Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Wow! Boken var riktigt bra och jag hoppas de kan göra den rättvisa. Går det att överföra Harry P. till vita duken så borde man väl lyckas här också tycker man... Roll-listan ser ruskigt lovande ut.

Postad

Eva Green och Daniel Craig igen alltså. Har en kompis som går och tjatar om dessa böcker konstant. Tror han har hållt på i 4 år :) nu blir det en film och mindre tjat.. tack och lov.

• 9 månader senare...
Postad

Mja.

Helt klart bättre än den förra trailern, den var riktigt dålig.

Tack vare den här blev jag åtminstonde sugen på att se den. Men den känns lite dragen mot C.S Lewis-hållet. Jag gillar inte hans håll =).

Postad

Det är inget liknande C.S Lewis. Huvudtemat är väldigt tydligt anti organiserad religion. Antagonisterna är kyrkan. Blir ännu tydligare i del två och tre. Historien är otroligt smart och teologiskt intressant. Lätt det bästa jag läst i fantasygenren. Något även vuxna kan gilla.

Kristna högern lär inte stå bakom den här filmen på samma vis som de gjorde med Narnia. §e

Postad

Religion eller inte... Det hela känns som en trött ripoff på narnia (det är samma ungar som kommer se filmerna... och dom har inte läst böckerna;)), som var en ripoff på sagan om ringen.... Plus vissa vibbar av Harry Potter... Det blir liksom mer och mer urvattnat. Alla vill göra storslagna cgi-fantasier... och som både Peter Jacksson och Ridley Scott har sagt på liknande frågor om efterapningar på Lord of the Rings och Gladiator... "Publiken vill inte se ännu en fantasy-/rommar-film. Dom vill se BRA film, men det förstår inte konkurrenterna som bara pumpar ut liknande filmer för att det är på modet."

När star wars kom så var det nytt och fräscht och alla ville göra scifi, men dom ville inte lägga ner lika mycket tid och göra dom lika personliga, dom ville bara tjäna en hacka. Blade Runner kom och alla framtidshistorier blev mörka neondystopier (framtidsdystopi hade funnits förut men nu blev alla regniga och mörka...). The Matrix kom ut och gav ny och fräsch luft åt åt sin genre och alla ville använda bullet-time. Inte ens Wachowski själva lyckades hålla sig ifrån att misslyckat apa efter sin egen film... Och det här har ju fortsatt. Sagan om Ringen blev en fruktansvärd publiksucce. Alla vill nu göra fantasy. Och både Harry Potter och Narnia red på den vågen. Nu ser vi hjärndöda efterapningar på 300 i bland annat Beowulf.

Vad vill jag ha sagt? Jo, att den här filmen kommer ju att göras, och den kommer att sälja massor av biljetter och senare DVD's och HD-DVD och Blueray. Av en enda anledning... den riktar sig till ungar som sväljer allt med hull o hår (pun intended i detta björnfall;)) på samma vis som att Tamagochi fortfarande är en fluga. För om man går tillräckligt långt ner i åldrarna så har dom inte sett filmerna som dom efterapar. Dom vet inte att Tamagochi redan varit den stora landsplågan hos skollärare.

Nu låter jag jävligt anti, negativ och pessimistisk men det enda jag tänker när jag ser trailers på denna, senaste Harry Potter-filmen, Beowulf, Stardust, Enchanted osv osv är "Jaja, been there, done that, har ni något nytt att visa? Nähepp, skit i't då..."

Postad

Det är jävligt långt i från filmerna du tror det är. De är så sjukt annorlunda så du har ingen aning grabben. Om de följer böckerna that is.

Det är inte en Narnia ripoff. Det är filosofiska, mörka berättelser. Speciellt del två och tre. Jag kan inte nog hylla böckerna, blev otroligt förvånad när jag läste dem. Läser aldrig fantasy annars, enda jag läst är Narnia som liten och Sagan om ringen. Phillip Pullman hade helt andra inspirationer än Narnia.

