Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

När forummedlemmars avatarer får tomteluva och julgrälen spirar i annars lugna trådar, då vet man att det lider mot jul. Det enda som saknas är väl en riktig julfilmstråd.

Jag har alltid gillat inslag av jul i filmer. Jag bara älskar när brister totalt för Chevie Chase när han förstår att han inte fått nån julbonus i "Ett päron till farsa firar jul". Julstämningen i "Die hard" kontrasterar helt perfekt mot hotet från Hans Gruber och hans tyska hantlangare. "Nightmare before christmas" lyckas skapa en härlig julatmosfär trots den milt sagt skruvade handlingen.

Och så julfilmernas julfilm: "Livet är underbart" med James Stewart.

Var tycker ni om jul på film?

Postad

Ensam Hemma 1 och 2. Grymt roliga julfilmer som oftast går på teve runt december. Die Hard är det ju klockren, annars funkar alla julfilmer där någon säger merry fucking christmas.

Svensson Svensson har också sina guldkorn.

Gustav: Men var är min lilla älskling?

Max: Här är jag pappa!

Gustav: Nej nej, jag menar min skåne akvavit.

Postad

Jag älskar filmerna Tomten Är Far Till Alla Barnen, Bad Santa & Svensson Svensson, dom är dom enda verkligen fasta traditioner jag har nu som faktiskt betyder nåt för mig,men annars så är jag synnerligen sval till det mesta som rör hjulen.

Filmen The santa Claus med Tim Allen är åsså en jag MÅSTE se, men det beror *host* faktiskt mer på att Yello gjort musiken till den, & jag är väldigt förtjust i den gruppen :-)

Nåt jag verkligen AVSKYR är alla jävla Christmas-Specials som näst intill undantagslöst slutar med att ett gäng svullna apskrap står med flin från öra till öra, glor in i kameran & önskar präktig hjul & ett måttligt nytt år.

Låter kanske lite som jag är ganska bittor mot hjulen. Det är jag inte, hjulen har sin charm, & det är trevligt att träffa familjen & mobba småbröderna. Vad som retar gösslet ur mig är den konstlade präktigheten & falskheten.

Den finner man mycket av i filmens värld till hjul.

Folk hakar fast sig på att man måste vara glad & bekymmerfri till hjulen & vänlig mot alla.

Hell no! Jag är för fan deppad när ***en jag vill, & kommer dom där äckliga Jehåvas & knackar dörr så är det min fulla rättighet att be dom...hm, BEORDRA dom att stoppa upp tomteluvan i sin brunaste kroppsöppning!

Dock är hjulen räddad av stora (enorma) mängder Whiskey, synth/gothklubb, våldsamma tomtefilmer, kalkon & trevligt sällskap! Vad vore hjulen utan tv:n full med sadistiska & elaka tomtar? Enda rätta tomten är försupen & hatar barn ;-)

Postad

Såg en udda julfilm igår kväll, Santas Slay. Där är Tomten satans son och nu har hans tusenåriga ed om julefrid kommit till ända, och gissa om han har mycket att ta igen. Ganska B, men i rätt sinnesstämning så är den klockren på samma vis som Bad Santa och Falling Down.

Annars så är ju Gremlins, Die Hard och Nightmare before Christmas också fina.

Och så som det alltid skall vara i juletider... en liten unge i 20-talskläder som glatt utstrålar:

"And God bless us, EVERYONE!" :D

hmm jag kanske ska fixa en avatar som passar in lite mer jag också...

Postad

Det finns en rockvideo jag gärna ser på julen, (två föresten). Jag minns aldrig titeln, men refränger är ungefär "det är inte bara snö som faller. God jul god jul." Videon är tecknad, och jag tror det är ett skellett eller en älg med tomtedräkt. (Ja, det är ingen film).

Sen gillar jag helskarpt den animerade sagan av om Karl Bertil Johnson som jobbar på posten. Det är ett underskattat mästerverk av en mästare i ordvrängeri som föresten står staty på ett litet torg på väg till jobbet.

Postad

Sen gillar jag faktiskt filmer som typ mupparnas julsaga =).

DET var verkligen ingen högoddsare! ;) Jag dyrkar den filmen. Det bästa är nog råttorna, de är bara så sköna.

