Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Egentligen ingen aning, men varje gång jag brännt på +skivor funkar de inte i någon DVDspelare för teve utan att det pixlar sig, fastnar, man hör hur spelaren korrigerar hela tiden.

Postad
Jag tror plus skivorna går att bränna lite då och då på så de liknar lite en engångshårddisk. Medans - skivan bränner man och därmed basta.

På ett ungefär :)

hur menar du med "bränna lite då och då", är det ReWritable du syftar på?

Postad

Nej utan för typ kameror med dvd skivor. Att den har en öppen session och det går att redigera lite enkelt osv...

RW skivorna går ju som sagt att byta informationen på.

+ skivorna har lite speciella funktioner som vissa apparater har. - formatet är mer en vanlig skiva fast dvd istället för cd.

Någon sakkunnig kanske kan guida dig vidare.

/j

Postad

det var väl två format som kom i början av dvdbrännaråldern. vissa (läs "äldre") "vanliga" dvdspelare klarar bara dvd-, men de flesta klarar både och.

sen finns det ju DVD-R och DVD-RW (samt DVD+R och DVD+RW och jag TROR att det finns nån annan skum variant också), och RW innebär att man kan radera och använda om skivan (fast av nån oförklarlig anledning står det ändå RW på vissa R skivor...)

den tekniska skillnaden på + och - kan jag inte, men klarar din brännare -skivor så kör på det om du ska göra film.

Och nej, detsamma gäller inte för CD, för där finns bara en standard.

Nån som vet hur det är med BD och HD-DVD? finns det olika typer av dem också?

Postad
Egentligen ingen aning, men varje gång jag brännt på +skivor funkar de inte i någon DVDspelare för teve utan att det pixlar sig, fastnar, man hör hur spelaren korrigerar hela tiden.

Bränn skivorna DVD-R, om du gör egna filmer med dv-kamera. Fungerar i alla DVD-spelare. Har inte hört någonting annat. Det där med RW är väl mer för lagring.

/nils

Postad

Precis, DVD-R skall man välja. Det har jag "stor" erfarenhet av (hm...) när jag bränt 100 filmer åt en talangjakt på min gamla skola. Jag började på DVD+R men så fungerade de inte i någras dvd-spelare (gammal spelare) så jag bytte till DVD-R och de fungerar mest överallt. Det är väl mest i TV-spel och sådant "skit" som de skivorna inte fungerar. Men ta DVD-R!

Postad

Det finns också dvd-dl, DVD-Dual Layer (vet faktiskt inte om det finns dvd+dl) vilket innebär att skivan består av två lager (Läs: två lager!, inte på två sidor!) Dual layer kommer man att se mer av på Playstation 3-spel och blu-ray filmer som lagras på blu-ray skivor, som kan lagra upp till 25GB (enkelt lager) och 50GB (dual layer). förkortningen är då BD-DL.

Postad
Det finns också dvd-dl, DVD-Dual Layer (vet faktiskt inte om det finns dvd+dl) vilket innebär att skivan består av två lager ).

Jo + och - standarden finns även på DVD-/+R DL skivor, min brännare klarar tex bara av att bränna +R DL skivor :/

Och det är väl bara väldigt gamla dvd läsare som har problem med + skivorna kanske. De flesta "nyare" klarar dvd + och - lika bra.

• 4 veckor senare...
Postad

Det har med vad din DVD spelare kan spela upp eller inte

Postad

Jag valde R+ för flera år sedan i huvudsak för att det var ett nyare format som dels hade erfarenheter från R- och dels verkade ha bättre felkorrigering. Nackdelen då var att äldre spelare inte kunde läsa R+ eftersom det är rätt stor skillnad i synksystemet som håller reda på hela skivstrukturen i relation till de förinlagda synkpunkterna i skivan.

Min erfarenhet från att ha haft närmare 1000 +R skivor ute är att jag har fått under 10 st i retur. En viktig sak för att skivan skall kunna läsas av spelarna är att brännaren hinner bränna distinkta spår. Därför bränner jag nästan aldrig skivor i högre hastighet än 4 ggr trots att de i regel klara 16 ggr.

Postad

Vadå äldre spelare? Snicksnack. Min spelare i sovkammaren är språng ny Philips (ej budjetmodell) och spelar defenetivt inte DVD+R. Ändå klarar den de flesta piratformat som garanterat inte ingår i DVD-standarden. Min "gamla" Yamaha som är en två år gammal spelar inga piratformat men skryter med att den spelar brända skivor, klarar inte DVD+R. Ungarna varsina DVD-spelare spelar inte DVD+R. Grabbens tevespelskonsol spelar inte DVD+R. Jag har hittills inte hittat en enda konsument-DVD-spelare som inte varit monterad i en dator som ostraffat spelat DVD+R. Synd att jag har kastat kartongen för det vore kul att om de lovade det på kartongen. Det vore rätt intressant att göra en klistrad lista på de spelare som spelar DVD+R. De gånger jag fått en film på DVD+R har det inte varit någon konst att lägga skivan i datorns DVD-spelare och kopiera den till DVD-R och så har jag kunnat titta på filmen på teve igen.

Den vet bättre, hur ser standarden ut för att man skall få klistra ett märke DVD på skivan?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...