Uppsala BildTeknik Postad 19 mars 2007 Postad 19 mars 2007 Kameran fungerar väl i allra högsta grad.............. Dock inte max kvalitet. Ehrmmmm. ;) 0 Citera
louis cyphre Postad 19 mars 2007 Postad 19 mars 2007 På NAB kommer de att visa full kvalitet på en 4Kprojektor... Så länge är väl inte 1080p 4:2:2 så jävla dåligt heller. Bara för att de inte lagt upp 4K än. Herregud, ni vet väl att nästan alla filmer scannas i 2K. Typ sagan om ringen osv. 4K är helt sjukt och även om det inte skulle finnas i slutspecen skulle kameran knäcka allt motstånd. Men nu är det ju så att de ska visa 4k på NAB. 0 Citera
Dario Postad 19 mars 2007 Postad 19 mars 2007 På NAB kommer de att visa full kvalitet på en 4Kprojektor... Så länge är väl inte 1080p 4:2:2 så jävla dåligt heller. Bara för att de inte lagt upp 4K än. Herregud, ni vet väl att nästan alla filmer scannas i 2K. Typ sagan om ringen osv. 4K är helt sjukt och även om det inte skulle finnas i slutspecen skulle kameran knäcka allt motstånd. Men nu är det ju så att de ska visa 4k på NAB. Vad är NAB förresten? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 19 mars 2007 Postad 19 mars 2007 På NAB kommer de att visa full kvalitet på en 4Kprojektor... Så länge är väl inte 1080p 4:2:2 så jävla dåligt heller. Nej. Men hur länga her de pushat sin Red kamera och sagt "nästa höst, nästa konferens" osv då? Rätt länge innan de kommit till skott... Visst, de kommer säkert att släppa en kamera som fungerar som de beskrivit tids nog, men än har de ingen. Tycker bara att det är suspekt att sälja köplatser till något som inte ens är färdigutvecklat. Vore kul om de filmade lite utanför lobbyn och sedan kopplade in kameran och spelade upp det med full upplösning. Men troligen är det färdiga inspelningar som de kommer att visa upp. Hur kameran som filmat de ser u ti praktiken och vad det är inspelat på är det sedan ingen som vet. Men det är bara rena spekulationer från min sida. Gillar inte sådär uppjagade säljmetoder. Låter lite som C3play och liknande fast i större skala då. 0 Citera
louis cyphre Postad 19 mars 2007 Postad 19 mars 2007 NAB Vad man gillar den där sortens marknadsföring har inget med något att göra. Vissa produkter har massiv tvreklam andra sitter och säljer sin produkt på internetforum. Själv bryr jag mig inte. Tycker att han gör rätt, det är ju på dessa forum hans kunder är iaf. En massiv reklamkampanj hade inte gett speciellt mycket då kameran inte är gjord för massan. Men jag förstår fortfarande inte vad hans marknadsstrategi har att göra med hur kameran är. Han har väl redan lovat datum för kamerasläppet till de första kamerorna nu? Kommer inte ihåg datumet, står säkert i någon tråd på typ reduser.net... De har inte lovat något datum tidigare, vad du får det ifrån vet jag inte. Skicka gärna en länk om du har sett annat. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 Han har väl redan lovat datum för kamerasläppet till de första kamerorna nu? Kommer inte ihåg datumet, står säkert i någon tråd.... Ingen aning, och jag är inte intresserad så jag kommer inte att leta efter ett datum. De har inte lovat något datum tidigare, vad du får det ifrån vet jag inte. Skicka gärna en länk om du har sett annat. Jag har inte nämnt att de lovat "datum" en enda gång. Det jag skrev var typ "nästa höst" eller liknande. ;) 0 Citera
Team_fagott Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 *Väntar på att 35mm kameror ska rasa i pris som Super 8:an* :) För övrigt tycker jag man ska lyssna på användarna (som inte finns ännu) och inte på en försäljnigsansvarig. Det blir liksom lätt lite opartiskt då. 0 Citera
louis cyphre Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 De har aldrig spikat "hösten" heller. Folk har spekulerat. Det är en helt ny kamera. Första kameran för honom. Han har promotat den själv på forum. Jag förstår inte vad som irriterar det med det. Jag tycker det är ett smart grepp... Team_fagott, vad menar du? Ska de lyssna på användarna för att få inspiration för kameran? Det är i så fall det de gör. De sitter på forum och snackar om deras pryl, med de som tänker köpa den, och ideér växlas. 0 Citera
