Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag vill göra en dvd till en väninna i Egypten och vad jag förstår har de SECAM tv-system där. Nån som vet hur jag kan konvertera mina PAL-filmer till SECAM? Använder Premiere och Encore. Hittar bara stöd för NTSC i dessa program.

Bästa hälsningar

Urban

Postad
Hej!

Jag vill göra en dvd till en väninna i Egypten och vad jag förstår har de SECAM tv-system där. Nån som vet hur jag kan konvertera mina PAL-filmer till SECAM? Använder Premiere och Encore. Hittar bara stöd för NTSC i dessa program.

Bästa hälsningar

Urban

Jag lova inget men jag tror att du ska anväda PAL projekt till SECAM tv system. Jag har läst någonstans att SECAM utrustning kan tillgodogöra sig PAL men inte tvärt om.

Postad

Är det kanske så att det räcker att göra en regionfri dvd? Att mpeg2 inte bryr sig om pal eller secam? Har inte hundra koll på detta riktigt. Om nån har det, skriv gärna en rad.

Postad
Är det kanske så att det räcker att göra en regionfri dvd? Att mpeg2 inte bryr sig om pal eller secam? Har inte hundra koll på detta riktigt. Om nån har det, skriv gärna en rad.

Ska du bränna skivan själv så behöver du inte bry dig om regionerna, de får du bara på pressade skivor.

Gör en "PAL"-skiva, den fungerar bra. Om nu de absolut har secam där så hör hon på kompositkoppling till tvn och då gör dvd-spelaren om komponentlagringen i mpeg2 till secam. Kör hon via rgb kommer hon aldrig i kontakt med pal/secam eftersom denna kodning enbart sker på rf-signal eller kompositvideosignalen.

Postad

Ja, på DVD finns inte secam. Möjligen kanske den Egyptiska DVD-spelaren skickar Secam till antennkabeln, men det är ju en annan sak.

Om du ska ge bort en VHS kan du spela in med secam. Men eftersom Secam är ett riktigt dåligt färgsystem ( i mitt tycke värre än NTSC) har folk i secam-länder lärt sig att gå runt problemet. Det finns ju fler maskiner och filmer med PAL så det brukar inte vara något problem.

Onödigt vetande:

De flesta fd sovjetsattelitstater (Polen m fl) gick över till PAL inom något år efter att de blev fria. Franska TV-bolag producerade internt med all utrustning i PAL eftersom Secam är helt omöjligt dåligt att mixa och hantera. Konvertering till Secam skedde i sista steget före sändaren.

Postad

Jag gjorde ett litet experiment nyss, för att de hur hårddisk-dvd-videon Sony HX710 skulle reagera om man skickade in Secam i den.

Det var inga problem! Jag fixade secam ut på komposit från en Samsung världsvideo med konverteringsfunktioner etc. Sony synkade och gav riktig bild både matat med Secam och Pal från VHS. Ingen direkt skillnad i bildkvalitet heller. Ntsc klarar den däremot inte av.

Lite världelöst vetande men jag fick för mig att testa när jag ändå skulle kopiera några gamla vhs till dvd.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...