Gå till innehåll

Arkivfilm från krig


hampusforev

Recommended Posts

Halloj,

Till min nya film har jag tänkt ha ett 40-sekunders långt intro där man ser olika klipp från krigsscener. T.ex. plan som bombar, soldater som springer och annat klyschigt krigsjunk. Tanken är att det skall se ut som klipp från nyhetsrapporteringar då introt består av att vi faktiskt filmar en TV. Eftersom detta är min första seriösa kortfilm med en hälsosam budget på ca. 50.000 kr. (allt går till dollies, räls, film, ljus, skådespelare etc.) och som även skall visas på diverse kortfilmsfestivaler/visningar av ung film, så tänkte jag att licens för krigsklippen är lite av ett krav.

 

Jag surfar därför godtroget över till de största "Stock footage"-sidorna på internätet och klickar hejvilt tills jag har en samling av klipp från Gulf Kriget (filmen utspelar sig i början av 90-talet). När jag sedan skall kolla korgen för att få en ungefärlig prisuppskattning på denna samling av ca. 10 st. max tio sekunders klipp (jag tänker att en 5000 kr. kan vi väl ändå punga ut om det nu skall vara så dyrt). Till min förfäran upptäcker jag att kalaset kommer gå på 90 000 kr.!?!?! Hur fan!? Alltså... jag förstår väl principen av royalties och licens... men nästan 100 000 kr!? Det är DUBBLA vår budget.

 

Jag vet inte riktigt vad jag frågar efter i denna tråd, men min förfäran är så maximal nu att jag måste söka tröst hos kära Voodoofilm. Finns det något sätt för en hobby/independent filmare att ha råd med arkivfilm från div. nyhetsrapporter?

 

Tack så mycket på förhand

 

/Hampus

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...