Team_fagott Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 De har aldrig spikat "hösten" heller. Folk har spekulerat. Det är en helt ny kamera. Första kameran för honom. Han har promotat den själv på forum. Jag förstår inte vad som irriterar det med det. Jag tycker det är ett smart grepp... Team_fagott, vad menar du? Ska de lyssna på användarna för att få inspiration för kameran? Det är i så fall det de gör. De sitter på forum och snackar om deras pryl, med de som tänker köpa den, och ideér växlas. Nej jag syftade på att man ska inte lyssna på recentioner som kommer från någon med ekonomiska intressen i själva produkten. Utan man bör lyssna på konsumenterna (som i det här fallet inte existerar ännu) Att marknadsföra och prata om produkter i olika forum är ett populärt grepp numera i inom marknadsföring, det kan man faktiskt få betalt för via vissa rekryteringssidor. I övrigt är det naturligtvis klokt och bra att prata med folk i branchen då man utvecklar en ny produkt, detta görs med största sanolikhet med dom flesta produkter på marknaden., Det här med digital vs kemi verkar vara ett känsligt ämne. ;) 0 Citera
louis cyphre Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 Det här med digital vs kemi verkar vara ett känsligt ämne. Nä, det tycker jag inte. Även om det är det så visas det inte i den här tråden.. Det har inget med kemi vs digitalt att göra. Det har att göra med skumma dissningar på lösa grunder. Jag menar, Genesis? Och påhitt om uppjagade säljmetoder... RED har haft milstolpar till olika konferenser osv, de har aldrig sagt att den ska vara klar. Vad Kent fått det ifrån vet jag inte. Nu har de sagt att kameran ska vara klar. Och visa den på NAB. Vi får se om några veckor så det är väl bara att vänta. Jag har precis bestämt mig att börja med film igen, filmade sista k40rullen sommaren 2005. Kommer iofs fortsätta med DV också. Därför jag sökt upp 16mmpriser, vilka jag sedan satte upp här på forumet. Hm, vadå för recensioner? Jag förstår fortfarande inte vad menar. Menar du kamerans tekniska spec som de skrivit på deras hemsida? Det gör väl alla företag? Folk gillar att dissa nyskapande grejer, så är det alltid. Jag tycker det är bättre och ta det lugnt och se vad som kommer istället för att ta fram storsågen. Speciellt beroende på marknadsföring. Som RED har noll förutom det utvecklarna själv skriver i forum. Resten står galna fans för. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 Det har att göra med skumma dissningar på lösa grunder.............Och påhitt om uppjagade säljmetoder... Vad är det för skumma dissningar du snackar om, och på vilka lösa grunder? Vad är det för påhitt om uppjagade säljmetoder du pratar om? Om du tycker att Red har betett sig proffsigt och rationellt i sitt sätt att sälja köplatser till folk på konferenser till en produkt de inte haft klar, och som de inte har löst alla tekniska bitar till än, så är det upp till dig. Shizzzez.... säger jag bara... snacka om att sila mygg och svälja kameler... 0 Citera
Team_fagott Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 Nä, det tycker jag inte. Även om det är det så visas det inte i den här tråden.. Det har inget med kemi vs digitalt att göra. Det har att göra med skumma dissningar på lösa grunder. Jag menar, Genesis? Och påhitt om uppjagade säljmetoder... RED har haft milstolpar till olika konferenser osv, de har aldrig sagt att den ska vara klar. Vad Kent fått det ifrån vet jag inte. Nu har de sagt att kameran ska vara klar. Och visa den på NAB. Vi får se om några veckor så det är väl bara att vänta. Jag har precis bestämt mig att börja med film igen, filmade sista k40rullen sommaren 2005. Kommer iofs fortsätta med DV också. Därför jag sökt upp 16mmpriser, vilka jag sedan satte upp här på forumet. Hm, vadå för recensioner? Jag förstår fortfarande inte vad menar. Menar du kamerans tekniska spec som de skrivit på deras hemsida? Det gör väl alla företag? Folk gillar att dissa nyskapande grejer, så är det alltid. Jag tycker det är bättre och ta det lugnt och se vad som kommer istället för att ta fram storsågen. Speciellt beroende på marknadsföring. Som RED har noll förutom det utvecklarna