Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelar ingen roll vilken "filmskola" ni är är ute efter.

Det finns ingen "skola" för sånt. Den enda skola du hittar finns inom dej själv. DI är bara ett sätt att omskola sej, inget annat.

Jag lovar. Om det skulle vara nåt annat får ni gärna slå mej på käften. Gör det, för allas trivsel.

Postad

en bra filmskola är en skola där du har tillgång till utrustningen dygnet runt så du kan spendera all tid åt att lära dig. Men sen är det ju som sagt viktigt med vilken klass man får också. Men en annan sak är skolans rykte, dörrar öppnas genom det också då du tex söker praktik.

• 3 veckor senare...
Postad

Tjenare! ha gått ut gymnasiet och är sugen på att plugga film! tycker om att skriva filmer och att filma filmerna men ävena t regissera dom. Några bra tips på filmskolor man gå på innan man ge sig på dom stora skolorna? som DI med mera? Har gått tekniklinjen och media som profeliring och gjort två filmer ( 31 min, och den andra 58 min) kan man skicka in fimerna med betygen för att öka chanserna att komma in eller gå dom direkt på betygen? som sagt någgon bra film skola? ngn länk?

Postad
kan man skicka in fimerna med betygen för att öka chanserna att komma in eller gå dom direkt på betygen?

Snacka med skolorna och hör vad som krävs, de flesta kör validering men jag vet inte om det går att kompletera om du redan har fullständigt gymnasiebetyg.

Funderar själv på att söka Medieproduktionsprogrammet - Rörlig Bild på Högskolan i Falun till hösten 2008. Någon som vet om det är ett bra program eller bör jag satsa på något annat?

Postad

Verka vara en väldigt intressant skola! Bor visserligen i småland...undra hur det är med studentboende i sthlm? någon som vet? har för mig att det är riktigt taskigt med det...jag såg inte någonstans att det fanns typ boenede på skolan..någon som veteller har någon ideé`?

///jazz.

Postad

skit i stockholm, där får du inget gjort!

kalix kan vara sveriges sämsta stad, vilket betyder att du inte har nåt annat o göra än film 24/7 :). Fridhem e lite samma men farligt nära Malmö hehe

Postad
skit i stockholm, där får du inget gjort!

kalix kan vara sveriges sämsta stad, vilket betyder att du inte har nåt annat o göra än film 24/7 :). Fridhem e lite samma men farligt nära Malmö hehe

okaj,,,ehh...varför tro du så?

Postad

det är en klar fördel att gå skola i en liten håla där du inte har nå annat att göra än film. man bor dessutom på skolan så det är bara o gå o sätta sig o redigera lite eller nåt om man inte har nåt annat för sig. i stockholm finns det så mycket annat att göra...ja kände det direkt jag kom hem till umeå o skulle redighera färdigt nåt att man jobbar mycket mycket mindre.

Det var en del som tyckte kalix sög så jävulskt för att de fanns inget o göra etc, men är du allvarlig med ditt filmskapande är det ju en perfekt chans. va en del på uttagningarna som va typ JAG ÄR SÅ JÄVLA PEPPAD PÅ GÖRA FILM! folk som verkade seriösa men sen typ "näää kalix ligger så långt upp"...jaha, hur seriös är du egentligen?

Postad
det är en klar fördel att gå skola i en liten håla där du inte har nå annat att göra än film. man bor dessutom på skolan så det är bara o gå o sätta sig o redigera lite eller nåt om man inte har nåt annat för sig. i stockholm finns det så mycket annat att göra...ja kände det direkt jag kom hem till umeå o skulle redighera färdigt nåt att man jobbar mycket mycket mindre.

Det var en del som tyckte kalix sög så jävulskt för att de fanns inget o göra etc, men är du allvarlig med ditt filmskapande är det ju en perfekt chans. va en del på uttagningarna som va typ JAG ÄR SÅ JÄVLA PEPPAD PÅ GÖRA FILM! folk som verkade seriösa men sen typ "näää kalix ligger så långt upp"...jaha, hur seriös är du egentligen?

förstå vad du menar....det kan nog troligtvis stämma! Men å andra sidan så kan man nog få lite mera insperation av en större stad, mer människor bland annat...men det är en bra tanke :D

Postad

bullshit säger jag

nämen du får nog mer gjort. nu känner inte jag dig men det finns så mycket annat som lockar. hade man tråkigt drog man in på skolan o satt o körde nån övningsbok eller gjorde nån kort scen eller vadsomhelst, tror jag inte skulle skett så ofta om jag gick i sthlm o bodde 20 minuter buss från skolan eller nåt. sen tycker jag det är jävligt bra på många folkhögskolor att man bor på skolan, blir bra sammanhållning.

Postad

okaj...jag håller inte med dig...våre kul med lite mera omväxling än film... men hursomhelst.....är sugen på film i asutralien....såg inlägget nedan att en tjej hade pluggat i asutralien sydney, ngn mer som ha info?

tack å hej!

• 1 månad senare...
Postad

Jag tycker inte att man ska nöja sig med att välja mellan filmskolorna i Sverige. Det finns huuur många filmskolor som helst i världen, och jag kan tänka mig att många av dom håller högre klass än många här. Jag tror även att det är ett plus för framtida studier och arbeten att ha gått en internationell skola.

Jag gick European film college i Ebeltoft, Danmark. Som jag har förstått börjar den gå ner sig lite, bla har jag hört ryktas att alla som sökte i år kom in... Men det är en perfekt skola om man inte vet exakt vad det är man vill inrikta sig på för man får prova på ALLT. Foto, regi, manus, ljus, ljud, redigering, skådespeleri, fiktion, dokumentär.. Proffesionella lärare och all undervisning sker på engelska. Det är en perfekt grund om man vill söka vidare sen, plus att man har kontakter över hela världen sen. (den är även CSN-berättigad) Som sagt vet jag inte om den håller samma klass nu som när jag gick, men det finns ju andra liknande skolor på andra ställen i världen också! Kom ihåg det.

