Gå till innehåll

Hur kombinera .m2ts-filer?


ghijohansson

Recommended Posts

Min kamera spelar in .m2ts-filer. När inspelning blir längre än 10 minuter så blir resultatet flera filer i st f en. Tyvärr medföljde ej något program för att kombinera filerna. Och att använda mitt redigeringsprogram är ej relevant eftersom redigeringsprogrammet ej kan utnyttja de metadata som kameran skapar. Jag menar att i metadata finns den information som hamnar i skarven mellan filerna.

 

Jag har letat på internet efter passande program. Men jag har fått intrycket att inget av de gratisprogram som jag hittat klarar av att utnyttja de metadata som kameran sparar. Så vilket program ska jag välja? Helst något gratis.

 

De freeware som jag hittade är som följer, och som jag skrev, inget av dem tycks hantera metadata.

MPEGStreamclip Squared 5 - MPEG Streamclip video converter for Mac and Windows

QuickTime Pro

SolveigMM Video Splitter

MTS Converter-Easily convert mts video to AVI, WMV, MPG, MOV

File Joiner - Easy .001 Joiner

tsMuxeR

 

Min redigeringsdator har Windows 8.1

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Man kan filma förställningar som räcker i t.ex. en timme. Då måste scenerna bli lika långa utan att de blir en långfilm i ordets rätta mening.

 

Vi filmen de konståkningsuppträdande med fyra kameror en med minneskort de tre andra med band. En av kamerorna med band gick fortare än de andra kamerorna så videon från de fick förlängas i Adobe Premier Pro. Kameran med minneskort hade delat upp dem i flera filer som fick sättas ihop och sedan sparas som en fil även de i Adobe Premier Pro.

 

Ska man jobba med mycket olika material är Adobe Premier Pro att föredra. Man hyr ju Adobes program numera så man kan betala för den tid men behöver använda programmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag förstår räcker det med ett enkelt DOS-kommando för att slå ihop m2ts-filer:

 

In Windows/DOS:

 

copy /b file1.m2ts + file2.m2ts + file3.m2ts joined_file.m2ts /b

 

As long as the input files are split properly, and each new file begins with a key frame (and I would expect your camera does this), this should work just fine. And even if your camera is not careful about splitting right before a keyframe (again, I'd be surprised if it doesn't), as long as you re-join in the exact same order, it ought to work.

 

Givetvis måste sammanslagningen ske på en hårddisk som har ett filformat som tillåter längre filer än 4 GB som NTFS.

//Bosse

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar. Uppfattat, jag behöver dyrt program för att kunna utnyttja metadata. Då får det vara. Just det, eftersom jag har övergått till att spela in nollbudgetlångfilm så är problemet tämligen marginellt. Jag menar, normalt sett så är inspelningarna kortare än 10 minuter, ofta betydligt kortare. Så det är inte lönt att jag offrar tusenlappar på ett program som jag sällan använder och dessutom måste offra tid på att lära mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och att använda mitt redigeringsprogram är ej relevant eftersom redigeringsprogrammet ej kan utnyttja de metadata som kameran skapar. Jag menar att i metadata finns den information som hamnar i skarven mellan filerna.

 

Jag förstår inte den här biten. De metadata som finns i en m2ts-fil är sådant som information om när filen skapades, codec, bitrate, bilddimensioner och liknande. Vad är det egentligen som händer när du lägger klippen på rad i ditt redigeringsprogram? Vad är det faktiska problemet?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Aettan, uppfattat, programmet läser inte.

 

Jakob, du undrar. Kameran levererar .m2ts-filer, och för varje sådan fil levererar den ytterligare en fil. Den andra filen innehåller info som behövs för att slippa en skarv när inspelning blir lång.

 

Vad som händer när jag försöker stoppa in filen med metadata i mitt redigeringsprogram, det är att programmet ignorerar filen. Så jag får en skarv om jag har lång inspelning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så jag får en skarv om jag har lång inspelning.

Jo jo, men vad innebär det att du får en "skarv"? Säg att du spelar in något som ger dig två filer, fil1 och fil2. Vad händer i skarven när du lägger fil2 efter fil1 i ditt redigeringsprogram? Saknas det bildrutor, eller vad är problemet? Jag förstår fortfarande inte vad metadata har med saken att göra.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag har förstått rätt så handlar det alltså om att redigeringsprogrammet behandlar klippen som separata klipp, medan det med hjälp av metadatan hade kunnat visa upp det som ett långt sådant. Vilket kan betraktas lite som ett icke-problem då man skulle kunna lägga ihop dem i efterhand, eller har jag förstått fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag helt enkelt lägger ihop två filer så blir det ett glapp på kanske en halv sekund. För att slippa det glappet behövs informationen i "clip¨info"-filen som skapats samtidigt. Kameran skapar alltså en "clip info"-fil för varje .m2ts-fil, med den relevanta informationen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, video-filer och metadata-filer har olika filändelser, så det lär nog inte fungera att lägga ihop dem med hjälp av dos-kommando.

Prova, det kommer att fungera utan någon metadata. Jag har använt den metoden flera gånger för AVCHD, VOB-filer, MXF-filer, mm och kan garantera att det fungerar lika bra på dina filer. Du kan kasta filerna med metadata, du kommer aldrig att behöva dom då du inte längre har kvar mappstrukturen som filerna kommer ifrån.

 

Så här ser min formel ut:

1. Tryck WIN+R

2. Skriv cmd och tryck Enter

3. Navigera fram till mappen där dina filer ligger

4. Skriv copy Fil_A.m2ts /b + Fil_B.m2ts /b DenNyaFilen.m2ts

5. Tryck Enter

6. Vänta tills allt är klart. (Det tar en stund innan det är klart.)

 

Gör du rätt kommer du nu ha tre filer, Fil_A.m2ts plus Fil_B.m2ts samt DenNyaFilen.m2ts som består av dom två andra filerna men som nu är ihopsatt till en (1) fil utan någon skarv i varken bild eller ljud vilket är det du eftersöker. :)

 

EDIT: Det finns massor med gratisprogram som gör just det jag beskrev ovan utan du behöver använda DOS-kommandon. Sök på join clips eller merge clips. (och glöm det där med metadata...)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår inte varför jag inte längre har mappstrukturen som filerna kommer från. Filerna inspelas endera på minneskort eller på kamerans hårddiak, och jag borde väl kunna kombinera filerna därifrån.

 

Nå, jag ska prova så många som möjligt av tipsen. Så märker jag hur det går.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...