Gå till innehåll

DAT-band


Outerspacer

Recommended Posts

Öh, finns väl att köpa i vilken elektronikbutik som hellst, jag har köpt på expert för inte så länge sedan. Eller så går du till nåt ställe som säljer filmprylar där har dom det garanterat. Beställ via nätet i värsta fall om du bor i nån liten håla:

http://www.kjell.com/?item=19251

 

Sen skulle jag snarare säga att det är proffisionellt det inte används numera...är hd-bandare som gäller. DATen håller även på att bytas ut till enklare CF bandare eller liknande. Men Datbanden finns kvar ett bra tag till, används ju inte bara till ljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, förlåt... jag glömde att man kan handla saker i sverige.

 

Som Gorse var inne på kan man använda databackup-DAT beroende på vilken typ och längd det är (åtminstone äldre typer). Banden kan vara "pluggade" på olika sätt beroende på vad dom skall användas till.

 

Det börjar bli omodernt även i datasammanhang så det kastades 1 kubikmeter sådana för några år sedan här på jobbet. Nu har jag 2 flyttkartonger med band och det funkar. men banden är ofta tunnare o längre så man kan få 3-4 timmars speltid, o lite mer risk för skrynklor om man är i fält.

 

Men det kan ju kännas bättre att ha ett färskt band om man gör en produktion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyvärr är det numara svårt att få tag i sånna band eftersom företaget som tillverkar merparten av dom enligt källa har konkat.

Tycker iof stora tillverkare som Sony eller BASF rimligtvis BORDE ha nån variant, men har (lite besviket) faktiskt inte hittat några nya på länge.

Längre band än 60 minuter rekomenderar jag verkligen inte. DAT-band är inte precis tanks redan från början, så man reskerar både crosstalk (signalen läcker över mellan segmenten på rullarna) till, som du skrev, bandspaghetti.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gorse, det där var tyvär SLR-band. Vet/minns inte redigt vad som var grejen med dom, men dom är inte kompatibla tyvärr.

Däremot hittade jag på samma sida det här: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097195

Men dom banden ser suspekta ut.

...ger dock lite hopp om att det faktiskt går att hitta nyproducerade audioband :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns gott om DAT-band att köpa. T ex tillverkar Quantegy vad jag förstår fortfarande om dom inte slutat precis. De nytillverkar även rullband (om ni vet vad det är :-) ).

 

Enligt de datablad jag sett är det samma tjocklek på alla audio datband oavsett om längden är en kvart eller 2 timmar (13 µm). Datadat (DDS) är typ hälften så tjocka.

 

Överhörning mellan varven är nog mer ett problem för kassettband. Så som signalen spelas in på DAT är det fullkomligt irellevant.

 

Även om det inte tillverkas så räcker nog lagren ett bra tag, och tänk på att man kan handla från andra ställen än lilla ankdammen sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...