Gustaf Lindborg Postad 8 januari 2007 Postad 8 januari 2007 Vad är egentligen .mov? Mina filmer blir i det formatet, och jag kan inte visa dem för mina datorvänner och jag kan inte lägga upp dem på youtube. De datornördar jag känner har aldrig hört talas om .mov. 0 Citera
Rogge Postad 8 januari 2007 Postad 8 januari 2007 .mov är en filändelse som används av Apple QuickTime och som bla kan spelas upp i Apple QuickTime Player. 0 Citera
leranimatör Postad 8 januari 2007 Postad 8 januari 2007 De datornördar jag känner har aldrig hört talas om .mov. Då är det inte så profesionella datanördar! HAHA;) 0 Citera
Erfa Postad 8 januari 2007 Postad 8 januari 2007 Då är det inte så profesionella datanördar! HAHA;) Heh, nej haha. Visserligen är det raka motsatsen till ett nördigt format, men man borde ändå känna till det. :D 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 8 januari 2007 Postad 8 januari 2007 ett nördigt format Hahaha! Finns det nån rangordning? 0 Citera
Java ex Machina Postad 8 januari 2007 Postad 8 januari 2007 om jag inte missminner mej finns det en paragraf i Nördarnas Fack Förbund (Nöff) om att man måste känna till .mov för att få vara medlem där. Tänkte mest så det inte blir bekymmer för dina nördkompisar... 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 8 januari 2007 Postad 8 januari 2007 Hahaha, alltså, vad är problemet? Vi larvar ju oss bara. Ladda ned Quick Time player eller VLC media player så kan du spela upp .mov-filerna. 0 Citera
barnholdt Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 Eller köp QTpro och använd till din redigering och komprimering 0 Citera
Gustaf Lindborg Postad 9 januari 2007 Författare Postad 9 januari 2007 Mitt problem är inte att jag inte kan se filmerna. Problemen är följande: 1. Mina vänner kan inte se filmerna. 2. Filmerna går inte att ladda upp på youtube. 0 Citera
Max_H Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 1. Har du och dina vänner QuickTime installerat? 2. Menar du att Youtube inte accepterar dina .mov filer? Var kommer de ifrån från början??? De enda format som "i princip" inte accepteras är RealMedia (dvs .rm) eller FlashVideo-files (.flv). (Det senaste är rätt ironiskt eftersom YouTube konverterar allt till just .flv sedan) /Max 0 Citera
Munthe Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 Vill man inte köpa QT Pro så finns en utmärkt liten lösning som heter QuickTime Alternative. Jag använder QT Alternative istället för Pro eftersom QT spelaren har dåligt DirectShow-stöd. Maskiner måste vara oerhört kraftfulla för att man ska kunna spela HD-filer bra med vanliga QT player (i Windows - på mac fungerr det helt utan problem på de svagaste maskinerna). Med QT Alternatives medföljande Classic Player går det alldeles utmärkt att avnjuta trailern till "300" i 1080p i fullskärm 1920x1200. 0 Citera
Max_H Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 Och det är inget annat strul med den (konstiga renderingar och annat)??? Låter bra som f-n. /Max 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 9 januari 2007 Postad 9 januari 2007 Aldrig hört om Alternative förut. Sitter inte på någon dator nu där jag kan testa, men hur blir det med filer med Animering-kodning? Också bättre uppspelning? Förövrigt tycker jag dock att Media Player är mycket sämre på att spela upp HD än vad Quick Time är. Ibland flyter det på helt felfritt i QT, skulle vilja säga 50/50. 0 Citera
Munthe Postad 10 januari 2007 Postad 10 januari 2007 Det man går miste om med QuickTime Alternative är QTPlayer som i sig är ett komprimeringsverktyg. Mpeg Streamclip (ett mycket bra program) rekommenderar att man använder QT Alternative på PC. Jag har hittills inte haft några som helst problem med Alternative. Dom skriver inga egna codecs utan ser bara till att QT Player inte låser QT codecs - och i bara farten gör Alternative några pro codecs tillgängliga i alla program. Jag kan inte tänka mig att Apple gillar QT Alternative men vad jag förstår gör dom ingenting olagligt alls. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.