Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Då är det inte så profesionella datanördar! HAHA;)

Heh, nej haha. Visserligen är det raka motsatsen till ett nördigt format, men man borde ändå känna till det. :D

Postad

1. Har du och dina vänner QuickTime installerat?

2. Menar du att Youtube inte accepterar dina .mov filer? Var kommer de ifrån från början???

De enda format som "i princip" inte accepteras är RealMedia (dvs .rm) eller FlashVideo-files (.flv). (Det senaste är rätt ironiskt eftersom YouTube konverterar allt till just .flv sedan)

/Max

Postad

Vill man inte köpa QT Pro så finns en utmärkt liten lösning som heter QuickTime Alternative. Jag använder QT Alternative istället för Pro eftersom QT spelaren har dåligt DirectShow-stöd. Maskiner måste vara oerhört kraftfulla för att man ska kunna spela HD-filer bra med vanliga QT player (i Windows - på mac fungerr det helt utan problem på de svagaste maskinerna). Med QT Alternatives medföljande Classic Player går det alldeles utmärkt att avnjuta trailern till "300" i 1080p i fullskärm 1920x1200.

Postad

Aldrig hört om Alternative förut. Sitter inte på någon dator nu där jag kan testa, men hur blir det med filer med Animering-kodning? Också bättre uppspelning?

Förövrigt tycker jag dock att Media Player är mycket sämre på att spela upp HD än vad Quick Time är. Ibland flyter det på helt felfritt i QT, skulle vilja säga 50/50.

Postad

Det man går miste om med QuickTime Alternative är QTPlayer som i sig är ett komprimeringsverktyg. Mpeg Streamclip (ett mycket bra program) rekommenderar att man använder QT Alternative på PC. Jag har hittills inte haft några som helst problem med Alternative. Dom skriver inga egna codecs utan ser bara till att QT Player inte låser QT codecs - och i bara farten gör Alternative några pro codecs tillgängliga i alla program. Jag kan inte tänka mig att Apple gillar QT Alternative men vad jag förstår gör dom ingenting olagligt alls.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...