Jump to content

Recommended Posts

Posted

tja

ja har gjort film ett längre tag nu. Men ja har aldrig varit med på festival? Skulle någon kunna förklara lätt för mig va det kostar, hur man anmäler sig och hur det går till?

tack i förhand!

• 3 weeks later...
Posted

Du går väll in på de olika festivalernas hemsida antar jag. ofta har de ett sista anmälningsdatum sammt massa regler för olika kategorier.

Kostar? de flesta festivaler är det gratis att ställa upp i men en annan sak är om filmen håller den klassen att den får vara med. vissa festivaler måste man kvala in till eller ha ett stort namn för att få ställa upp i.

Posted

En följdfråga på detta:

Hur vet man vilka festivaler som är "erkända" nog för att filmerna som visas ska bli registrerade i filmdatabaser som t.ex. imdb.com eller svenskfilmdatabas.se ??

Vore kul att veta.

Posted

Det måste ju finnas någon undre gräns så att säga. Lokala fritidsgårdens festival kanske inte kvalificerar för det jag frågade efter.

Är det så fort man har betalande publik som det räknas som en officiell visning, någon som vet?

• 2 months later...
Posted
tja

ja har gjort film ett längre tag nu. Men ja har aldrig varit med på festival? Skulle någon kunna förklara lätt för mig va det kostar, hur man anmäler sig och hur det går till?

tack i förhand!

Om du har möjlighet att ta dig till Botkyrka söder om Stockholm borde du ta och kolla upp Vårrullen (http://www.varrullen.se). Det är en filmfestival ämnad att fungera som en länk mellan etablerade och oetablerade filmare.

Jag skrev precis ett inlägg här: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=12640