själv skriver i forum. Resten står galna fans för. Jag dissar ingenting. Jag försökte bara säga att citat från reds egen hemsida som att "Nu finns det ingen ursäkt att välja 35mm längre (ej citerat ) ska tas med en nypa salt. Av samma anledning som jag inte tar kameratester i Canons klubbtidning på särskilt stort allvar (hur bra maskiner det än är) Ett sådant enormt kostsamt projekt marknadsförs knappast bara genom"att utvecklarna chattar med användarna" (Och näe, ICA-stig svarar inte då man ringer icas kundtjänst), inget företag eller privatperson skulle sätta av pengar till att utveckla en sådan produkt utan en ordentlig marknadsföringsbudget. Det behöver inte betyda att utvecklarna inte råkar ha registrarade användare på ett forum. Jag tycker dock att det är ett spännande projekt, i framtiden kanske även lågbudgetfilmer kan spelas in med riktigt bra bildkvalitet. 0 Citera
louis cyphre Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 Tja, du skrev ju det lite tidigare i tråden. Alltså att de använde sig av uppjagande säljmetoder.. Jag tycker det är ogrundat. Jag tycker jag var ganska tydlig med att det är skumma dissningar, på lösa grunder, när du skriver att de lovat kameran hit och dit fast de faktist inte gjort det. Efter att Team_fagott verkade tro att vi debatterade om digitalt vs kemisk film tyckte jag att jag borde vara tydlig om vad saken handlade om. Och det är att jag tycker att kritiken var ogrundad. That's it. Shizzzez schmizez.Jag ser inte de stora kamelerna jag tycks svälja. Iofs är vi väldigt offtopic nu, för inte fan använde de RED till iRobot. :) 0 Citera
louis cyphre Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 Jag menade inte att du dissade någonting, Team_fagott. Jag förklarade bara att jag(och säkert inte de andra heller) inte brydde mig om det löjliga bråket om digitalt vs film. Och så undrade jag vilka recensioner du pratade om... Det hade inget med varandra att göra. Men nu förstår jag att det var citatet på sidan du menade. Och naturligtvis har du rätt att alla sådana citat ska tas med en nypa salt. Men om du läst någon recension är jag fortfarande väldigt nyfiken på att läsa den, även om den är vinklad. Sånt är kul att läsa också. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 Iofs är vi väldigt offtopic nu, för inte fan använde de RED till iRobot. :) Jag hänger inte alls med här tydligen... var kommer iRobot in i bilden? Ja, rätt långt offtopic... men inte direkt ovanligt att det blir så. :) 0 Citera
louis cyphre Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 Vad heter dom kamerorna som dom använder till riktiga filmer som I Robot? I Robot heter den ja... Appleskadad. 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 20 mars 2007 Postad 20 mars 2007 Jaha... första inlägget... LOL, så bra koll jag har idag känner jag! :D 0 Citera
FarfarMOV99TD Postad 27 mars 2007 Författare Postad 27 mars 2007 Visst kan man köpa en Arri kamera om man skulle vilja & kunna det? (dom kör inte samma system som panavision) Beck filmerna har som sagt inte så mycket med SVT att göra! speciellt inte hur dom serut! haha. Beck är inspelat på S-16 mm, och att gämföra I-robot & beck? varför? Men jag menar, varför inte spela in Beck-filmer med Arri-kameror (35 mm) också? Är Sverige för fattigt för det? 0 Citera
Team_fagott Postad 27 mars 2007 Postad 27 mars 2007 Det är inte sverige som spelar in beckfilmerna. Det är b.la TV4, tysk tv, m.fl. Spelas fortfarande in en hel del film på 35mm i Sverige. Men snabbproducerade B-filmer som T.ex Beck har ofta en pressad budget. Föresten tror jag att dom som gick upp på bio var 35 och dom direkt till tv var s16. Har jag fel? 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 27 mars 2007 Postad 27 mars 2007 Inget fel med S16, det ser jätte bra ut på vita duken. Man bör välja format så att det passar storyn inte på grund av budgeten (även om det spelar ett stor roll i valet av format) Jag tror att beck filmerna skulle passa jätte bra med s16, eftersom bilden ser grynigare och råare... och det är väldigt CSI-aktig... 0 Citera