Tror faktiskt att de gör sig själv en björntjänst(hehe) med de trailers de visar som fokuserar på isbjörnar och Harry Potter/Narniavågen. För du har rätt, har man inte läst böckerna känns det kanske inte så nytt och fräscht enligt trailern. Men vi får se vad de gör med böckerna.

Postad

Jag har flera vänner som är besatta av fantasy.

De finns två serier de tjatar ihjäl sig om, den ena (och främst) Wheel of time av Robert Jordan och även His dark materials.

Det är säkert som du säger, att de gör sig själva en björntjänst iochmed trailern. Bara det att de har pratande djur gör mig galen, hatar djur som pratar. Om dom ska snacka så får de fan snacka via telepati eller något, skicka ett mail...

Men hursomhelst så är dessa fantasyvänner i extas just nu, så det blir ju till att se den så att man slipper få hål i huvudet av allt tjat annars =).

Hur tycker du själv att de ser ut? Du som läst och älskar böckerna? Passar skådisarna? Vad tror du?

• 1 månad senare...
Postad

Nu börjar det komma lite recensioner... Verkar helt ok, men inte övergrymt. De gnäller lite över att den känns lite komprimerad. De ville väl få den under två timmar gissar jag.

Hur som helst tror jag den fungerar perfekt som ingång. Första delen är en ganska rak fantasysaga för att introducera universumet inför del två och tre. Då serien verkligen skiner.

Allt ser jävligt grymt ut iaf.

…Into this wilde Abyss,

The Womb of nature and perhaps her Grave,

Of neither Sea, nor Shore, nor Air, nor Fire,

But all these in thir pregnant causes mix't

Confus'dly, and which thus must ever fight,

Unless th' Almighty Maker them ordain

His dark materials to create more Worlds,

Into this wilde Abyss the warie fiend

Stood on the brink of Hell and look'd a while,

Pondering his Voyage...

- Paradise Lost, John Milton

Postad
Bara det att de har pratande djur gör mig galen, hatar djur som pratar. Om dom ska snacka så får de fan snacka via telepati eller något, skicka ett mail...

Är inte Crazy Rabbit full med talande djur? ;)

• 3 veckor senare...
Postad

Hm, såg den för ett par veckor sedan. Den kunde ha varit otroligt bra. Det glimmar till ibland och man märker vilken potential materialet har. Synd att de klippt sönder den. Under hela första akten satt jag och tänkte att de verkligen kastat sig igenom expositionen, vilket de fortsätter med hela filmen. Den känns mer som en lång summering än en film, fattades bara ett previously on His Dark Materials...

Nä, den ger ett väldigt ojämnt intryck. Från att vara otroligt stark

som när de ska skära bort Lyras Daemon

blir den helt obegriplig

Okej, hon pajade den ondskefulla daemonbortskärarmaskinen, men hur fick hon ut alla barnen??!

med bara några sekunders mellanrum.

Nu brukar jag inte gnälla på producenter men det här verkar vara val över regissörens huvud. De har ansträngt sig så otroligt mycket på att korta ner filmen att den blivit helt söndertrasad.

Och så är det fiaskot med slutet...... Varför kunde de inte använda bokens slut, som ju är inspelad?!!! Nuvarande slutet är ju inte precis något man kommer att komma ihåg. Hur kan man gå från den kanske grymmaste cliffhangern någonsin till det lama slutet i filmen?! Nu förstår jag att New Line Cinema tycker att slutet är aningen för mörkt för en barnfilm, men hur ska de i så fall ta sig igenom del två och tre? Som är mörka rakt igenom. Det här är som att man hade slutat första Sagan om Ringen med att de tar sig till alverna. Ingen spänning alls kvar utan splittrandet av brödraskapet.

Och så vill de lägga in det i början av nästa film. Där det inte passar.... Sen finns ju det ironiska faktum, pga den talanglösa klippningen och skippandet av ett bra slut, att det kanske inte finns publikunderlag för två uppföljare iaf.

