Gå till innehåll

Hur säker känner du dig på att ingen snor din idé?


Bondkomikern

Recommended Posts

Hej,

 

Är ny här och ser fram emot att ta del av all kunskap jag sett finns här.

 

Har själv skrivit massor med manus till sketcher innehållandes en hel drös olika humor-karaktärer.

Skulle väldigt gärna vilja dela med mig av det till er för feedback etc.

Dock så undrar jag lite om hur säkert det är att langa upp sitt material för allmän beskådan?

Jag förstår mycket väl att ni inte kan ge några försäkringar, men... Hur säker känner Du dig på att ingen snor Din idé?

 

Mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis. Idéer som man vill skydda bör man aldrig yppa för någon. Men samtidigt gör det förmodligen också idén mindre bra, eftersom ett öppet utbyte av idéer innebär att man också kan få hjälp att utveckla sin idé.

 

Däremot bör man också tänka på att idéer aldrig är skyddade i upphovsrättslig mening (så länge de inte uppnår verkshöjd). Däremot kan man ju lägga upp sin idé här på Voodoo Film och få en datumstämpel på sin idé. Det gör det mycket lättare för andra att se vem som var först med idén, om nu någon skulle försöka sno den.

 

Och dessutom tror jag att vi alla har olika föreställningar om vad som är en bra idé. Jag tror det generellt sett förhåller sig tvärtom: du måste övertyga andra om att din idé är bra, snarare än att du måste skydda din idé från att plockas upp av andra utan kredd.

 

Jag passade på att ändra rubriken från "Fråga".

Länk till kommentar
Share on other sites

Låt mig svara med ett exempel. Hösten 2013 kontaktade jag ett antal teatrar för att försöka sälja spelrättigheter till två pjäser jag skrivit. Tyckte det gick trögt så jag lade till en sak i mitt säljbrev. Nämligen att jag har en manus även till sketcher, som jag skänker bort. Då blev bemötandet trevligare.

 

Så ett tips, det är lättare att sälja om du ger intryck av att vara sympatisk. Och du har lättare för att skydda dina rättigheter om du har vänner. Så vill du slippa stöld så har det en poäng att vara generös, åtminstone så länge det inte kostar för mycket för dig själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Idéen som sådan ska du aldrig yppa för någon du inte har absolut förtroende för. Inte förän du skrivit ner den och gjort något mer av den än bara just en idé. För trots att det är idén som är värdefull är det manuset du säljer, din hantverksförmåga att göra något av idén. Om någon läser ditt manus, tar din idé och skriver ett helt annat manus så är det i regel okej så länge det är just ett annat manus, och inte ett plagiat av ditt. Men det hör inte till god ton att göra så, och författare gör i regel inte det heller för ingen vill få dåligt rykte och produktionsbolag vill inte bli inblandade i rättstvister.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla svar.

Egentligen var det en fråga det inte finns något svar på. Tänkte mest högt, men intressant att se vad ni anser om saken.

 

Pace - vill du utveckla det där med datumstämpel? Då jag och datorteknik inte alltid är kompatibla så får du gärna förklara hur jag datumstämplar mina verk.

 

ghijohansson - Tack för ditt svar! Det kanske var en pik från din sida, men jag (tro det eller ej) är faktiskt sympatiskt lagd. Men jag förstod ditt tips och tackar för det!

 

Tegelhuve - För mig personligen så kommer pengarna i andra hand. Jag är av den bestämda uppfattningen att följer man hjärtat och gör det man verkligen älskar så kommer pengarna på köpet.

Utgår man från att man ska tjäna pengar redan från början så tar man bort glädjen i det man gör. Då är meningen inte att göra det man älskar och ha kul, utan att tjäna pengar.

 

Désirée - Tack för ditt svar! Det har du iofs rätt i. Frågan är dock hur många som bryr sig om en enkel lekman som anmäler ett större produktionsbolag för plagiat? Deras ekonomiska muskler samt advokater ser nog till att man inte har en chans...

 

Tack än en gång, hörrni!

Länk till kommentar
Share on other sites

Pace - vill du utveckla det där med datumstämpel? Då jag och datorteknik inte alltid är kompatibla så får du gärna förklara hur jag datumstämplar mina verk.

 

Det faktum att du laddar upp något här, eller skriver ett inlägg, innebär att du får en datumstämpel på dina idéer. Ditt inlägg är ju skrivet 13.07 exempelvis.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 10 månader senare...

Bortsett från den principiella diskussionen om idéer tror jag följande är viktigt att påpeka:

1. Jag tror att ungefär noll personer bryr sig om din idé. Som vi redan nuddat vid i tråden, du måste snarare sälja in din idé och övertyga andra.

2. Det är framför allt tillämpningen av idén som är det viktiga och som gör att du kan skilja dig från andra: Vad du gör med idén, hur du går tillväga, vilka som hjälper dig realisera idén, och så vidare. Alla kan komma på någorlunda bra filmidéer, men att gå från idé till manus (eller en hel film!) är ett betydligt större steg som också kräver tid, resurser och ett jävlaranamma.

Länk till kommentar
Share on other sites

I grund och botten finns inget nytt under solen. Och ofta så spelar samtiden roll, och i den samtiden kommer ofta flera personer på ungefär samma sak. Både historier såväl som tekniska genombrott. Som att ungefär samtidigt finns det flera som uppfinner glödlampan, ångmaskinen osv... Förutsättningar strålar samman.

Med detta sagt så har jag själv upplevt mina idéer grusas, ofta för att jag inte jobbar vidare och försöker få det producerat. Så när Matrix kom 1999 så kunde jag inte fortsätta på mitt projekt, för att då hade det sett ut som jag rippat Matrix. Inte exakt, men tillräckligt likt. Jag hade till och med bullettime beskrivet, att några rör sig i ett rum medan världen står still och en kula är fryst i luften, inte något tekniskt beskrivet men orden förslog rörelse i klippet. 

Så om en snor, så finns tio som fått samma idé som inte har snott. Och saker som hålls instängda är aldrig ute för att bli sedda, köpta, beundrade eller skapade.

Ytterligare så händer det rätt ofta man får en tanke, oavsett genre, så visar det sig att det gjordes på 60-talet, sen igen på 70-talet osv... Så inget nytt under solen alltså 😃

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...