Fat Tony Postad 15 december 2006 Postad 15 december 2006 jag undrar om man kan överleva på att göra film som yrke. Det är ju lite svårt att få ett regelbundet jobb? om du gör det hur mycket pengar tjänar du då? 0 Citera
Ponaaba Postad 15 december 2006 Postad 15 december 2006 Dej beror ju på vad inom film man vill jobba med... tex redigering, animering etc... sen beror det ju på hur bra man kan utföra sitt jobb oxå hur bra man kan göra "sin sak" för att få reda på hur mkt man kan tjäna... :) 0 Citera
krockis Postad 15 december 2006 Postad 15 december 2006 klart att man kan leva på det om du arbetar proffesionellt. klippare, ljussättare och framförallt ljudläggare har inga problem att hitta kontinuerligt arbete. B-foto, c-foto och castingledare brukar kunna fixa regelbundet jobb rätt lätt de med. sen regissörer, fotografer och manusförfattare har det lite svårare men är du duktig och etablerad så är det inga problem. 0 Citera
larsson12 Postad 15 december 2006 Postad 15 december 2006 Att få regelbundet jobb inom film/tv är svårt som fan för nästan alla, så länge man inte ett är ”känt” sin yrkeskategori och är duktig naturligtvist. Det finns alldeles för många som vill jobba med film/tv både framför och bakom kameran. Har man inte ett brett kontaktnät så är det svårt som fan. Tänkt inte på hur svårt eller lätt det är att få jobb inom film. Det är bara att satsa stenhårt och hoppas på det bästa. Nästa alla framgångsrika inom film/tv började från noll så…… När det gäller ersättning så kan du kolla på teaterförbundets sida. http://www.teaterforbundet.se/litiuminformation/site/page.asp?Page=3&IncPage=4127&IncPage2=393&Destination2=84&Destination=52 0 Citera
Bleckert Postad 15 december 2006 Postad 15 december 2006 Själv investerar jag hundra tusentals kronor i en utbildning innom film så jag hoppas verkligen att det går att leva på att göra film. sen beror det ju på vad man menar med att jobba med film. jag ser i princip alla yrken som har med rörlig bild som möjliga arbetsplatser, allt från tv, reklamfilm, långfilm, dokumentärfilm, musikvideos, internetsändningar m.m. 0 Citera
Java ex Machina Postad 15 december 2006 Postad 15 december 2006 ett tips är att skaffa bred erfarenhet och frilansa som en massa olika saker. De flesta skaffar egen firma och FA-skattsedel och kombinerar med a-kassan mellan projekten. Det är svårt att komma in på kultur, du måste ha visst lång utbildning och/eller yrkeserfarenhet för att få skrivas in på ams kultur, och nu efter regeringskiftet kommer det säkert att bli svårare. 0 Citera
larsson12 Postad 15 december 2006 Postad 15 december 2006 Det görs ju en hel del både när det gäller film och tv men hur ofta ser man en annons där en producent söker folk till en betald jobb på långfilm/tv-produktion. Jag har inte sett en enda utan att överdriva, Tyvärr bygger det på kontaktnät. Sök praktik på ett stort bolag så lär du känna folk på den vägen. Lycka till. 0 Citera
Java ex Machina Postad 15 december 2006 Postad 15 december 2006 Sök praktik på ett stort bolag så lär du känna folk på den vägen. Lycka till. för att få praktik och mat på bordet samtidigt måste du nog gå en utbildning för arbetsförmedlingen kommer aldrig att låta dej få stöd av något slag när det gäller kulturområdet. KY-utbildningar har långa praktikperioder då du får studielån från CSN samtidigt. det funkar. 0 Citera
krockis Postad 15 december 2006 Postad 15 december 2006 du börjar som runner och plockar telefonnummer. ifall du inte är helt associal så hittar du jobb, så svårt är det inte. allt handlar givetvis om kontakter och de får du ju från projekt till projekt. 0 Citera
