Outerspacer Posted November 19, 2006 Posted November 19, 2006 Vart får man tag på DAT-band? Har frågat runt lite men dom påstår att det har försvunnit fast att det fortfarande används proffisionellt. 0 Quote
Jonyverse Posted November 19, 2006 Posted November 19, 2006 Det finns på tyska musik-postorderfirman Thomann (thomann.de) t ex. Borde finnas att beställa från england också. 0 Quote
Luzer Posted November 19, 2006 Posted November 19, 2006 Öh, finns väl att köpa i vilken elektronikbutik som hellst, jag har köpt på expert för inte så länge sedan. Eller så går du till nåt ställe som säljer filmprylar där har dom det garanterat. Beställ via nätet i värsta fall om du bor i nån liten håla: http://www.kjell.com/?item=19251 Sen skulle jag snarare säga att det är proffisionellt det inte används numera...är hd-bandare som gäller. DATen håller även på att bytas ut till enklare CF bandare eller liknande. Men Datbanden finns kvar ett bra tag till, används ju inte bara till ljud. 0 Quote
gorse Posted November 19, 2006 Posted November 19, 2006 Passar sånna här? http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097195 0 Quote
BasMartin Posted November 20, 2006 Posted November 20, 2006 dom flesta musik/instrument affärer borde kunna beställa hem DAT band till dig! annars så vet jag att soundware säljer DAT bans (soundware.se) fast där måste du nog köpa fler flera stycken. 0 Quote
Jonyverse Posted November 20, 2006 Posted November 20, 2006 Ja, förlåt... jag glömde att man kan handla saker i sverige. Som Gorse var inne på kan man använda databackup-DAT beroende på vilken typ och längd det är (åtminstone äldre typer). Banden kan vara "pluggade" på olika sätt beroende på vad dom skall användas till. Det börjar bli omodernt även i datasammanhang så det kastades 1 kubikmeter sådana för några år sedan här på jobbet. Nu har jag 2 flyttkartonger med band och det funkar. men banden är ofta tunnare o längre så man kan få 3-4 timmars speltid, o lite mer risk för skrynklor om man är i fält. Men det kan ju kännas bättre att ha ett färskt band om man gör en produktion. 0 Quote
Luzer Posted November 20, 2006 Posted November 20, 2006 Jag brukar köra på 60 minuters band de få gångerna jag kör dat. Känns bättre med lite tjockare tape och mindre risk för bandtrassel. 0 Quote
Outerspacer Posted November 20, 2006 Author Posted November 20, 2006 jo vi har ett 60 min band men kommer behöva fler. Tror vi har en liten ljudspeciallistbutik här i östersund som säljer det mesta. 0 Quote
Christian van Caine Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Tyvärr är det numara svårt att få tag i sånna band eftersom företaget som tillverkar merparten av dom enligt källa har konkat. Tycker iof stora tillverkare som Sony eller BASF rimligtvis BORDE ha nån variant, men har (lite besviket) faktiskt inte hittat några nya på länge. Längre band än 60 minuter rekomenderar jag verkligen inte. DAT-band är inte precis tanks redan från början, så man reskerar både crosstalk (signalen läcker över mellan segmenten på rullarna) till, som du skrev, bandspaghetti. 0 Quote
Christian van Caine Posted November 22, 2006 Posted November 22, 2006 Gorse, det där var tyvär SLR-band. Vet/minns inte redigt vad som var grejen med dom, men dom är inte kompatibla tyvärr. Däremot hittade jag på samma sida det här: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097195 Men dom banden ser suspekta ut. ...ger dock lite hopp om att det faktiskt går att hitta nyproducerade audioband :-) 0 Quote
Jonyverse Posted November 23, 2006 Posted November 23, 2006 Det finns gott om DAT-band att köpa. T ex tillverkar Quantegy vad jag förstår fortfarande om dom inte slutat precis. De nytillverkar även rullband (om ni vet vad det är :-) ). Enligt de datablad jag sett är det samma tjocklek på alla audio datband oavsett om längden är en kvart eller 2 timmar (13 µm). Datadat (DDS) är typ hälften så tjocka. Överhörning mellan varven är nog mer ett problem för kassettband. Så som signalen spelas in på DAT är det fullkomligt irellevant. Även om det inte tillverkas så räcker nog lagren ett bra tag, och tänk på att man kan handla från andra ställen än lilla ankdammen sverige. 0 Quote
Recommended Posts