Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

The Last Kiss

http://www.gothenstudios.se/gfx/bilder_lastkiss.jpg

"En kort berättelse om sorgen av att bli dumpad av den man älskar. Hur en person kan braka ihop utav att kärleken försvinner

ur dess liv.Om kärlek, osäkerhet, sorg och ånger. En sista kyss"

En kortfilm gjord av mig (Niklas Andersson) och pld (Jesper Nilsson) under sommaren 2006. Musiken står Adam Löppe (daydreamer) för. och forumiten blendband (Mikael Schwartz) står för den lilla specialeffekten.

se den här:

http://www.gothenstudios.se/lastkiss.html

Längd: 6:00min

Format: Windowsmedia

Storlek: 18mb (streamas)

Postad

okej. Det märks att du vill försöker iaf ( tänkte på cam-spin scenen när dom har din " last kiss " fast det går lite väl skakit). Du borde tänka på att inte hålla i kameran så mycket utan ta hjälp av olika stativ för det är inte jättetrevligt att titta på när det känns som man spelat in filmen med en mobilkamera. Sen när hon tog livet av sig: För de första - Om man vill skära av sig pulsådern så måste man skära lodrätt och inte vågrätt som på filmen, skär man sig vågrätt så finns de inge chans att ens komma i närheten av pulsådern ( en tjock vävnad skyddar ). För de andra - hur myket blod förlorade hon innan hon dog? de låg kanske 2- teskedar blod på golvet innan hon dog. Och om det ska uttspela sig i england eller USA (tänke på att dom pratade engelska) så borde du vara mer sträng när dom ska uttala orden, för de lät inte bra alls.

Postad

Den filmen berörde mig faktiskt lite. Jag älskade slutet med rosorna som var i färg och allt annat svartvitt. Jag höll på att slå ihjäl datorn när det inte blev ett lyckligt slut... :(

Filmen var dessutom väldigt bra gjord!

Postad

hmm ja den hade väl sina goda och mindre goda sidor. Det jag INTE gillade var att det skakade i nästan varenda klipp, spec när ni visade upp titeln(ANVÄND STATIV!!). Tyvär så måste jag klaga på skådespeleriet, inte det bästa. Det typiska när en tjej ska gråta att hon sätter sig ner och täcker händerna över hela ansiktet och låter håret hänga över. I verkligheten hade man kanske gjort så men i film tycker jag inte att det funkar bra.

Men jag gillade verkligen idéen och slutet var mycket gripande.

Postad

Dramaturgiskt sitter jag och tänker på lite olika saker, ena är att varför tar hon livet av sig? Det var hon som gjorde slut över något (som vi inte fick se), det var inte direkt han som gjorde slut med henne. Karaktärerna kanske har orsaker att göra dem men förtydliga dem gärna till publiken (dock inte allt för mycket). Rent dramaturgiskt också...

Handkamera kan fungera, och vissa klipp tyckte jag det var okej men plötsligt rycks kameran till lite för mycket. Antar att ni inte hade någon monitor och som kameraman kan man inte vara medveten om alla skakningar som händer, så därför tänk på att göra några extra omtagningar så ni har minst två-tre bra tagningar att välja mellan i klippningsbordet.

Engelskan var riktigt rolig, speciellt när man ser i bakgrunden saker som "Västtrafik" och liknande. Om karaktärerna var engelsmän/kvinnor så hade det också kanske behövts förtydligas lite, så vi förstår att dom bor i Sverige men är ifrån ett annat land. (vilket också kan ge djup till berättelsen och hennes självmord, att hon fann sitt hemland i en pojke som svek henne).

Mer ljudarbete behövs, satt och såg den med hörlurar och kunde höra många olika sortes brus som byttes under dialogerna eller ljudeffekter. Går att ta bort brus, och det går att spela in en mycket bättre och starkare signal. Det går också försöka dölja bruskanterna genom göra övertoningar.

