kan och hoppas att det går vägen! 0 Citera
Simon W Postad 7 mars 2007 Postad 7 mars 2007 Musikindustrin är kanske inte likadan, men jag hade en polare som var med och vann rock-SM 1997 (Spencer hette bandet), med skivkontrakt som följd. Dom spelade in skivan och allt, men det var på ett litet tyskt bolag, som inte hade mycket att komma med vad gäller reklam och distrubution och sånt. Så det liksom självdog. Jag var vid den tiden låtskrivare, och hade tankar på att skicka något material till skivbolag. Jag snackade lite med polaren om just detta - ska man satsa på de stora bolagen, eller skicka till nåt litet, med större chans till kontrakt. Han sa typ "har man något bra, så sikta på de stora. De har budget att satsa med, och kontakter för hela apparaten". Kort sagt: De stora bolagen är alltid ute efter nästa succé, så om du tror att ditt manus är denna succé - satsa! 0 Citera
Vito Gogola Postad 6 april 2007 Postad 6 april 2007 Visst kan det gå om manuset du skrivit är bra och du är optimistisk och står på dig. Lycka till, hörru! ;) 0 Citera
stereodee Postad 7 april 2007 Postad 7 april 2007 Jag har en kompis som håller på med ett jättestort projekt. Han skriver en berättelse där allt utspelar sig i en fantasyvärld (får inte avslöja handlingen) Han planerar dessutom att detta ska bli en trilogi. hmm. varför känns det som att man har hört den idén innan? kanske kan få peter jackson som regissör? 0 Citera
Team_fagott Postad 7 april 2007 Postad 7 april 2007 Det finns en snabb väg in i branchen. Väldigt många har tagit den. Använd skydd. 0 Citera
_nemo_ Postad 7 april 2007 Postad 7 april 2007 "har man något bra, så sikta på de stora. De har budget att satsa med, och kontakter för hela apparaten". Kort sagt: De stora bolagen är alltid ute efter nästa succé, så om du tror att ditt manus är denna succé - satsa! Lyssna på dessa kloka ord från Simon. 0 Citera
Munthe Postad 7 april 2007 Postad 7 april 2007 DGA visade nyligen i en undersökning att det där med att skriva ett obeställt manus, få det köpt och producerat numera är en myt (dvs att det är en myt att studiorna letar efter nästa stora succé bland manus som cirkulerar i branschen). Nästan ingen slår igenom så längre. Studiorna producerar själva sina manus. Med andra ord gäller det att gå den långa vägen som manusförfattare och försöka bli en respekterad brödskrivare med rätt agent. 0 Citera
Simon W Postad 7 april 2007 Postad 7 april 2007 ... Nästan ingen slår igenom så längre... "... NÄSTAN ingen..." Där lägger jag mitt hopp. ;) 0 Citera
Munthe Postad 8 april 2007 Postad 8 april 2007 Tänk också på att INGEN läser "unsolicited scripts" längre. ALLT måste gå igenom godkända agenter via nogranna överenskommelser av juridiska skäl. Det är extremt knepigt att få studiorna att ens läsa manus idag. 0 Citera
_nemo_ Postad 8 april 2007 Postad 8 april 2007 Tänk också på att INGEN läser "unsolicited scripts" längre. ALLT måste gå igenom godkända agenter via nogranna överenskommelser av juridiska skäl. Det är extremt knepigt att få studiorna att ens läsa manus idag. Fast om du nu HAR världens bästa manus (?!) i din ägo, så ska det inte vara några problem att få den såld och filmad. Större sannolikhet att manuset faktiskt inte är så bra som du tror. Alltid någon som vill läsa, för att sedan föra den vidare, ända tills den hamnar i rätt persons synfält. Om det nu är bra alltså. Du kan ju gå genom SFI t.ex, men nu är det väl rätt kört där med om du inte är etablerad, eller har en etablerad producent med dig. 0 Citera
Munthe Postad 8 april 2007 Postad 8 april 2007 Fast om du nu HAR världens bästa manus (?!) i din ägo, så ska det inte vara några problem att få den såld och filmad. Oj vad skönt det skulle vara om det var så enkelt att man bara hade ett jävligt bra manus för att saker och ting ska lösa sig. Preston Tucker hade världens bästa bil och se hur bra det gick. 0 Citera
