Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja!

Idag hände skummaste saken! Vi filmade idag med min Canon XM2, inomhus, en lugn o stilla scen. Allt gick fint. Vi slutatde med att se det sista klippet vi filma. Allt verkade fint. Alla är nöjd.

Men så går jag in i det andra rummet. Bär kameran lugnt.. Den får inga stötar. Jag sätter i firewire-kabeln, sätter på kameran... MEN DÅ!!!!

Bilden är helt konstig. Det ser ut som en värmekamera plus att allt är mörk. Man ser knappt bilden, men den finns där. Även den lilla loggan som kommer upp när man sätter på kameran är konstig. Skumt tänker jag. Jag växlar till uppspelningsläge. Det skumma där är att även bilden i bakgrunden innan man trycker på play även är så konstig. Jag försöker spola tillbaka bandet för att se om det också är fel på bandet. Men kameran hittar inte tidskoden och tror inte det är något på det. Jag sätter på premiere pro för att se om det är skärmen det är fel på. Men icke! Datorn hittar inte kameran. Jag stänger LCD-skärmen och kollar i sökaren. Lika fel där.

Så ser jag att texten och symbolerna som visar info på skärmen fungarar fiint. De lyser i klart rött och vitt. Precis som det ska. Förutom volym-mätaren. Den är också konstig.

VAD borttaget HÄNDER MED MIN KAMERA!?!?!?!! Aldrig sett något liknande på NÅGON slags kamera!!! Jag får panik!

Snälla hjälp mig!!! Vad är det för fel? Har ni varit med om liknande!?!?!

(en liten hemlighet.... det är inte min kamera: där av den absoluta paniken)

Postad

Du kanske har ändrat nån iställning, sen kanske du la över filerna i nåt codec utan att märka de som datorn inte stöder.

Postad

Nej nej nej.... Datorn hittar inte kameran.

Det är inte något filter. Har kollat det 10 gånger och det skulle ändå inte göra någo sådant med bilden. Och inte loggan i början när man startar den.

Postad

first of all, skärpning på språket, CP är väl inte det bästa ordvalet?

jag är inget proffs, men det låter som att du haft kameran i nåt starkt magnetfält eller liknande, fast att det skulle ge permanenta skador tror jag inte. Fast.. då borde ju texten påverkas också.

Det blir nog till att dra till en kameradoktor tror jag.

Postad

Förlåt. Dåligt språk... jag vet. Blir arg bara.

Firewire kabeln var i när jag satte på kameran. Men det har den varit många gånger. Tror jag...

Jag har också tänkt på magnetfält. Men i så fall att den påverkat något i kameran, inte skärmen. Men jag kan inte komma på vad?!?! Jag har ingen stark magnet hemma hos mig. O inga stora högtalare heller!!!

Postad

Kameran är på lagning nu. Läraren från skolan jag lånade kameran av tog det rätt så lugnt. Det var ju inte vi som tog sönder den. Den gick sönder. Men det var det mest skumma felet jag sett!

Postad

Jag tycker det helt klart låter som felet uppstod när du satte i firewirekabeln. Sånt är ju alltid en riskfaktor. Ett överslag, ESD typ. Om man ska vara riktigt riktig så ska man ju egentligen koppla i kameran med datorn när både datorn och kameran är avstängda.

När det gäller felen som du tyckte va skumma; när det gäller elektronik som blir skadat så kan i prencip vad som helst hända när ett överslag sker! om inte vissa elektroniska delar är avskärmade av t.ex. skyddsdioder.

Fy va tråkigt det låter! Sånt är alltid riktigt illa!

Hoppas det löser sig! Och hoppas inte jag möter samma problem... har själv en XM2a :S

Postad

Oftast...(inte alltid) brukar endast själva FW porten dö när man slarvkopplar den. Kan iofs bli rejält dyrt men hela kameran brukar inte få spader på det där sättet (har iaf ALDRIG sett det på en XM2:a). Och det brukar dessutom oftast hända när fw kabeln sitter i kameran men inte i datorn. Så böjer man sig ner och ska sätta i 6-pols varianten i datorn, sätter den lite snett (eller bak-o-fram) och så zzzzipp...

När jag jobbade som ÅF hade vi en skolkund som lagade Sony DSR-11 för över 60K på en termin (5.000:- per gång)...

/Max

Postad

jepp... men frågan återstår... var hans dator jordad... om den inte var det så kan det varit ett jordfel... och om det kommit in 118 volt i kameran så tror jag visst att vad som helst kunnat hända... Beror ju såklart på hur kameran är uppbyggd

Postad

OT till tusen.

first of all, skärpning på språket, CP är väl inte det bästa ordvalet?

Så cp är tabu, men inte damp? Var går gränsen, är det redan vid adhd eller kan man sträcka sig ända till aspbergers syndrom? Och hur är det med mongo?

/Jakob

Postad
Så cp är tabu, men inte damp? Var går gränsen, är det redan vid adhd eller kan man sträcka sig ända till aspbergers syndrom? Och hur är det med mongo?

[citat=Reglerna]4 § – Svordomar och grovt språk undanbedes. Dina inlägg ska hålla en kamratlig ton och ett vårdat språk för allas trevnad.[/citat]

Att kalla ett objekt CP, damp och fuckad får anses vara ett grovt och ovårdat språk. Därför är en skärpning på sin plats. Helheten avgör, inte enstaka ord.

Postad
Helheten avgör, inte enstaka ord.

Helt korrekt, men dessa enstaka ord bör tas bort av moderator/administratör direkt när man ser dom eftersom dom orden ofta upplevs som mycket stötande och kränkande av den/dom som har någon relation till dessa sjukdomar, tex att en anhörig har damp eller är CP-skadad. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...