Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Det är mycket möjligt att min torsdagströtta hjärna spelar mig ett spratt, men jag kan inte för mitt liv se på vilket sätt Java ex machina antyder att Lucas är en "ostrukturerad idiot". Jag tycker det är kul när vi utforskar gråzonerna mellan (till synes) olika påståenden och perspektiv. Jag känner att jag lär mig oerhört mycket av detta, och hoppas att det är likadant för er andra.

Jag uppfattade den person som Java ex Machina beskrev (har ingen koll på vad som funkar, försöker introducera obegripliga karaktärer, sparkar alla med begåvning osv) som en djupt otrukturerad idiot. Det låter inte alls som Lucas om man läser lite seriösare verk om tillkomsten av filmerna eller pratar med folk som jobbar på Lucasfilms eller ILM. :)

Det kan mycket väl vara så. Kanske att han skulle ha satsat på den biten och vågat släppa lite kontrollen över själva berättelsen?

Nu förstår jag inte. Berättelsen är ju det visuella. Du menar att någon annan borde skriva scenerna så att dom inte följer det manus Lucas styckade upp i sex filmer för trettio år sedan? Personligen tror jag att det skulle vara svårt att hitta en författare med samma kläm på "plastig" dialog som Lucas (kalla det rymdopera!). Där är han ett litet snille. Han lyckas förena spektakulärt med såpadialog på ett brilljant sätt. -"You can write this shit but you can't say it", lär ju Harrison Ford ha sagt mer än en gång under inspelningarna.

Postad
Nu förstår jag inte. Berättelsen är ju det visuella. Du menar att någon annan borde skriva scenerna så att dom inte följer det manus Lucas styckade upp i sex filmer för trettio år sedan?

Jag menar själva ramberättelsen. T ex så tycker jag att fokus ligger lite för mycket på politiska intriger i nya trilogin. Det känns (OBS! rena spekulationer) lite som att han låste sig lite för mycket vid det synopsis som han skrev 1976. Jag tror att grundstoryn kunde ha blivit bättre om han släppt in andras ideer i större utsträckning.

"You can write this shit but you can't say it", lär ju Harrison Ford ha sagt mer än en gång under inspelningarna.

"I know." ;-)

Postad

Star Wars är underhållning! Men det är Homeros gamla berättelser också. Ingen kan påstå att Odysseus irrande på egeiska havet är diskbänksrealism. Detta är litteratur som finns i finrummet och läst av alla kultursnubbar. Jag tror att många idag uppfattar Star Wars som ett liknande Epos. Det är ur detta perspektiv vissa vill se ett djup i filmerna.

Djup skulle ju kunna vara att hämta mer ur historiska händelser, politiska skeenden idag.

Ge förklaringar till varför människor faller för ondska.

1977 kan troligen ingen tyckt att det var ett filmiskt Epos. Då var det en ny upplevelse för främst de under 15år likt en tur på ett nöjesfält med fart och fläkt i kulörta neonljus.

Andra filmer från denna tid beskrev mest ett skitigt liv utan någon humor. Fantasi och humor sågs i denna tid som oseriöst. Det fanns en vänstervåg även bland Hollywood regissörer som visade helst knarkande vägfarare med stark samhällskritik. THX var ju också en samhällskritisk historia om kontrollsamhället nära besläktad med Orwells 1984.

Det var nog något sådant som Lucas kollegor hade förväntat sig av hans nya film.

Detta är förklaringen till att få vuxna gick med och såg de ursprungliga filmerna.

30år senare är Star Wars något annat. Ja visst för Lucas Film och Lucas Art är det affärsverksamhet. Men det är också en del av den västerländska vardagskulturen.

Det refereras till dessa filmer på massor av ställen. Ett lysande exempel är ur den engelska humorserien Couplings. Där får Darth Vader representera ”melt man” . En ondskefull impotens.

Ett annat exempel att alla idag vet vad det är frågan om är reklamfilmen med morfar som Dart Vejbull som fäktas med barnbarnet.

Därför går idag barnfamiljer men också ensamma medelålders på dessa föreställningar och köper DVD pack. Det tillhör liksom att göra det, som att fira Jul, det behöver man inte vara religiös för. Det ingår så att säga i en modärn människas allmänbildning..

Det är ur dessa perspektiv man ska se de synpunkter som kommer upp på hur denna historia som tillhör oss alla skulle kunna bli bättre.

George Lucas har lyckats med alla filmerna det är det inget tvivel om. Lucas själv säger att hela historien fans redan i början av 70-talet. Det vore då absurt att andra skulle bestämma hur filmen skulle te sig.

Som jag har sagt förut så kan allt göras bättre och det var ju det som jag uppfattade rubriken på denna tråd handlade om. Vad som är bättre eller sämre är ju dock subjektivt.

Nu har ju Lucas gjort filmerna enligt sitt huvud.