Vilket vore jävligt synd, för den jävligt bra versionen av the Golden Compass lyser igenom den usla klippningen och visar hur bra den kunde ha varit.

Filmen är okej, men inte så grym den kunde ha varit... Men det snackas ju om en directors cut på dvd. Slutet lär ju iofs inte vara med och som det ser ut nu är det kanske inte helt troligt att det blir fler delar heller. Helt makalöst idiotiskt.

Postad

"Hollywood is a puke in a pile of shit" - Robert Viharo (en kompis till mig som varit skådis i grejer som Gunsmoke, Kojak, Baretta, Starsky & Hutch, Spanarna på Hill Street, Airwolf och i filmer som Bare Knuckles, Valley of the Dolls)

Postad
Hm, såg den för ett par veckor sedan. Den kunde ha varit otroligt bra. Det glimmar till ibland och man märker vilken potential materialet har. Synd att de klippt sönder den. Under hela första akten satt jag och tänkte att de verkligen kastat sig igenom expositionen, vilket de fortsätter med hela filmen. Den känns mer som en lång summering än en film, fattades bara ett previously on His Dark Materials...

Nä, den ger ett väldigt ojämnt intryck. Från att vara otroligt stark

som när de ska skära bort Lyras Daemon

blir den helt obegriplig

Okej, hon pajade den ondskefulla daemonbortskärarmaskinen, men hur fick hon ut alla barnen??!

med bara några sekunders mellanrum.

Nu brukar jag inte gnälla på producenter men det här verkar vara val över regissörens huvud. De har ansträngt sig så otroligt mycket på att korta ner filmen att den blivit helt söndertrasad.

Och så är det fiaskot med slutet...... Varför kunde de inte använda bokens slut, som ju är inspelad?!!! Nuvarande slutet är ju inte precis något man kommer att komma ihåg. Hur kan man gå från den kanske grymmaste cliffhangern någonsin till det lama slutet i filmen?! Nu förstår jag att New Line Cinema tycker att slutet är aningen för mörkt för en barnfilm, men hur ska de i så fall ta sig igenom del två och tre? Som är mörka rakt igenom. Det här är som att man hade slutat första Sagan om Ringen med att de tar sig till alverna. Ingen spänning alls kvar utan splittrandet av brödraskapet.

Och så vill de lägga in det i början av nästa film. Där det inte passar.... Sen finns ju det ironiska faktum, pga den talanglösa klippningen och skippandet av ett bra slut, att det kanske inte finns publikunderlag för två uppföljare iaf.

Vilket vore jävligt synd, för den jävligt bra versionen av the Golden Compass lyser igenom den usla klippningen och visar hur bra den kunde ha varit.

Filmen är okej, men inte så grym den kunde ha varit... Men det snackas ju om en directors cut på dvd. Slutet lär ju iofs inte vara med och som det ser ut nu är det kanske inte helt troligt att det blir fler delar heller. Helt makalöst idiotiskt.

Luktar UltraViolet lång väg där... Nånstans där nere bland studiochefernas sönderklippning verkar en riktigt hyffsad rulle ligga. Men det krävs något som liknar Bladerunners populäritet för att ni någon gång ska få filmen som det är tänkt... För Scott tog det 25 år... Wimmer är försvunnen och His Dark Materials... Ja... nån gång i framtiden ska jag väl se den. Men jag kommer ju inte att kunna se den som den är utan att tänka på att det kunde blivit bättre. Och "I never reada the book until they've madea the movie!" som Dino De Laurentis så fint sa det...

och jag kan inget mer än sitta här i morgonrocken och tänka... "vad var det jag sa?"... Dom ville bara casha in på Harry-Potter/LotR-vågen precis som Eragon. En våg som för länge sedan ebbat ut.

Och av någon anledning tänker jag på detta klipp från Spaced:

"The point is I was defending the fantasy genre with terminal intensity, when what I should have said was 'Dad, you're right, but let's give Krull a try and we'll discuss it later.'"

Så man kan ju säga att Fantasy aldrig har haft det lätt;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...