Gå till innehåll

35mm i svenska filmer?


Biffen

Recommended Posts

[citat=Gabrielwatson]Musikvideor görs nästan bara på super16, väldigt sällan på 35, aldrig på 70 och alltför ofta på dv[/citat]

nja, av den totala volymen kanske, men om du kollar på vad som faktiskt visas är det rätt mycket 35, kanske lika mycket 16, men så gott som ingen dv. fast vi håller med varandra om 70mm. :-)

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mattsand][citat=DeCaf]En liten dum fråga bara, men är inte HD video?[/citat]

nej. säger man bara video menar man sd. fast ja, det är ju i någon teknisk mening video men det är en annan historia.

 

/mattias[/citat]

 

Det som spelas in på magnetband räknas som video och film på film. HD är ett digitalt videoformat och har inte hört talas om något annat. Sen som sagt som vi har nu SD, Standard Defenition.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Som jag ser det är väl HD bara nästa generation DV?

Jag vet att specarna är helt annorlunda, men principerna fortfarande absolut desamma.

Kul förresten, fick nöjet att vara med & arbeta på HD för ett tag sen, dom är inte tråkiga dom inte! :-D[/citat]

 

Är väl snarare HDV som är nästa generations DV egentligen om man ser det så, eller åtminstone nästa generations miniDV. Annars skulle jag säga att HD är nästa generations video personligen, även om vissa hävdar att HD inte kallas för video så hävdar jag att det är precis vad det är.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tuco]Hagwall: vilka svenska filmer känner du till som är gjorda på 35mm?

Tror faktiskt inte det är så många dom senaste 10 åren. Inte vad jag hört om iallafall.[/citat]

 

Så som i himmelen, Populärmusik från Vittula, Hassel: Förgörarna, Hotet, Kopps, Om jag vänder mig om, Elina, Tre Solar, Alla älskar Alice... för att nämna några inte allt för gamla filmer.

 

Men ok Tuco, det görs också mycket på super 16 men det jag menar är bara att 35mm används lika ofta som 16mm.

Länk till kommentar
Share on other sites

HD har egentligen ingenting med video att göra. Det är bara ett sätt att säga hur hög kvalitet formatet/bilden har.

 

Allt som är över SD (standard defintiton, med utgångspunkt från dagens tv-system) räknas som HD (high defintion). Således är 35 mm HD, precis som HDCAM eller HDV.

 

HD-video är ett mer korrekt ordval om man ska prata specifikt om video, även om det ofta är underförstått. Begreppsförvirringen är betydligt högre bland video än för film. Film kan man ju ta på. ;)

 

Det är ungefär som om man säger "filmen finns nu på video och dvd". I trettio år har det bara funnits video (vhs), tv och bio. Helt plötsligt kommer det ett nytt videoformat och då funkar det inte att säga "finns nu på vhs och dvd" eftersom flertalet inte har en aning om vad vhs är (vhs är video enligt medelsvensson).

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt tillverkarna är HDCAM ett videoformat. HD talar man inte om om man arbetar med film så jag skulle säga att HD tillhör videoformatet. Det är korrekt att säga "nu ute på video", men nu mera är reklamen VHS eller DVD. DVD är också ett videoformat, men hur man säger i praktiken är en annan sak. Men enligt de tekniska spesifikationerna är all form av elektroniskt röröliga bilder, video. Videoinspelningar kan ju också ske på hårddisk eller skiva. Förenklat, det som INTE är inspelat på film är video. För en de som säger digital film är egentligen fel. Det finns ju heller inte ett Digitalt papper. Möjligtvis digitala böcker, men det är inte desamma som papper.

 

Film är film och något annat namn än video kan jag inte komma på. Men digital film finns i alla fall inte, möjligtvis om vi skulle ändra lite i Svenska språket.

Jag ser ingen annan logik i dagens läge.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tvivlar inte på att du har rätt... Jag kom inte på allt för många filmer som jag var 100% säker på när jag skrev förra inlägget. Men som sagt, det jag menade var att 35mm inte är ovanligt i Sverige. Det är lika vanligt som 16.

 

(Tack för att du rättade mig, nu är jag 100% på att Kopps är 16mm i alla fall=))

Länk till kommentar
Share on other sites

Pace:

jag förstår argumenten, men per defenition blir det ju inte HD förrens man digitaliserat det i vilket fall, & då lämnar man ju film-formatet & går över till video endå!

Sen kommer iof frågan om allt som inte är på celluloid räknas som video, men i brist på bättre ord så räknar jag även hårddisk dit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Efter att ha funderat lite får jag nog anse mig besegrad... Jag trodde mig nog vara mer säker på ämnet än jag verkligen var. 16 mm används nog oftare än jag trodde... Men nu har jag i alla fall lärt mig något, tack för det!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Pace:

jag förstår argumenten, men per defenition blir det ju inte HD förrens man digitaliserat det i vilket fall, & då lämnar man ju film-formatet & går över till video endå!

Sen kommer iof frågan om allt som inte är på celluloid räknas som video, men i brist på bättre ord så räknar jag även hårddisk dit.[/citat]

 

Ja med tanke på att DVD är förkortat Digital Video Disc från början, men nu mera Digital Vercatile Disc, eller hur det stavades. DVD är då ett videoformat så då borde nog hårddiskar också vara det samt minnen. Finns kameor som spelas in på minnen också i professionella världen. Har för mig att minnerna är sammankompplade till ett stort minne. Som är bättre än HDCAM. Men färginformationen är så hög och okomprimerat tror jag det var. Man får max plats med 4 min. laddad kasset.

Har bara hört talas om det, inte sett någon fakta. Men färginformationen ligger en bra bit ifrån 35mm. Det kallas också för ett videoformat.

 

Men på alla tillverkares hemsidor står det även Video som betekning, även HDkameror som spelar in på DVDskivor, såg nån modell på Sonys hemsida. Kanske är Blouray-skivor eller nåt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Allt som inte är film (celluloid) är ju video. Sedan må det vara hårddisk, skiva, magnetband eller minnespinne - det spelar ingen roll. Som Mickels säger så är all elektronisk inspelning detsamma som video.

 

Digital film är enbart en journalistisk förenkling för video som håller lika bra kvalitet som standardfilm (35 mm). Språket anpassas efter målgruppen och "digital film" är mer passande för Aftonbladets läsare. En tidning om biografteknik har mer insatta läsare och därför kan de använda mer korrekta termer.

 

Således, att skriva "digital film" beror inte på okunskap från medierna, utan handlar om förenkling (och för att samtidigt betona ordet digital som verkar vara heligt i vår tidsålder).

 

[citat=Christian van Caine]...men per defenition blir det ju inte HD förrens man digitaliserat det i vilket fall...[/citat]

 

HD är som sagt "hög kvalitet". HD-video och 35 mm är båda i HD-kvalitet. När du digitaliserar 35 mm får du video som är i HD-kvalitet. Om du inte väljer att scanna in i SD förstås. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=Pace]Allt som inte är film (celluloid) är ju video.[/citat]

 

så kan du säga hur många gånger som helst men om någon frågar dig om du gör din post på video eller hd, fattar du då eller ger du en lektion i språkvård? vad saker faktiskt är och vad vi kallar dem för att förstå varandra är olika saker. vi säger också att vi filmar video. helt mongo såklart men alla fattar. det är inte en förenklig, det är så det heter helt enkelt. de som säger "rätt" säger egentligen fel.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...