Gå till innehåll

För den som är intresserad av Blender eller inbrottssäkerhet


jbergman

Recommended Posts

Det här är väl inget jag normalt skulle posta, men eftersom filmen är helt och hållet gjord i gratisprogrammet Blender (förutom att den är klippt och ljudlagd i Premiere) kanske den kan intressera en del.

 

Själv var jag regissör, klippare och ljudläggare, så väsentligen allt utom själva 3d-grafiken, som min kollega Andreas Berg stod för. Jag får erkänna att jag är rätt imponerad av vad Blender klarade av.

 

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ibland upprepades viss information, men det kanske bara är jag som känner så. I övrigt mycket imponerad. (Blir sugen att handla, vilket är ett gott tecken på filmens genomslagskraft.) Det där du säger om Blender stämmer också. Grafiken är perfekt tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ibland upprepades viss information, men det kanske bara är jag som känner så. I övrigt mycket imponerad. (Blir sugen att handla, vilket är ett gott tecken på filmens genomslagskraft.) Det där du säger om Blender stämmer också. Grafiken är perfekt tycker jag.

Kul att du gillade den! Jovisst upprepas en del information, men det handlar mest om att försöka banka in budskapet. Men det är mest Blender jag är så jäkla nöjd med. Sedan den nya renderingsmotorn Cycles kom kan man verkligen göra bra material och få till fotorealism. Jag älskar att lattja med det programmet. Som med alla andra program kan det ta lite tid att komma igång, men en del av animationerna i filmen gjorde Andreas efter bara ett halvårs erfarenhet av Blender. Det här var hans första jobb.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Kom att tänka på kofotsmärkena i min dörr... När jag flyttade in underströk hyresvärdinnan att man alltid bör vrida nyckeln dubbelt om när ingen är hemma (så att man åtminstone inte bryter sig in med en matgaffel nu när dörren är färdigt sönder). Ett motgift emot kofoten finns alltså. Bra att veta. Tydligt visualiserat med hjälp av er och Blender. Verkligen inte illa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då jag aldrig använt Blender så undrar jag hur lång tid det tog att göra animeringarna.

 

Ja, jag har hört att Blender är svårt att lära sig.

 

Några detaljer i filmen fick mig att undra.

 

Att inbrottstjuvar ej bryr sig om någon är hemma. Jag bor i ett område med hög andel pensionärer, vilket betyder att många är hemma dagtid. Inbrottstjuvarna skyr området. Dessutom, om en inbrottstjuv ej är beväpnad så kan det bli "välkomsthälsning" om familjens hund är hemma.

 

Huvudregeln för dörrar som ska vara ytterdörr till lägenhet är att de får ej vara för säkra eftersom brandkåren alltid måste kunna ta sig in. Så en dörr som är allt för säker kan i praktiken inte säljas till privatpersoner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då jag aldrig använt Blender så undrar jag hur lång tid det tog att göra animeringarna.

Svårt att säga eftersom vi gjorde delar av den fram och tillbaka under ganska lång tid. Animatören är medlem här på forumet (tror jag) även om han inte är aktiv. Jag skall be honom att kolla in tråden för specifika 3d-frågor som jag inte kan svara på.

 

Ja, jag har hört att Blender är svårt att lära sig.

Fast det är inte helt sant. Alla 3d-program ser fullständigt obegripliga ut om man inte har någon erfarenhet. Fördelen med Blender är att det finns oerhört många tutorials för Blender på nätet. Gå till Youtube och sök på "blender for beginners", så kommer du att hitta hur mycket som helst. Själv smålattjar jag bara med Blender som kul hobbyverksamhet, men jag kan ändå göra en hel del vid det här laget. Jag planerar till och med själv att göra en serie tutorials om det smala område jag råkat snöa in på, nämligen vätskesimulation, för där saknas faktiskt bra tutorials som beskriver alla enskilda detaljer.

 

Man kan alltså säga att det är svårt att bli bra på alla aspekter av programmet, men om man lär sig grunderna och vet vad man vill göra så är det inte så knepigt att lära sig just de grejer man behöver veta. Och om man har problem finns det gott om webbforum där man kan fråga folk om hur man gör.

 

Att inbrottstjuvar ej bryr sig om någon är hemma. Jag bor i ett område med hög andel pensionärer, vilket betyder att många är hemma dagtid. Inbrottstjuvarna skyr området. Dessutom, om en inbrottstjuv ej är beväpnad så kan det bli "välkomsthälsning" om familjens hund är hemma.

Jovisst, om ett helt område är bemannat dagtid så kan jag tänka mig att tjuvarna håller sig borta. Däremot händer det att när ligor slår till mot ett hus – ofta ett helt gäng som bryter upp alla dörrar på en våning innan de drar vidare – inte bryr sig om att någon enstaka person råkar vara hemma. Och beväpnade är de ju alltid, om inte annats så med en enmeterskofot eller en borrmaskin.

 

Huvudregeln för dörrar som ska vara ytterdörr till lägenhet är att de får ej vara för säkra eftersom brandkåren alltid måste kunna ta sig in. Så en dörr som är allt för säker kan i praktiken inte säljas till privatpersoner.

Nja, den här produkten säljs redan till privatpersoner (bostadsföreningar). Och det är klart att brandkåren kan yxa upp dörren om de verkligen vill. Fast visst, med kofot kommer de inte in. Å andra sidan finns en stor säkerhetsfördel med Preventskyddet, nämligen att det alltid är lätt att komma ut. Man behöver ingen extranyckel till polislåset/sjutillhållarlåset eller vad man nu väljer att kalla det. Inlåst blir man inte.

 

Jag vill också tillägga att jag inte är här för att göra reklam för produkten, och jag har inget eget ekonomiskt intresse av det, men jag kommer att svara på frågor och kommentarer om den för den som vill veta mer.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Trevligt när någon skriver svar riktat direkt till mig.

 

Jag har som sagt ingen erfarenhet av programmet, men jag ska försöka hålla det i minnet.

 

Min erfarenhet av animering är minimal, men jag hade med en kort animering i en film eftersom jag ville nämna en vetenskaplig upptäckt jag just då fick publicerad. Och det vore kul att få animerat mer av den forntida astronomi som jag forskar om. Men det vore ännu mer kul att få med något i en sword-and-sandal-film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...