Gå till innehåll

robotröst?


joli91

Recommended Posts

Jag undrar hur man får en robotröst på ett ljudklipp, ni som spelat HALO vet kanske att "bollen" pratar och så vill jag få till det. Den effekten har de även svagt i hus i helvete på kanal3 när man får se tillbaka i tiden.

 

 

 

Ps. Jag använder audacity och skriver otydligt (är trött klockan är mycket och har sovit lite. :P DS

Länk till kommentar
Share on other sites

"The index" rösten ;)

Jag tror de har skurit mycket bas, sedan lekt fram nåt med flangers / phasers så man får fram skumma fasningar och dubblerat rösten ett par gånger. Det finns roliga plugins som gör mer roliga saker och skapar "robotröster", jag hade ett sånt till protools 5 för några år sen, kommer inte ihåg vad det hette bara, "robo"nånting misstänker jag.

Nåja skär basen med en eq upp mot 250Hz skulle jag prova med, kolla om phaser eller flanger finns som effekt i audacity och lek med dom så tror jag du hittar nåt. Det finns inget direkt recept på hur man gör och vad som är rätt som tur är.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Det spelar ingen som helst roll vad du använder för att uppnå ett sånt resultat, det är helt & hållet HUR du använder vad du har som makes the difference.

Vocoder är ett vanligt men lite klurigare sätt att arbeta för att uppnå robotröst, ringmodulator, granularsynthes, repeater, flanger & vanlig eq med compressor är andra vanliga metoder.

I Star Wars så är exempelvis allt som finns på Darth Vaders röst ett delay med runt 15-20millisekunders fördröjning, & i första serien med Transformers ett eko på runt 30-50 millisekunder.

Mitt råd är att leta upp dom skummaste & mest flippade gratisplugins & leka gösslet ur dom tills du hittat vad du söker.

Ger både ett mer personligt sound & är kul som fan att göra :-)

Jag tänker inte säga exakt vad jag gjort mina robotröster av, lika mycket av ren sekretess som att jag byggt sakerna själv, men kan säga att det är genom att leka & ha kul som det mesta kommit fram :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...