Effekten med blommorna i slutet var mycket bra, tråkig bild på honom bara.. gillar inte profilbilder. Men som sagt, effekten var väldigt bra och gav väldigt bra känsla och uttryck. Förstod direkt vad det hela handlade om (han ville säga förlåt antar jag?).

Dom ser ut att sakna lite regi också i vissa klipp, exempelvis när killen knackar på dörren. Han står där som en staty och har knackat ett ofattbart många gånger utan att reagera att hon inte öppnar. Eller att han inte reagerade att ha blivit slagen.

Vissa klipp var väldigt skumma, som att komma ifrån totalbilden i parken till en plat halvbild på henne.

Jag reagerade också som DePalma över den lilla mängden blod som hade spillts, sedan reagerade jag faktiskt ganska mycket på att hon blinkade först när hon tittade blankt ut. För rent dramaturgiskt trodde jag att hon var död där, vilket bara drog ut på det hela ("Men dö någon gång" upplevelsen).

Men jag förstår varför du är nöjd över den, det är mycket som är bra med den. Ser hur ni börjar förstå hur efterredigering kan skapa dramatiska effekter, ut och filma mer säger jag.

Postad

Jag tackar att ni ger mig ärliga och konstruktiva kommentarer. De flesta saker ni tagit upp är sådant vi redan visste och som vi har lärt oss att inte göra igen, men det är bra att det kommer upp...

Skakningarna i regnscenene beror helt enkelt på regnet. Vi blev smått ofokuserade då vi inte visste det skulle regna och på så sätt inte fick använt stativet. Ett misstag vi aldrig ska göra igen.

Kan hålla med om engelskan, anledningen till att vi tog just det var för att det skulle kunna visas överallt. dock skulle en textning kanske varit bättre.

Depalma, vi vet om att det sättet som hon skär sig på i filmen inte är rätt sätt. Men det betyder ju inte att karaktären behöver veta om det. Blodet är ganska lite utav, men vi hade inte något mer. Sen huruvida hon dör eller inte i filmen är uppe för tolkning...

Vi ska ta åt oss era synpunkter och bättra oss inför framtida projekt!

Postad
The Last Kiss

http://www.gothenstudios.se/gfx/bilder_lastkiss.jpg

"En kort berättelse om sorgen av att bli dumpad av den man älskar. Hur en person kan braka ihop utav att kärleken försvinner

ur dess liv.Om kärlek, osäkerhet, sorg och ånger. En sista kyss"

En kortfilm gjord av mig (Niklas Andersson) och pld (Jesper Nilsson) under sommaren 2006. Musiken står Adam Löppe (daydreamer) för. och forumiten blendband (Mikael Schwartz) står för den lilla specialeffekten.

se den här:

http://www.gothenstudios.se/lastkiss.html

Längd: 6:00min

Format: Windowsmedia

Storlek: 18mb (streamas)

På sex minuter gör du en skildring i sorgens tecken och växlar minnesbilder på ett mycket fint sätt tycker jag. Lycka till med det du gör, för det gör du mycket bra tycker jag.

Mvh

\\ Roppe

Postad
På sex minuter gör du en skildring i sorgens tecken och växlar minnesbilder på ett mycket fint sätt tycker jag. Lycka till med det du gör, för det gör du mycket bra tycker jag.

Mvh

\\ Roppe

Jag håller med "roppe" till fullo!

Filmen berörde mig mycket som jag tidigare sagt!

Lycka till! :D

Postad

Jag håller i stort med tidigare utlåtanden här i tråden, både vad gäller det positiva och det negativa. Det jag kan tillägga gäller det här med engelskan, som har en enkel lösning som ingen nämnt: Ta bort telefonscenen. Den säger ingenting. Dessutom har den kasst ljud. Tar ni bort den har ni en helt stum film, vilket är snyggt och funkar bra internationellt.

Och när ni filmade parkscenen hade ni verkligen tur med vädret! Regnet passar jättebra. Det är snyggt och det blir lite surrealistiskt att hon sitter på en parkbänk i regnet.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...