Gå till innehåll

Canonreklamen på TV


jernby film

Recommended Posts

Funderade lite om Canons, tror jag det var ??, nya TV-reklam. Mycket har jag redan förstått av hur de gör med att personerna svävar fritt från ett flygplan. Utan fallskärm. Men landningen? 3 personer, varav 2 landningar är klippt i korta sekvenser. Den tredje ?.......landar på en gata i stan. Kroppsrörelser ser ut som landning med en tävlingsfallskärm.

Tror att allt är gjort med ganska simpla effekter, som alla kan göra. Även om det finns ekonomi tror jag inte på de använt bästa Hollywoodeffekter. Skulle gärna ta del av era funderingar.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Funderade lite om Canons, tror jag det var ??, nya TV-reklam. Mycket har jag redan förstått av hur de gör med att personerna svävar fritt från ett flygplan. Utan fallskärm. Men landningen? 3 personer, varav 2 landningar är klippt i korta sekvenser. Den tredje ?.......landar på en gata i stan. Kroppsrörelser ser ut som landning med en tävlingsfallskärm.

Tror att allt är gjort med ganska simpla effekter, som alla kan göra. Även om det finns ekonomi tror jag inte på de använt bästa Hollywoodeffekter. Skulle gärna ta del av era funderingar.

/nils

 

Hej Nils

Jag har letet efter reklamen som du skriver om men utan lycka. Canon har den iaf inte på sin hemsida.

Har du någon länk till den?

 

//Magnus

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Nils

Jag har letet efter reklamen som du skriver om men utan lycka. Canon har den iaf inte på sin hemsida.

Har du någon länk till den?

 

//Magnus

Ja, den verkar inte finnas på hemsidan. Jag tror väl att det är Canon, rätta mej om jag har fel?

Får väl sitta klistrad framför TVn ikväll. Lite annorlunda kväll att vänta på reklam.

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, jag såg reklamen en gång till nu i eftermiddags. På de två första kanske man har hängt upp stackrarna i linor framför en green screen och sedan klistrat in dem med lite rörelse. Sedan när de landar på marken har de hoppat upp och ner bara. Den tredje när han landar mitt i stan ser lite lurigare ut. Den ser faktiskt skum ut om man tittar noga. Killen ser nästan lite annorlunda belyst ut än omgivningen. Jag gissar på green screen där med.

 

Reklamen är bra gjord. Man kan bara spekulera.

Länk till kommentar
Share on other sites

en bifråga: Om man använder sig av linor, som ofta får färgen svart(?), i en film. Hur key'ar man bort dom? och speciellt om man använder sig av en greenscreen också! Själva färgen svart som linan får är ju inte den lättaste att key'a bort... eller har jag missat något väldigt grundläggande?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg reklamen tror 2 gånger utan att veta vad det var för kamera efteråt.

Som Budde säger i ovanstående om reklamen om kameran : den kanske är så bra som den förtjänar.

/nils

 

Jag hade faktist sett reklamen innan den här tråden drogs igång & iom att jag inte kom ihåg den lr vad för kamera dom gör reklam för så skulle jag vilja påstå att den uppfýller inte sitt syfte med tanke på att jag mfl inte kommer ihåg den efteråt. Men visst den är ju snygg ;)

 

//Budde

Länk till kommentar
Share on other sites

en bifråga: Om man använder sig av linor, som ofta får färgen svart(?), i en film. Hur key'ar man bort dom? och speciellt om man använder sig av en greenscreen också! Själva färgen svart som linan får är ju inte den lättaste att key'a bort... eller har jag missat något väldigt grundläggande?

 

 

Det finns flera olika tekniker för detta och många av dom är tidsödande och rätt trista...

 

- Står kameran still är det relativt enkelt att klona bort genom att "låna" material från en frame (före eller efter).

 

- Står inte kameran still finns det (i After Effects) ett "Simple Wire Removal" verktyg som bla kan "dra ihop" bilden i ett område mellan två punkter. Dvs den lånar pixlar precis bredvid wiren.

 

- Ytterligare en metod är... rotoscoping... dvs "måla" bort wiren, ruta för ruta...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är helt osannolikt att de använd gröna fallskärmar. Många verkar tro att det är störtenkelt att bara keya ut vad som helst, bara det är grönt. En greenscreen-yta ska vara jämnt belyst och så slät som möjligt. En grön fallskärm skulle aldrig gå att keya utan att det slutar med att man ändå sitter och retuscherar för hand. Vajrar är billigt och enkelt. En fallskärmshoppare måste upp på minst några hundra meters höjd och dessutom landa precis framför kameran. Det låter väldigt långsökt.

 

Anledningen till att man inte har gröna linor är helt enkelt för att det är onödigt eftersom det rör sig om en så liten yta. Vajrar kan tas bort på betydligt enklare sätt, läs tidigare inlägg av Max_H.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...