Simon W Postad 8 april 2007 Postad 8 april 2007 Tänk också på att INGEN läser "unsolicited scripts" längre. ALLT måste gå igenom godkända agenter via nogranna överenskommelser av juridiska skäl. Det är extremt knepigt att få studiorna att ens läsa manus idag. Du menar alltså att ens manus måste föregås av tex ett treatment, och att dom därefter eventuellt beställer ett manus? För inte kan väl det väl bara vara studiorna som kläcker alla goda filmidéer i detta land? Var i vår Herres hage hittar man dessa godkända agenter? 0 Citera
Munthe Postad 9 april 2007 Postad 9 april 2007 När man pratar om "studior" så syftar man normalt sett på USA och dom sju stora studiorna där. I sverige finns inga studior (därför trodde jag att det var USA vi pratade om). Här har vi bara små produktionsblag och TV-kanaler som "beställare". Om en film blir av eller inte hänger oftast på om den får stöd från SFI. Stegordningen här är att presentera en first draft för ett produktionbolag, få detta bolag att söka pengar från SFI med manuset för att få loss utvecklingspengar och sedan hoppas på at det kanske blir film av det hela. I USA funkar det så att studiorna "kläcker" idéerna (man köper optioner på böcker, TV-spel eller andra filmer för remake). Sedan vänder man sig till en het manusförfattare som får uppdraget att skriva manus. I undantagsfall kan man låta en regissör som är väldigt het själv presentera ett projekt med en attached manusförfattare. 0 Citera
Simon W Postad 9 april 2007 Postad 9 april 2007 Jag menade nog produktionsbolag när jag skrev studios, för det var svenska studios jag avsåg (typ Memfis Film mfl). Vad innebär First Draft? Är det helt enkelt ett filmmanus i sin första version? 0 Citera
_nemo_ Postad 9 april 2007 Postad 9 april 2007 Oj vad skönt det skulle vara om det var så enkelt att man bara hade ett jävligt bra manus för att saker och ting ska lösa sig. Preston Tucker hade världens bästa bil och se hur bra det gick. Men det jag menade var ju att det är svårt att veta vad som är ett bra manus, kanske det är bra för vissa men inte för "rätt" personer. Men OM rätt personer anser att du har ett JÄVLIGT BRA manus så ska det nog inte vara något problem. Saker som inte har med manuset att göra egentligen gör manuset bättre eller sämre än vad det är. Är manuset värt att satsa på just nu? Har producenten fått k*ulla idag? (Extremt exempel kanske). Eller är jag helt ute och cyklar? Vad innebär First Draft? Är det helt enkelt ett filmmanus i sin första version? Yes. =) 0 Citera
Simon W Postad 9 april 2007 Postad 9 april 2007 Så produktionsbolaget vill alltså se ett Fist Draft först? Inte synopsis, treatment eller en outline? 0 Citera
_nemo_ Postad 9 april 2007 Postad 9 april 2007 Så produktionsbolaget vill alltså se ett Fist Draft först? Inte synopsis, treatment eller en outline? Har fått för mig att de första de vill ha är en pitch? Jag skickade manus till konsulent på SFI, men han läste det inte förräns han fick höra en pitch. Men då hade iofs en annan person där tagit kontakt med honom först och sa till han att vi hade något som kunde bli bra. Samma sak när jag varit i kontakt med producent, de vill ha en pitch, eller synopsis, sen kan de läsa manus. 0 Citera
Simon W Postad 9 april 2007 Postad 9 april 2007 Samma sak när jag varit i kontakt med producent, de vill ha en pitch, eller synopsis, sen kan de läsa manus. Var det en muntlig eller skriftlig pitch? Så produktionsbolaget vill alltså se ett Fist Draft först? Fist Draft... Det kan man kalla smocka! ;) 0 Citera
_nemo_ Postad 9 april 2007 Postad 9 april 2007 Var det en muntlig eller skriftlig pitch? Muntlig. 0 Citera
Simon W Postad 9 april 2007 Postad 9 april 2007 Hade du i detta fall ett val mellan muntlig och skriftlig pitch. Jag skulle nämligen föredra skriftlig extremt gärna (eftersom jag är mycket mer "övertygande" i skrift än i tal). Vad är kutym? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.