Jump to content

Recommended Posts

Posted

Öh, finns väl att köpa i vilken elektronikbutik som hellst, jag har köpt på expert för inte så länge sedan. Eller så går du till nåt ställe som säljer filmprylar där har dom det garanterat. Beställ via nätet i värsta fall om du bor i nån liten håla:

http://www.kjell.com/?item=19251

Sen skulle jag snarare säga att det är proffisionellt det inte används numera...är hd-bandare som gäller. DATen håller även på att bytas ut till enklare CF bandare eller liknande. Men Datbanden finns kvar ett bra tag till, används ju inte bara till ljud.

Posted

dom flesta musik/instrument affärer borde kunna beställa hem DAT band till dig!

annars så vet jag att soundware säljer DAT bans (soundware.se) fast där måste du nog köpa fler flera stycken.

Posted

Ja, förlåt... jag glömde att man kan handla saker i sverige.

Som Gorse var inne på kan man använda databackup-DAT beroende på vilken typ och längd det är (åtminstone äldre typer). Banden kan vara "pluggade" på olika sätt beroende på vad dom skall användas till.

Det börjar bli omodernt även i datasammanhang så det kastades 1 kubikmeter sådana för några år sedan här på jobbet. Nu har jag 2 flyttkartonger med band och det funkar. men banden är ofta tunnare o längre så man kan få 3-4 timmars speltid, o lite mer risk för skrynklor om man är i fält.

Men det kan ju kännas bättre att ha ett färskt band om man gör en produktion.

Posted

Tyvärr är det numara svårt att få tag i sånna band eftersom företaget som tillverkar merparten av dom enligt källa har konkat.

Tycker iof stora tillverkare som Sony eller BASF rimligtvis BORDE ha nån variant, men har (lite besviket) faktiskt inte hittat några nya på länge.

Längre band än 60 minuter rekomenderar jag verkligen inte. DAT-band är inte precis tanks redan från början, så man reskerar både crosstalk (signalen läcker över mellan segmenten på rullarna) till, som du skrev, bandspaghetti.

Posted

Det finns gott om DAT-band att köpa. T ex tillverkar Quantegy vad jag förstår fortfarande om dom inte slutat precis. De nytillverkar även rullband (om ni vet vad det är :-) ).

Enligt de datablad jag sett är det samma tjocklek på alla audio datband oavsett om längden är en kvart eller 2 timmar (13 µm). Datadat (DDS) är typ hälften så tjocka.

Överhörning mellan varven är nog mer ett problem för kassettband. Så som signalen spelas in på DAT är det fullkomligt irellevant.

Även om det inte tillverkas så räcker nog lagren ett bra tag, och tänk på att man kan handla från andra ställen än lilla ankdammen sverige.