Postad
Det finns en rockvideo jag gärna ser på julen, (två föresten). Jag minns aldrig titeln, men refränger är ungefär "det är inte bara snö som faller. God jul god jul." Videon är tecknad, och jag tror det är ett skellett eller en älg med tomtedräkt. (Ja, det är ingen film).

Jag tror du tänker på "Det är inte snön som faller". Jag håller med, den är helt underbar och ger paradoxallt nog julkänsla även om den är otroligt anti-jul. :)

Avnjutes för övrigt här:

Postad

Ahhh, Karl Bertil Johnsson, den är en klassiker. Jag älskar humorn i den filmen.

Tyko: "Jag har närt en kommunist vid min barm!"

Berättarröst: "Karl Bertil Johnssons far tillhörde den gruppen människor som trodde att alla som frivilligt gav bort saker var kommunister."

och

Berättarröst: "Ty denna saga tilldrager sig på den tiden då julen firades till minne av kristi födelse"

Den är så vass! :D

Den och Skrotnisse är några av mina favoriter bland de barnfilmer jag såg som liten och som även nu fortfarande ger nya tankar:D

och när jag drog en sökning på google video efter Santas Slay så hittade jag denna, som inte är från filmen jag nämnde sist, men det är lite i samma stil :D

http://video.google.com/videoplay?docid=8005849976388695316&q=santas+slay

Go Jul!

Postad

Ja, perfa när morsan rullar in risgrynsgröten.... :D

Sen har vi ju "Fanny & Alexander". Vad vore denna film utan långdans i det julskräddade Ekdahlska huset, Jarl Kulles mustiga jultal och Börje Ahlsteds julprutt? :)

Postad

Sen har vi ju "trolltyg i tomteskogen". Det bästa är nog när Fjant jävlas med sina storebröder. :)

ps Visst är det samma person som gör rösten till Fjant och Norpan? ds

Postad
Sen har vi ju "trolltyg i tomteskogen". Det bästa är nog när Fjant jävlas med sina storebröder. :)

ps Visst är det samma person som gör rösten till Fjant och Norpan? ds

Haha. Den filmen älskar jag. Är synd att de slutat sända den runt jul.

BRÄNN, BRÄNN, BRÄNN!

NU ÄR DET KRIG I TOMTESKOGEN!

Postad

Att den riktiga tomten skulle dofta sprit var ju en självklarhet. Vi som vara samlade kl.15.00 var årets höjdpunkt. En tecknad film. Kalle Anka, idag barnfjörbjudna Kalles krig med Piff och Puff. En arsenal av vapen visades upp i sin fulla skönhet runt julgranen som sen gick i bitar. Ond bråd död. Det var väl då barnen förstod vad krig var. Sen kunde man tjuvkika i den inlåsta broschyren "om kriget kommer". Vid bombräder skulle man fylla badkaret med vatten för att släcka all eld när huset rasade.

Var vad vi?

Fanny och Alexander är bra om den visas.

Likaså Tomten. Tyvärr får jag väl inte se Grodan Boll, en klassiker.

Tyvärr finns det ju för mycket, som föregående talare, julsång. Carola ligger väl i spetsen för dess trötta program.

/nils

• 1 år senare...
Postad
Att den riktiga tomten skulle dofta sprit var ju en självklarhet. Vi som vara samlade kl.15.00 var årets höjdpunkt. En tecknad film. Kalle Anka, idag barnfjörbjudna Kalles krig med Piff och Puff. En arsenal av vapen visades upp i sin fulla skönhet runt julgranen som sen gick i bitar. Ond bråd död. Det var väl då barnen förstod vad krig var. Sen kunde man tjuvkika i den inlåsta broschyren "om kriget kommer". Vid bombräder skulle man fylla badkaret med vatten för att släcka all eld när huset rasade.

Var vad vi?

Fanny och Alexander är bra om den visas.

Likaså Tomten. Tyvärr får jag väl inte se Grodan Boll, en klassiker.

Tyvärr finns det ju för mycket, som föregående talare, julsång. Carola ligger väl i spetsen för dess trötta program.

/nils

Vet någon kanske vad detta avsnitt heter? Har letat efter det i tid och otid men inte hittat något..Kan någon hjälpa mig? Skulle spricka av lycka om jag fick tag på detta avsnitt. Alltså avsnittet med Kalle Anka och Piff & Puff som krigar runt julgranen

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...