• 2 månader senare...
Postad
Jag tycker inte att man ska nöja sig med att välja mellan filmskolorna i Sverige. Det finns huuur många filmskolor som helst i världen, och jag kan tänka mig att många av dom håller högre klass än många här. Jag tror även att det är ett plus för framtida studier och arbeten att ha gått en internationell skola.

Jag gick European film college i Ebeltoft, Danmark. Som jag har förstått börjar den gå ner sig lite, bla har jag hört ryktas att alla som sökte i år kom in... Men det är en perfekt skola om man inte vet exakt vad det är man vill inrikta sig på för man får prova på ALLT. Foto, regi, manus, ljus, ljud, redigering, skådespeleri, fiktion, dokumentär.. Proffesionella lärare och all undervisning sker på engelska. Det är en perfekt grund om man vill söka vidare sen, plus att man har kontakter över hela världen sen. (den är även CSN-berättigad) Som sagt vet jag inte om den håller samma klass nu som när jag gick, men det finns ju andra liknande skolor på andra ställen i världen också! Kom ihåg det.

Jag funderar på att söka nån filmskola i Danmark, men har ingen koll på vilka som finns. Och framförallt, vilka som är bra. Är det någon som kan upplysa mig mer. Eller finns det faktiskt någon filmskola i sverige ni rekomenderar med hela ert hjärta? Jag skulle vilja bli filmfotograf. Men är även intresserad av regi, manus och redigering.

• 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
Postad

Att det inte skulle finnas en skola för att lära sig film på är ju också skitsnack. Det är klart att alla idéer finns inom en själv och man ska inte ta för givet att bara för att man går en fin filmutbildning så blir man skitbra på film. Men som med allt annat, om man har ett genuint intresse så finns det nog inget lika lärorik och intressant som att studera film på en bra och kunnig skola. Hur som helst så tycker jag inte DI har producerat några bra (som jag känner till alltså) på senare år. Den senaste var väl Roy Andersson. Fares är ju inte speciellt bra.

Postad

Håller med föregående. (hampusforev) Skola för att skapa film finns inte. Däremot för det tekniska, ljud o foto.

De stora målarna lärde sej tekniken i Paris, men skapade sina verk på egen hand. Samma sak inom film. Vansinnigt att ta hjälp av gammalt folk. DI, t.e.x

Skola kan bli det största misstag du gör, om du känner dej kreativ i hjärnan. När filmen (slutprodukten) finns i din hjärna, då är det dags att gasa på. Gör mycket film, misstag, billigt än så länge. Lycka till ;)

/nils

Postad

Ja, det känns som ifall man satsar på DI så är man liksom fast i ett träsk. Det kan både bli förvirrade då det kanske blir jättemycket press då man gått en så pass dyr och fin utbildning. Hur som helst, film är underbar konst och finns det ett intresse någonstans därinne vart fan det nu kan vara så gäller det bara att plocka fram det.

Postad

Ja, så är det. Var själv ute med DI,SF-folk för några veckor sen. Etablerade såna. Verkar mer upptagna om sina egna problem, än att kunna stödja en annan filmare mentalt. Nu är inte ja ung, men kan känna förbannad över att yngre ska söka utbildning för sådant som ska finnas där, i huvet. Jag var inte ute efter pengar till mina projekt. Enbart ett mentalt stöd. Pengar är en helt annan fråga när det gäller produktionen. Man ska inte gå vidare i Sverige när man kan prestera ett bra manus eller något annat.

/nils

Postad

Hur är medieutbildningen i Visby? (Högskolan där har vissa medieutbildningar). Jag är lite sugen på att åka dit och bejaka arvet efter Ingmar Bergman.

• 2 veckor senare...
Postad

Jag förstår inte hur det kan vara så att det är sjukt många som verkar vara intersserade av film men det är 12 sökande till Kulturamas filmlinje på gymnasiet. Det kan ju inte vara så att ALLA kommer på att dom vill hålla på med film efter gymnasiet!?

Postad

Jag förstår inte hur det kan vara så att det är sjukt många som verkar vara intersserade av film men det är 12 sökande till Kulturamas filmlinje på gymnasiet. Det kan ju inte vara så att ALLA kommer på att dom vill hålla på med film efter gymnasiet!?

Det är väl så att folk är rädda för att satsa fullt ut på det sättet. En gymnasielinje med filminriktning är jag skeptiskt till, men det betyder inte att jag inte har bestämt mig för att satsa på film. Folk vill inte nischa in sig så mycket genom att gå en strikt filmlinje redan på gymnasiet, och jag förstår dem. Jag säger inte att det är dåligt att gå Kulturamas filmlinje, om man är helt 100 % målinriktad och vet vad man vill göra så är det nog bra. Men jag tror inte ens 1 % av befolkningen vet helt säkert vad de vill göra.

Postad
Är det någon som gått Kulturamas eftergymnasiala utbildning? Filmlinjen år 1 och/eller Filmproduktionslinjen år 2?

Jag gick Kulturamas kvällskurs, och jag har haft kompisar som gått den långa utbildningen. Den är jäkligt bra, fast det beror också på vilken lärare du har så klart. Jag hade Erik (kommer inte ihåg efternamnet), han är en ashärlig gammal 70-tals proggare som jobbat MYCKET med film genom åren och har väldigt mycket bra att säga. Kulturamaelever har jättebra tillgång till material och kameror. Man får låna hem redheads och blondies helt gratis nästan hur länge man vill. Så om man har råd med utbildningen så är den väldigt givande.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...