Gå till innehåll

NTSC VHS rippas?


Pipan

Recommended Posts

Tjenare.

 

NU är det så att jag ska få ett gäng NTSC-band (VHS) från staterna som jag ska slänga in i datorn och göra till dvd-format.

 

Jag sitter på ett ATI AIW 1800 XL -kort.

 

Går det fint att rippa NTSC-band såhär och påverkar det hur jag ska producera DVDn ?

 

Tackar tackar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror lite på - har du en NTSC-video (som skickar ut äkta NTSC-signaler) så ska det gå bra. Om du däremot har en PAL-video som kan spela upp NTSC-band i PAL60 så är det lite bökigare och beror helt på hur ditt capture-kort funkar.

 

Vanligtvis går det inte att rippa PAL60 - oftast beror det på drivrutinerna men ibland kan även hårdvaran sätta stopp för det, men just ATI-korten har jag för mig ska klara detta (om än inte med standardprogramvara).

 

Enklast är väl att prova och se vad som händer - funkar det inte "out-of-the-box" är det dags att plocka fram Google!

 

Lycka till! (och om du lyckas så har jag ett fåtal NTSC-band som jag aldrig lyckats plocka över till datorn ;))

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar göra så här, för att enbart föra över materialet till dvd.

 

I första hand kör jag upp banden på en multisystem Panasonic-video som lämnar ren ntsc-komposit ut. Den signalen spelar jag in på en Philips DVD-recorder som klarar att göra "ntsc-dvd". För att spela upp dessa krävs en dvd/tv som klarar ntsc.

 

I något enstaka fall har jag spelat upp på min Samsung konverteringsvideo, där får jag ut PAL50. Den signalen kan jag spela in på min Sony DVD-recorder. Dessa dvd kan spelas på alla vanliga dvd i Sverige.

 

PAL60 har jag aldrig lyckats få att fungera på inspelningssidan.

 

Edit:

 

Panasonicvideon är en NV-FJ600 som spelar upp och in Pal och NTSC

Samsungenvideon är en SV-5000W som spelar upp och in PAL, Secam och NTSC, samt konverterar de flesta kombinationer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tvivlar (tyvärr) på att du har en video som skickar ut en "äkta" NTSC -signal. (Men man vet ju aldrig utan att testa). Annars blir det nog att lämna bort filmerna för konvertering eller låna/hyra en "riktig" NTSC video.

 

Om grafikkortet klarar det eller ej vet jag inte men sedan måste du, om du vill använda materialet i en PAL-projekt, konvertera det till PAL eftersom det annars har fel framerate (29.97 istället för 25 pfs).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Har av en kontakt i Usa fått tag i följande vhs-spelare.

 

http://www.gsmcellular.com/Sylvania-4-Head-Hi-Fi-VCR-6260-VF;jsessionid=ac112b2d1f43b918ee0e77be487e865d82691ce0ab7b.e3eTaxePaNqNe34KbxaMbhmPb350n6jAmljGr5XDqQLvpAe?sc=7&category=12113

 

Kan någon säga något om va de tror om denna? Jag vill gärna ha hyfsat bra utrusting.

 

Tackar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Per,

 

klarar den (dvs ADVC300: an) alltså en "fejk" NTSC signal (dvs din video är inte en "världsvideo")?

 

/Max

Japp!

Den signal som kommer ur VHS-playern och är "PAL-kompatibel" fixas till i Canopusen.

Har överfört massor av band av skiftande kvalité och det har blivit fullt acceptabelt till mycket bra.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...