Luzer Postad 19 december 2006 Postad 19 december 2006 Att få hamna på ams kultur är nog lite olika i olika städer skulle jag tro. Jag kom in ganska lätt medans en kompis i gbg som jobbat ganska mycket mer än mej på större projekt hade en ganska lång övertalningsprocess innan han kom in. Sen att just den biten inte gett några jobb är ju en annan sak :/ Sen får vi inte glömma att det är ganska mycket tur också, att lyckas vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Det är lättare att ringa upp någon vars telefonnummer man precis skrivit ner på en postit lapp än att börja bläddra bland massa cv i nåt arkivskåp. Är ju på gott och ont, men kan vara skönt att veta att man man inte behöver vara sämre än de som fick jobbet istället för en själv :) 0 Citera
Java ex Machina Postad 19 december 2006 Postad 19 december 2006 Att få hamna på ams kultur är nog lite olika i olika städer skulle jag tro. Jag kom in ganska lätt medans en kompis i gbg som jobbat ganska mycket mer än mej på större projekt hade en ganska lång övertalningsprocess innan han kom in. Sen att just den biten inte gett några jobb är ju en annan sak :/ Det är sant, arbetsförmedlingen är det bara att glömma som just jobbförmedlare när det gäller kultur, men det finns andra fördelar med att vara inskriven där, som t.ex. a-kassa mellan projekt eller olika kurser de arrangerar. iofs vet man ju aldrig hur det kommer att bli efter nyår då det kommer att skäras i förmedlingen som om det var en filmcensur-arbetare från 80-talet som höll i kniven. 0 Citera
Fat Tony Postad 9 januari 2007 Författare Postad 9 januari 2007 Hur många av er kan överleva på film. Inte jag i alla fall. Det är därför jag inte utbildar mig inom film. Det är mer som en hobby för mig än ett yrke. 0 Citera
drftr.com Postad 13 januari 2007 Postad 13 januari 2007 Jag skulle vilja bli så duktig på redegiring och jobba som det det skulle vara kul faktiskt.... 0 Citera
Norbert Postad 13 januari 2007 Postad 13 januari 2007 Det verkar som att det bara är att ge upp sina drömmar om man inte kan tänka sig ett liv med frilans. Och då får man säkert jobba mycket mot andra länder. Det enda jag hör om är folk som startar eget efter filmutbildningar. Är det ingen som blir in-house-fotograf eller redigerare, etc? 0 Citera
Java ex Machina Postad 13 januari 2007 Postad 13 januari 2007 Det verkar som att det bara är att ge upp sina drömmar om man inte kan tänka sig ett liv med frilans. Och då får man säkert jobba mycket mot andra länder. Det enda jag hör om är folk som startar eget efter filmutbildningar. Är det ingen som blir in-house-fotograf eller redigerare, etc? räkna med att jobba per projekt om du vill syssla med media. 0 Citera
Luzer Postad 14 januari 2007 Postad 14 januari 2007 Det verkar som att det bara är att ge upp sina drömmar om man inte kan tänka sig ett liv med frilans. Och då får man säkert jobba mycket mot andra länder. Det enda jag hör om är folk som startar eget efter filmutbildningar. Är det ingen som blir in-house-fotograf eller redigerare, etc? Jag fick fast anställning ett halvår efter jag gått klart min utbildning, innan det hoppade jag in och vicka endel på svt och gjorde ett par kortfilmer och en novellfilm. Klart att man ska ha en satans tur och syssla med rätt sak vid rätt tidpunkt också. Men att ge upp sina drömmar är väl lite väl pessimistiskt tycker jag. Sen frilansar ju de flesta och efter ett tag har man ju byggt upp ett kontaktnät så det brukar flyta på ganska bra (i alla fall för dom jag känner). Brukar vara en dip ungefär ganska precis nu på våren, medans allt drar igång samtidigt på sommaren och hösten så då kan det bli lite kärvt. Tror inte alls man måste sträcka sig att arbeta mot andra länder, även om det öppnar fler dörrar såklart. 0 Citera
Norbert Postad 15 januari 2007 Postad 15 januari 2007 Man provar och ser var det leder alltså. Leder det inte alls så får man ta i tu med det då. 0 Citera
