kalle112 Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Jag var i elgiganten för några dar sen och frågade efter en kamera i 5-6000 kronors klasssen. Försäljaren rekomenderade Panasonic nvgs280. När jag förklarade att jag ska använda den till en film och började prata om film-filter så sa han att man kan köpa speciella filter som man kan festa på kameran. Men enligt honom så var det bästa alternativet att filma utan filter och därefter lägga till ett dator-filter. Nu till min fråga... Vilket är det bästa alternativet om man vill skapa film känsla? Ska man använda dator-filter eller ett riktigt filter? Försäljaren sa att när man använder ett riktigt filter så kommer hela videon man filmat att ha samma t.ex. mörka färg - utan större möjlighet att ändra det. Kan det han säger vara något som man bör tänka på eller ska man ta och köpa ett film-filter? 0 Quote
jbergman Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Det finns inga filmfilter. På riktigt. /Jakob 0 Quote
kalle112 Posted February 5, 2007 Author Posted February 5, 2007 Men det finns väl filter som gör att videon liknar film? Det är det jag menar i alla fall... 0 Quote
Tomtebo Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Nej, man kan där imot ändra saker och ting på datorn så det ser ut som film, somt ex konventera videon i 24fps, färgsätta filmen, använda olika filters som finns i redigerings program, ändra med konstrast etc etc... filter som finns att köpa är typ, Uv filter och polarsis filter eller vad de heter. De gör så färgerna blir klarar när man filmar tex där det är väligt ljust eller i alperna som ett exempel. 0 Quote
Max_H Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Kolla på: http://www.redgiantsoftware.com/mbforeditors.html /Max 0 Quote
kalle112 Posted February 5, 2007 Author Posted February 5, 2007 ett klipp med ett filter från magic bullets suit tar ÅR att rendera! Så länge man inte har en jätte snabb dator så måste man vänta väldigt länge! 0 Quote
Max_H Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Beror på... Använder du Magic Bullets Deinterlacer - svar ja. Använder du Magic Bullets Looksuite och har ett bra grafikkort - i princip realtid. Själv kör jag Revision Fields Kit för deinterlacing (minst 10x snabbare än MB) och Looksuite för just "Looks". /Max 0 Quote
barnholdt Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 ett klipp med ett filter från magic bullets suit tar ÅR att rendera! Så länge man inte har en jätte snabb dator så måste man vänta väldigt länge! Sätt på datorn för rendering över natten, låt den sen gå i vila när den är klar med det du bett den om, vad är problemet? 0 Quote
kalle112 Posted February 5, 2007 Author Posted February 5, 2007 njaa...tänkte att i värsta fall så kan man göra så att man renderar ut materialet under natten eller en dag man inte behöver datorn. Men jag tycker ändå att det är ganska jobbigt. Ibland vill man ju se att looken passar in i hela filmen. Men för att kunna se det måste men rendera ut t.ex. 10s. Och bara det tar jätte lång tid... 0 Quote
Mahogny Productions Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 tyvärr är det så :( ,, men jag funderar nästan lite på att skaffa " Film magic pro" En massa proffsiga färginställningar till A.E .. Går ganska mycket snabbare än Magic Bullet för den använder A.E egna motor till det. http://www.videocopilot.net/fmp.html 0 Quote
MovieSwede Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Skall man få filmlook med en vanlig kamera, så kan nästa alla bättre redigeringsprogram deinterlaca 50i till 25P. I mina "gamla" dagar så använde jag helt enkelt tmpgenc när jag skulle få filmlook på mitt material. Filmade med en Sony PC1E. Tog bort hälften av linjerna och sedan började färgkorrektera. Resultatet blev hyffsat i vissa fall, tyvärr blev ju upplösningen inte så hög. DV är ju inte så hög till att börja med. Men en bra början. 0 Quote
Recommended Posts