Gå till innehåll

Freaks


septictank

Recommended Posts

någon som har sett freaks? den filmen från typ 30-40talet med riktiga invalider i? skulle va kul att få tag i. vet dock ej vad regissören heter.

 

btw, är det någon som har namnet på den 60 minuter långa filmen som togs i ett enda klipp? den har nog också några år på nacken tror jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

http://www.imdb.com/title/tt0022913/

 

Där har du freaks,

 

Så den rätt nyligen och den är lite besynnerlig. Den gjordes som den ultimata skräckfilmen för att ta upp kampen mot dracula & co. Tror det var mycket strul med att få ut filmen osv...

 

Men det som är lite intressant är att den kändes ganska modern. Gissar att det den tar upp var ren terror på den tiden, men jag kan varmt rekommendera folk att se den.

 

Denna kan jag också rekommendera

http://www.imdb.com/title/tt0109838/

 

Har inte ett skit med ovanstående att göra, men den är lite skoj ;)

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har freaks på DVD med svenska undertexter. Om det är en skräckfilm vete tusan? Det är en mycket charmig film om människor som i vanliga fall är osynliga och aldrig får komma till känna. I denna filmen är de vanskapta och missbildade de "normala" medan de normala är udda människor. Jag tycker filmen speglar mycket värme och kärlek hos människor som i vanliga fall blie bespåttade och hånade, uppvisade på cirkus. Jag kan nog tänka mig att låna ut den om jag får ett PM.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var nog inte alls meningen att Freaks skulle bli en renodlad skräckfilm. men i och med att Tod Browning som regisserade filmen (ett av Hollywoods stora original) slog igenom big time med Dracula så försökte studion trycka extra på skräckvinkeln. Freaks är en smart film och långt före sin tid. Den är vad jag vet fortfarande förbjuden i vissa länder.

 

Even Dwarfs Started Small av supergeniet Werner Herzog är en slags sentida mörk släkting till Freaks och minst lika fantastiskt sevärd. Missa inte den i era liv. När premiären gick a stapeln på sjuttiotalet så hotade både extremhögern och extremvänstern Herzog med att döda honom om han kom till premiären.

 

..."Uba-gaba, uba-gaba. One of us! One of us!"...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...