Gå till innehåll

Manus: På liv och död (18 sidor)


Skrytsson

Recommended Posts

Typ: Manus

Genré: Drama

Antal sidor: 18

Version: 1

 

Kort om handlingen:

Cecilia blir påkörd. Sebastian, som körde bilden, var berusad. Kim var vittne till det hela. Cecilia blir, inte helt oväntat, väldigt arg på Sebastian. Sebastian är inte speciellt förtjust i Cecilia heller. Detta trappas efterhand upp. Men vems fel var det hela egentligen..?

 

 

Detta är ett manus till en kortfilm som jag har skrivit under en tid. Är inte helt nöjd med manuset och behöver kanske få mer "krydda" på det. Kommentera gärna och kom med synpunkter och liknande. Observera speciellt dialogerna (är inte helt nöjd med dem) och det "anorlunda" slutet och säg vad ni tycker om det.

 

Tacksam för feedback.

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant historia, filmar du det här på ett bra sätt kan det nog bli helt okej. Men du bör nog bestämma dig om Kim ska vara en kille eller en tjej och sen utforma manuset efter det. Glöm inte häller bort att du inte ska ha en ny scen för varje ny kameravinkel, jag vill påstå att "scen" 1-6 egentligen är samma scen. Det är inte en ny scen bara för att du befinner dig på andra sidan gatan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era synpunkter.

 

Mega99: Jag är inte helt säker på hur man skulle reagera i den situationen (nu kan man sitta och säga en sak men när det väl händer kanske man agerar helt annorlunda...) Men jag tror man mycket möjligt skulle kunna bli passiv på det sättet som Sebastian blir.

Hmm.. angående början (att man ser Sebastian först av alla) så känns det inte helt främmande. Dock skulle man då få mer av en inblick av vad som skulle hända. Som det är nu så är det lite mer "mystiskt" den första scenen. Jag ska tänka på det.

 

precision motion: Angående kön så ska Kim vara en tjej (glömde jag skriva det i manust..?)

Nja.. i scen 1 ser man det på gatan, i scen 2 är det inuti Sebastians bil. Scen 3 från Cecilias synvinkel. Scen 4 och 5 skulle man kunna bunta ihop (fixar det till nästa version), men i scen 6 ser man bara snabba klipp av ambulanser på väg. Tack för optimismen

 

Jag skulle gärna ha synpunkter på allt, men speciellt dialogerna och slutet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag får aldrig sympati för varken Kim eller Sebastian. Det är kanske inte meningen att man ska känna någon sympati för dom. Men det är nog mer spännande om man tycker båda har rätt och låter rollerna argumentera så man tillslut känner mer för en person. Dessutom stör jag mig på Kims dialog ibland.

 

KIM

Ja. Jag har pratat med Sebastian, han verkar väldigt ledsen. Han har ju blivit anhållen och allt. Han var ju faktiskt full, så...

 

Ingen skulle väl ta det som en ursäkt för att bli på körd så varför säger äns Kim detta. Jag tycker inte det låter realistiskt även fast det är så att hon nu skulle vilja försvara Sebastian.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag får aldrig sympati för varken Kim eller Sebastian. Det är kanske inte meningen att man ska känna någon sympati för dom. Men det är nog mer spännande om man tycker båda har rätt och låter rollerna argumentera så man tillslut känner mer för en person. Dessutom stör jag mig på Kims dialog ibland.

 

 

 

Ingen skulle väl ta det som en ursäkt för att bli på körd så varför säger äns Kim detta. Jag tycker inte det låter realistiskt även fast det är så att hon nu skulle vilja försvara Sebastian.

 

Du har helt rätt. Som jag nämnde i mitt första inlägg så har repliker inte varit min starka sida, men jag har gått igenom hela manuset väldigt noga i helgen och förändrat en hel del - givetvis dessa repliker från Kim.

Hur som helst är jag fortfarande inte helt nöjd med manuset - jag vill ha mer konstruktiv kritik. Vad tycker ni andra 17 som har läst manuset..? Alla måste ju ha någon åsikt.

 

OBS. nyare version finns tillgänglig längre ner på sidan.

På liv och död - version2.0.rtf

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 3 veckor senare...

jag hatar drama, och dramafilmer

 

men ditt manus var bra! den kändes proffsig och så - fortsätt! du har rätt i att du behöver krydda de lite mer, läste lite i början, men sen pallade jag inte mer (som sagt hatar drama)

 

du kankse kan lägga till en fet scen där sebastian fuckar på sig själv för att han körde över henne, typ när han e hemma så välter han saker o ting o klndrar sig själv för att ha druckit (krävs bra skådespeleri) ;) :D

 

ett exempel bara...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...