Team_fagott Postad 27 mars 2007 Postad 27 mars 2007 Inget fel med S16, det ser jätte bra ut på vita duken. Man bör välja format så att det passar storyn inte på grund av budgeten (även om det spelar ett stor roll i valet av format) Jag tror att beck filmerna skulle passa jätte bra med s16, eftersom bilden ser grynigare och råare... och det är väldigt CSI-aktig... Sedan gissar jag att en s16 kamera är lättare att röra sig med också? Håller med om att 16 och s16 är snyggt och i rätt valda situatiooner snyggare än 35 mm (just för den där sköna känslan) Edit: för att inte tala om s8 mm då *Kärlek* fast kanske inte till mainstream film kanske.. (Eller varför inte..mmm..hmm ;) ) 0 Citera
Munthe Postad 27 mars 2007 Postad 27 mars 2007 Beck spelas in av det svenska produktionsbolaget Filmlance i Stockholm och dom spelar in på 35mm. CSI spelas in i Super35 och scannras direkt till okomprimerad HD där det klipps. Det var en av dom första amerikanska TV-serierna som kunde sändas i HD. Jag skulle verkligen inte beskriva CSI som kornigt (det är väl det som menas med "grynigt"). Team_fagott: Vad spelar det för roll om priset för en 35mm-kamera sjunker när kamerakostnaden utgör en så extremt liten del av kostnaden för en 35mm-produktion. Där är det råfilmen som är tung att bära ekonomiskt. Även om S-8-kameror droppat till några hundralappar så har kostnaden för filmen knappast sjunkit genom åren. Snarare tvärtom. 0 Citera
FarfarMOV99TD Postad 29 mars 2007 Författare Postad 29 mars 2007 Beck spelas in av det svenska produktionsbolaget Filmlance i Stockholm och dom spelar in på 35mm. CSI spelas in i Super35 och scannras direkt till okomprimerad HD där det klipps. Det var en av dom första amerikanska TV-serierna som kunde sändas i HD. Jag skulle verkligen inte beskriva CSI som kornigt (det är väl det som menas med "grynigt"). Team_fagott: Vad spelar det för roll om priset för en 35mm-kamera sjunker när kamerakostnaden utgör en så extremt liten del av kostnaden för en 35mm-produktion. Där är det råfilmen som är tung att bära ekonomiskt. Även om S-8-kameror droppat till några hundralappar så har kostnaden för filmen knappast sjunkit genom åren. Snarare tvärtom. Det låter mäst troligt. 0 Citera
Team_fagott Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Beck spelas in av det svenska produktionsbolaget Filmlance i Stockholm och dom spelar in på 35mm. CSI spelas in i Super35 och scannras direkt till okomprimerad HD där det klipps. Det var en av dom första amerikanska TV-serierna som kunde sändas i HD. Jag skulle verkligen inte beskriva CSI som kornigt (det är väl det som menas med "grynigt"). Team_fagott: Vad spelar det för roll om priset för en 35mm-kamera sjunker när kamerakostnaden utgör en så extremt liten del av kostnaden för en 35mm-produktion. Där är det råfilmen som är tung att bära ekonomiskt. Även om S-8-kameror droppat till några hundralappar så har kostnaden för filmen knappast sjunkit genom åren. Snarare tvärtom. Anledningen till att kamerakostnaden ä relativt låg beror ju på att man bara hyr kameran. Men naturligtvis har du rätt i att råfilmen är den stora kostanden. Eftersom jag kommer över billiga och bra 8mm kameror så filmar jag en del på 8mm, även fast det är dyrt. Skulle jag (i fantasin) komma över en 35mm kamera för ett par tusenlappar, så nog fan skulle jag spara till/skrammla med mitt team/våra sponsorer, till åtminstone en rulle 35mm per år, bara för sakens skull :) Så nog skulle det göra skillnad, även om det kasnke inte skulle bli 0-buget långfilmer, så nog fasen skulle fler kortfilmer på 35mm göras, iaf för min del (Hela posten är en spekulation;)) FarfarMOV99TD: Får du betalt per post eller tävlar du med någon om antal poster? 0 Citera
Jonas Postad 3 april 2007 Postad 3 april 2007 Sexton är ju inte så jäkla mycket billigare per minut jämfört med 35. Det är väll snarare att det är en annan look samt att kamerorna är billigare att hyra som gör att man använder det. Skall det bara till tv så blir det ju lätt lite overkill med 35 också. Det är ju fullt möjligt att hyra en kamera för en dag om det är ens högsta dröm att göra en kortfilm på 35. Vet du om de pressar filmen nått på csi, munthe? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.