Gå till innehåll

En idé till en film (6 sidor)


vilcans

Recommended Posts

Jag har länge velat ha ett manus som bara är två personer i en lägenhet, för någon helg då man vill filma en snabb film. Nu har jag äntligen lyckats med det! :-)

 

Detta är ett enscensmanus med mycket dialog om en situation som nog många här på Voodoofilm kan känna igen sig i. Förutom slutet förhoppningsvis.

En idé till en film.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra manus tycker jag, men utveckla slutet lite, det kändes lite orealistiskt. Ha behöver nog flippa ur lite mer i slutet och skrika "tjuv!" igen eller något. Verkligen betona att han tror att folk snor hans ideer. I sista telefosamtalet kan man också betona detta med ett "mail? nä du, det är så kätt att nån snor det så".

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar manuset. Gör den kort, en snabb idé som den här kräver fart för att bli rolig. Tycker inte om förskärarslutet, kanske något annat mer orealistiskt som i Tintin i Kongo: en hög av "experter" staplade i rummet bredvid (ja, jag vet att det var ett studentrum...) där han stjälper av den umpte inbjudne gästen? Eller låt honom ta kål på gästen precis på samma sätt som i någon känd film?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=StenR] Eller låt honom ta kål på gästen precis på samma sätt som i någon känd film?[/citat]

 

Och som någon annan sa, låt honom i sista samtalet säga liksom: Nej, jag hatar folk som snor andras ideer samtidigt som han nyss dödade den första gästen på ett sätt som det redan gjorts på.

 

Annars gillade jag manuset. Måste säga att det var helt underbart ända fram till slutet. Tycker att du kan hitta lite fyndigare sätt att göra det.

 

Lycka till:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kommentarerna!

 

Ja, jag funderade faktiskt på ett slut där han baxar in liket i garderoben, där det redan ligger flera stycken.

 

Men har ni något förslag på ett "känt" sätt att döda någon? Det bör vara ett sätt där offret har chansen att spotta ur sig lite repliker innan han dör. "Jag tänker inte sno din idé för den är skitdålig" är en darling. Det är något jag velat säga många gånger när folk varit osäkra på om de vill berätta sina idéer.

 

Ni som har klagat på slutet, kan ni precisera vad som är dåligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ska ändra slutet så att det blir lite långsammare, så att man hinner fatta vad som händer innan det är slut. Det tänkte jag på redan när jag skrev det.

 

Däremot ska jag nog fortsätta låta det vara oväntat blodigt. Det är ju kul att chockera en smula. :-) Kanske skippa styckningen bara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...