Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ehm, Film smurfen. En sak har jag märkt. När vi chattar så är du mycket mer "vanlig" men här låter du mer professionell.

Men i vilket fall brukar man säga så som jag sa. "Vad är det för fel på..." betyder ungefär "Sparar ingen i..." i det sammanhanget men det kanske du inte visste. Microsoft DV AVI är stort men ger bra kvalité. Ni har väl mer än 1 gb på datorn kvar eller?

Postad
Microsoft DV AVI är stort men ger bra kvalité. Ni har väl mer än 1 gb på datorn kvar eller?

Det här är nog inte rätt ögonblick att skryta över vilka hårddiskar man har.

Microsoft DV AVI är ett lossless (?) format, vilket är att föredra när man redigerar. När man exporterar däremot, till DVD eller internet, vill man antagligen komprimera filmen.

DVD är väl såvitt jag vet MPEG2, så då är det det man vill ha. Däremot vet jag inte alls hur Vegas MPEG2-möjligheter ser ut...

Postad
Det här är nog inte rätt ögonblick att skryta över vilka hårddiskar man har.

Microsoft DV AVI är ett lossless (?) format, vilket är att föredra när man redigerar. När man exporterar däremot, till DVD eller internet, vill man antagligen komprimera filmen.

DVD är väl såvitt jag vet MPEG2, så då är det det man vill ha. Däremot vet jag inte alls hur Vegas MPEG2-möjligheter ser ut...

Jag skröt inte om min hårddisk. Jag hra inte särskilt mycket kvar jag heller. Jaja, jag får väl erkänna att jag var lite väl trött då jag skrev det där inlägget. Förlåt Film smurfen (Xerice ;)).

Hm, jag brukar i alla fall spara i DV-AVI när jag skall bränna till dvd. Men om filmen blir över 1 timma lång så måste jag spaa i något annat för att kunna få plats med den på en dvd-skiva. MPEG2, är det bra? Hm.

MPEG1 brukar jag spara i om jag skall ha kvar filmen på datorn (på min extreme hårddisk :P) och ett dåligt wmv-format att lägga ut direkt på min hemsida. Vet inte riktigt vad som är bäst.

Är det någon som rekommenderar något annat format? :|

Postad
Brukar inte dom flesta dvd-program sköta omkomprimeringen annars?

Jo, det stämmer. Om man nu vill komprimera i DVD-programmet är det väl ett lossless format man vill ha, alltså till exempel Microsoft DV AVI. Men frågan lät som som om det var tänkt att komprimeringen skulle ske i redigeringsprogrammet.

Är det någon som rekommenderar något annat format? :|

Absolut!

För Internet rekommenderar jag h264 tillsammans med mp3, eller ännu hellre Ogg Vorbis. Egentligen är Matroska överlägsen container (kan innehålla flera ljudspår, subtitles (med fonter!) mm), men eftersom den inte är så känd ännu får man nog stå ut med AVI ett tag till.

Att encode:a till dessa format är inte det lättaste man kan ge sig in på, men den här länken och lite tålamod borde hjälpa.

Lycka till!

Postad

DVD använder sig av MPEG-2 komprimering. Och precis som Swishahouse sa, det går utmärkt att komprimera till MPEG-2 via Vegas Video.

Finns en hel del paramterar i MPEG kodningen att använda sig utav. Bara att börja forska sig fram! Finns till och med en färdig "MPEG-DVD mall" att utgå sig ifrån inne på renderings processen i Vegas Video.

Brukar inte dom flesta dvd-program sköta omkomprimeringen annars?

Helt korrekt! en DVD kan inte färdigställas utan att all video i projektet är komprimerat till MPEG-2.

Postad
Microsoft DV AVI är ett lossless (?) format, vilket är att föredra när man redigerar.

Microsoft DV avi är inte ett lossless format. Man brukar dock inte få någon synbar förlust på på första eller andra generations kopiorna.

Postad
Microsoft DV avi är inte ett lossless format. Man brukar dock inte få någon synbar förlust på på första eller andra generations kopiorna.

Precis vad jag hade för mig, därav frågetecknet. Jag var lite osäker dock.

• 4 veckor senare...
Postad

Om filmen som ska brännas på en dvd som är i HDV-format (.m2t) ifrån början. Vilket format ska jag då rendera ut ifrån redigeringsprogrammet för att "behålla" så bra kvalité som möjligt?

(.m2t) är ju vanlig kompremerad Mpeg 2

(som även är de filer som sparas då filmen har fångas ifrån kameran)

Då är frågan; Finns det något lossless (lr något så bra som möjligt) format att rendera till i HDV-Kvalité?

...och en till fundering :)

Filmen jag har filmat och redigerat är i 1080i-upplösning (det var innan jag visste hur mycket sämre det var än progressiv)

Om jag då ska rendera ut i m2t (lr annat format), för att öppna filen i ett nytt projekt. Spelar det då någon roll om jag renderar ut filmen som 1080i eller 720p igen?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...