Gå till innehåll

Ritar man varenda liten vinkel i ny ruta på bildmanuset?


Lira

Recommended Posts

Bortsett från att man skriver att kameran gör en åkning eller rör sig förståss.

 

Men varje klipp - ny ruta i bildmanuset?

 

Eller ritar man som dom viktigaste bilderna i storyboarden och sen berättar man alla små vinklar på inspelningsplatsen?

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, man ritar de viktigast bilderna. Sen har du den friheten att komma på nya vinklar mm när du väll är på plats. Visst kan du rita alla bilder små bilder men det är bara onödigt när du ändå vet du vill ha för bilder.

 

/M

 

Är det inte lätt att glömma då? När alla på platsen ska vara med på varje liten vinkel, och alla tittar på bildmanuset. Blir det inte att regissören får säga till alla varje gång: Ja och sen ska vi den vinkel, den ser ut såhär, och så den här vinkel, som ser ut som den här.

 

Är det inte då mer effektivt att rita varenda liten liten ny vinkel i varje bildruta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte hur alla andra gör men jag ritar upp varenda liten vinkel som jag vill ha. Sen kan det självklart vara så att man kommer på något nytt på inspelningsplatsen men det är då det. Annars har jag allt förberett för att snabbare kunna komma igång och få alla att förstå hur jag vill ha det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Av det jag lärt mig på mina rörlig bild lektioner så räknas varje gång du ''stänger av kameran och byter vinkel'' som en ny bildruta i bildmanuset.

Det är iallafall så jag gör. Självklart har alla sina unika sätt att göra bildmanuset på, det beror förstås också på kameramannen och regissören efteråt, de måste ju kunna förstå det.

Sedan så måste man ju inte följa varje bildvinkel i slutändan, för mig är det oftast de spontana som jag kommer på på plats, som är blir de bästa :).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Blir det inte vädigt rörigt om man ritar varenda vinkel, det gjorde jag en gång och det blev 18 sidor blidmanus, och jag hade väldigt svårt att hålla reda på alla bilder när jag sen skulle spela in filmen. Ändå blev filmen bara 2 minuter och 40 sek.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ritar alltid varje vinkel och skriver en beskrivning vid varje bild. Jag brukar alltid utöver det kompletera med extra inklippsbilder ifall något inte skulle funka i efterhand (till varje scen skriver jag under rekningen ner en lista på inklippsbilder som kan vara bra att kompletera med)

 

Det är väldigt svårt att klippa en scen då man missat ett viktigt utsnitt. Därför bör man ALLTID, även om det tar lite tid, rita ner varje bild. Dessutom är det mycket lättare att klippa efter ett bildmanus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Storyboard ska vara ett stöd för regissören och fotografen. Om det ine är ett stöd är det ingen mening att använda det. Om man ritar 18 sidor storyboard och inte fattar ett smack av det på inspelningsplats så har man inte hjälpt sig själv. Då får man hitta på någonting som hjälper. Antekningar, textlistor, post-it-lappar, ovanifrån sprängskisser med nummrerade kamerainställningar. Whatever does the trick. Det som funkar för en person måste inte funka på alla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en förställning; Jag tänkte göra nått sorts bildmanus med teckningar, bilder tagna med min mobiltelefon, tidningsurklipp, vad fanken som helst och när jag tror att min film är rätt komplett så kan man ju skanna in hela klabbet och lägga det i tidlinan i mitt redigeringsprogram. Då lär jag innan jag börjar ha en mycket bra idé hur tempot kommer att bli. Om det är en bra eller dålig ide lär jag märka då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kallas previsualisering. George Lucas gjorde Star Wars så med hjälp av små dockor, teckningar och klipp ur gamla krigsfilmer.

 

Previsueliseringar kan vara jäkligt bra. Jag gör det ofta ur scenografisk synpunkt för att ta reda på vad kameran "ser" med olika optik i en skalenligt korrekt 3D-modell av mitt scenbygge. På Stinger gjorde jag många 3D visualiseringar och så storyboardade jag hela filmen. 800 bilder någonting som jag ritade på tre dagar. Jag hade en extremt kort förproduktionsperiod och en ännu kortare inspelningsperiod - vilket tvingade mig att förbereda så mycket jag kunde. Sedan var jag tvunge att lämna många av mina planerade lösningar till förmån för standarblockar av sceneriet på grund av tidsbrist. men det är aldrig fel att ha planeringen där i grunden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...