Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vad jag har förstått så är det något annorlunda med hur många bilder det är per sekund på filmer, jämfört med vad det blir med dom vanliga video kamerorna som 99% av alla privatpersoner har. Lite svårt att förklara mig :P .

Ifall man ställer 2 tv aparater brevid varandra, sen ena sätter man på vilken ny, låt oss säga action rulle från hollywood. Och på den andra aparaten sätter du på den senaste semestern med familjen. Det känns mer "rörligt" i den filmen man själv spelat in på semestern jämfört med den producerade filmen.

 

Är det någon som förstår vad jag snackar om :P ?

 

Vad jag har hört så kan man köpa en lins till kameran som gör så att det nära till blir som filming i filmer, men det kostar skjortan [som allt annat]. Är det något som vet något annant sätt man kan fixa det? Något data program osv ?

Posted

Det är för att det är 25 fps i film, istället för 50 fps (interlaced) som du troligen får från videokameran.

 

Om du vill få din film lite mer filmisk så kan du köra de-interlace som finns i många videoredigeringsprogram.

Posted
Det är för att det är 25 fps i film, istället för 50 fps (interlaced) som du troligen får från videokameran.

 

Egentligen är film 24 fps, men när man ser filmen på PAL (europas tv-format) video så har den gjorts om till 25 fps, oftast genom att öka hastigheten lite så att det hinner komma precis en bild till varje sekund.

 

Så video och dvd utgåvorna av många hollywoodfilmer och andra filmer är ofta lite kortare/snabbare i PAL-versionen än NTCS-versionen (USA).

 

Rätta mig om jag har fel, för jag är inte helt 100% :)

Posted

Tro mig , har suttit oändliga antal timmar med Telecine / 3:2 pulldown samt 24p formatet i allmänhet, inget som sätter sig i första taget.

Det har delvis också varit debatter om just det att när man kör en 3:2 pulldown på 24p att man fått "en viss delay" på ett antal milisekunder i vissa lägen. Förstår dock inte vilken människa som har det knivskarpa örat / ögat att avgöra skillnader på det sättet.

Posted
Fast hur går man från film (24 fps) till NTSC (29,97 fps)?

 

 

Tro mig , har suttit oändliga antal timmar med Telecine / 3:2 pulldown samt 24p formatet i allmänhet, inget som sätter sig i första taget.

Det har delvis också varit debatter om just det att när man kör en 3:2 pulldown på 24p att man fått "en viss delay" på ett antal milisekunder i vissa lägen. Förstår dock inte vilken människa som har det knivskarpa örat / ögat att avgöra skillnader på det sättet.

Posted
Vad jag har förstått så är det något annorlunda med hur många bilder det är per sekund på filmer, jämfört med vad det blir med dom vanliga video kamerorna som 99% av alla privatpersoner har. Lite svårt att förklara mig :P .

Ifall man ställer 2 tv aparater brevid varandra, sen ena sätter man på vilken ny, låt oss säga action rulle från hollywood. Och på den andra aparaten sätter du på den senaste semestern med familjen. Det känns mer "rörligt" i den filmen man själv spelat in på semestern jämfört med den producerade filmen.

 

Är det någon som förstår vad jag snackar om :P ?

 

Vad jag har hört så kan man köpa en lins till kameran som gör så att det nära till blir som filming i filmer, men det kostar skjortan [som allt annat]. Är det något som vet något annant sätt man kan fixa det? Något data program osv ?

 

 

Jag förstår vad du menar och det kan du fixa direkt när du filmar. Ställ in kameran på FRAME-inspelning. Då får du den "eftersläpning" som liknar "riktig" film. Så filmar jag alltid.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...