Java ex Machina Postad 15 januari 2007 Postad 15 januari 2007 Det enda jag hör om är folk som startar eget efter filmutbildningar. Är det ingen som blir in-house-fotograf eller redigerare, etc? Tänk på också att "starta eget" inte nödvändigtvis innebär att man startar ett eget produktionsbolag, utan väldigt många startar enskild firma som frilansare så de kan fakturera och göra avdrag. Men man jobbar fortfarande på andras projekt. 0 Citera
Fat Tony Postad 16 januari 2007 Författare Postad 16 januari 2007 räkna med att jobba per projekt om du vill syssla med media. Det är det man är rädd för. man kan inte få regelbundet jobb så vida du inte jobbar på något stort företag som kan anställadig året om 0 Citera
Java ex Machina Postad 16 januari 2007 Postad 16 januari 2007 Det är det man är rädd för. man kan inte få regelbundet jobb så vida du inte jobbar på något stort företag som kan anställadig året om vilket företag då? dom flesta stora företagen kör ju med projektanställningar. Det är så media funkar idag. 0 Citera
Munthe Postad 16 januari 2007 Postad 16 januari 2007 Att leva på FILM är nog rätt svårt (jag gör det) men att jobba som frilans med mestadels TV-jobb eller reklamfilm är det många som gör. Jag skulle aldrig klara att jobba fast någonstans. Det är en helt omöjlig tanke för mig. Jag skulle aldrig klara att jobba med svensk film heller. Jag får ångest bara jag tänker på det... (Nu gör jag ju iofs mina produktioner i sverige och med svenskar men det finns inga i den pyttelilla svenska filmbranschen som vill kännas vid det jag håller på med och jag ser inget samband mellan det jag gör och någonting av "branschens" satningar på svensk film). Om vi tänkte lite mer internationellt skulle det finnas hur mycket riktiga filmjobb som helst här. Inom allt. Från inspelningsteam till efterarbetesgrejer. Men det är väldigt svårt att få hit dom jobben som det ser ut nu. Vi har inga bra filmkommissioner och vi har ett orättvist system som bara underlättar för ett fåtal aktiva producenter. Därför är intresset att investera i svensk filmbransch minst sagt ljummet. Ett allmänt råd: Om man tvivlar det allra minsta på sin egen förmåga att alltid hitta nya jobb ska man nog inte ge sig in i medievärlden. Det ÄR en talangdriven värld och ingen anställer fast (inte ens statens eget SVT) eftersom man måste kunna cirkulera dom man jobbar med för att prestera så bra som möjligt. Skulle man råka heltidsanställa en klippare som är medioker så blir man aldrig av med den personen. Tänk er själva att sitta i den situationen som filmare. Att för resten av era liv vara tvugna att jobba med samma personer och aldrig ha råd att jobba med en bättre fotograf eller en mer begåvad klippare än de ni anställde för tjugofem år sedan. Man måste vara skärpt i det här yrket. Kolla alla gamla tekniker som jobbat sedan före anställningsstoppet på SVT för tio år sedan. Bekvämare och mer uttråkade kreatörer får man leta efter. Kommer man från världen utanför dom där betongväggarna är det en ren skräck att jobba med gänget där inne (med ett fåtal undantag) - allt går i sirap och fantasin dog för tjugo år sedan och ALLT handlar om ständigt snack om arbetsvillkoren. Ber man om en timmes övertid känns det som man frågar om det är OK att man skär halsen av deras barn. 0 Citera
Fat Tony Postad 16 januari 2007 Författare Postad 16 januari 2007 intressant inlägg men det är nog sant det är en tuff branch antar jag jag skulle vilja see vad du har prudicerat själv munthe. det är därför jag inte går en media utbildning och bara sysslar med det på fritiden till skillnad från bleckerts som invsterar mycket pengar på sin utbildning 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.