Pipan Postad 2 januari 2007 Postad 2 januari 2007 Tjenare. NU är det så att jag ska få ett gäng NTSC-band (VHS) från staterna som jag ska slänga in i datorn och göra till dvd-format. Jag sitter på ett ATI AIW 1800 XL -kort. Går det fint att rippa NTSC-band såhär och påverkar det hur jag ska producera DVDn ? Tackar tackar. 0 Citera
Fredrik Blom Postad 2 januari 2007 Postad 2 januari 2007 Det beror lite på - har du en NTSC-video (som skickar ut äkta NTSC-signaler) så ska det gå bra. Om du däremot har en PAL-video som kan spela upp NTSC-band i PAL60 så är det lite bökigare och beror helt på hur ditt capture-kort funkar. Vanligtvis går det inte att rippa PAL60 - oftast beror det på drivrutinerna men ibland kan även hårdvaran sätta stopp för det, men just ATI-korten har jag för mig ska klara detta (om än inte med standardprogramvara). Enklast är väl att prova och se vad som händer - funkar det inte "out-of-the-box" är det dags att plocka fram Google! Lycka till! (och om du lyckas så har jag ett fåtal NTSC-band som jag aldrig lyckats plocka över till datorn ;)) /Rico 0 Citera
plf66 Postad 2 januari 2007 Postad 2 januari 2007 Jag brukar göra så här, för att enbart föra över materialet till dvd. I första hand kör jag upp banden på en multisystem Panasonic-video som lämnar ren ntsc-komposit ut. Den signalen spelar jag in på en Philips DVD-recorder som klarar att göra "ntsc-dvd". För att spela upp dessa krävs en dvd/tv som klarar ntsc. I något enstaka fall har jag spelat upp på min Samsung konverteringsvideo, där får jag ut PAL50. Den signalen kan jag spela in på min Sony DVD-recorder. Dessa dvd kan spelas på alla vanliga dvd i Sverige. PAL60 har jag aldrig lyckats få att fungera på inspelningssidan. Edit: Panasonicvideon är en NV-FJ600 som spelar upp och in Pal och NTSC Samsungenvideon är en SV-5000W som spelar upp och in PAL, Secam och NTSC, samt konverterar de flesta kombinationer. 0 Citera
Max_H Postad 2 januari 2007 Postad 2 januari 2007 Jag tvivlar (tyvärr) på att du har en video som skickar ut en "äkta" NTSC -signal. (Men man vet ju aldrig utan att testa). Annars blir det nog att lämna bort filmerna för konvertering eller låna/hyra en "riktig" NTSC video. Om grafikkortet klarar det eller ej vet jag inte men sedan måste du, om du vill använda materialet i en PAL-projekt, konvertera det till PAL eftersom det annars har fel framerate (29.97 istället för 25 pfs). /Max 0 Citera
Per Lind Postad 2 januari 2007 Postad 2 januari 2007 Jag har en Canopus DVC-300 som klarar detta. Min video läser NTSC och Canopusen fixar till signalen. -Per 0 Citera
Max_H Postad 2 januari 2007 Postad 2 januari 2007 Per, klarar den (dvs ADVC300: an) alltså en "fejk" NTSC signal (dvs din video är inte en "världsvideo")? /Max 0 Citera
Pipan Postad 21 januari 2007 Författare Postad 21 januari 2007 Har av en kontakt i Usa fått tag i följande vhs-spelare. http://www.gsmcellular.com/Sylvania-4-Head-Hi-Fi-VCR-6260-VF;jsessionid=ac112b2d1f43b918ee0e77be487e865d82691ce0ab7b.e3eTaxePaNqNe34KbxaMbhmPb350n6jAmljGr5XDqQLvpAe?sc=7&category=12113 Kan någon säga något om va de tror om denna? Jag vill gärna ha hyfsat bra utrusting. Tackar. 0 Citera
Per Lind Postad 27 januari 2007 Postad 27 januari 2007 Per, klarar den (dvs ADVC300: an) alltså en "fejk" NTSC signal (dvs din video är inte en "världsvideo")? /Max Japp! Den signal som kommer ur VHS-playern och är "PAL-kompatibel" fixas till i Canopusen. Har överfört massor av band av skiftande kvalité och det har blivit fullt acceptabelt till mycket bra. -Per 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.