Hade jag gjort dem så skulle jag………

- Undvika att ge Anakin Oidipus komplex. För att vara kvar i antiken så är just Sofokles Kung Oidipus den tråkigaste historia jag tvingades att läsa i gymnasiet.

- Jag hade hittat vägar ur de logiska luckorna.

- Jag hade flyttat fram episod 3 ett antal år så Luke och Leia skulle vara tre år och Luke skulle fått den viktiga uppstartsträningen av Obi One innan Amidala dör.

- Jag skulle ge förklaring på varför R2-D2 tappat förmåga att flyga efter episod 3.

- Låta Anakin bli ett nödvändigt offer istället för att låta sig luras in i den mörka sidan.

-

Finns massor.

Men det var ju inte så Lucas ville ha det.

Och kanske lika bra det.

Postad

Instämmer i att det var ett mycket bra inlägg.

Redan dom gamla grekerna sa att "Om smak tvistar man inte". Om jag kan tillföra någonting till tråden så hoppas jag att det är att vi kan väja från de mest uttjatade påståendena om Lucas. Det finns få filmskapare som omges av så mycket webrykten och urban legends och de flesta tenderar att försöka sno all cred från honom. Det är lite sorgligt. Som att det skulle sitta någon mycket mer begåvad bakom Lucas som är den som egentligen har gjort filmerna och så fort man inte tycker att nån grej i filmerna är dålig så är det Lucas fel och så fort någonting är bra så är det trots Lucas.

Postad
Instämmer i att det var ett mycket bra inlägg.

Redan dom gamla grekerna sa att "Om smak tvistar man inte". Om jag kan tillföra någonting till tråden så hoppas jag att det är att vi kan väja från de mest uttjatade påståendena om Lucas. Det finns få filmskapare som omges av så mycket webrykten och urban legends och de flesta tenderar att försöka sno all cred från honom. Det är lite sorgligt. Som att det skulle sitta någon mycket mer begåvad bakom Lucas som är den som egentligen har gjort filmerna och så fort man inte tycker att nån grej i filmerna är dålig så är det Lucas fel och så fort någonting är bra så är det trots Lucas.

betyder det att vi kan återgå till topic nu?

Postad

På vilket vis är påståendet att Lucas gjort Star Wars bättre än vad någon av er hade gjort off topic?

Det har väl inte undgått någon att den nya Star Wars-trilogin lämnade en del övrigt att önska.
stod det i första inlägget vilket sedan fortsatte med hur George Lucas borde ha gjort. Så, håller man inte med om detta är det alltså off topic?

Sedan var inlägget att George Lucas gjort allt dåligt i Star Wars och en massa andra gjort allt bra, som om Star Wars funkar trots Lucas istället för pga honom, faktiskt ganska ogenomtänkt. Eller iaf byggt på "fakta" från typ internetforum.

lägg ner nu. om du inte ens har kapacitet att kolla upp fakta innan du börjar flama finns det inte så mycket att säga.
kolla upp fakta själv... Under uppbygnaden av en film, speciellt en sådan enormt stor film som Star Wars är, kommer många idéer att förkastas.

C3P0 tex var en lyckträff. När de valde skådis att lägga röst åt honom kom någon på att Anthony Daniels faktiskt gjorde honom bra som vimsig butler så de ändrade på honom. Fakta är att George Lucas hade ett helt koppel med människor som tyckte att hela idén var skit, även de som arbetade på filmen. Så ska rätt vara rätt lyckades filmen bli bra tack vare George Lucas förmåga att fortsätta trots alla runt omkring som sågade alla idéer. Alltså inte tvärtom...

Och ta det lugnt nu, för det är inte meningen att "flamea" någon.

Sedan är det självklart massvis med saker jag skulle gjort annorlunda än George Lucas, men det är det i de flesta filmer. Fan, om du läser på vilket Tolkiennördforum som helst så ska du se på sågningar av LOTR också... Hur många Oscar har hela trilogin fått? Hur mycket har den tjänat in. Massvis... Ändå sitter "purianer"(läs nördar) och säger typ, "det var inga alver i Helms Deep".. Nähä? Men sånt ska man ju såklart bara skratta åt..

Postad

Där har vi en annan grej med filmnördforum som detta (i sanningens namn är det ju så ;)) och de som är kopplade till varje film i filmnördbibeln imdb. Vare sig man tittar på de som är till kurosawafilmer eller nya actionfilmer eller gammla bergmans så finns det alltid trådar som "Den bästa filmen någonsin!" och i nästa andetag "Totalt jävla värdelös".

Och jag är väl inte mer nörd än att jag kan säga att mina reaktioner på nya trilogin fokuserar mycket på det jag tyckte var dåligt, samtidigt så nämner jag sällan de saker som var bra och fantastiska... Men i mångt å mycket så ville Lucas lite för mycket tror jag, men som jag nämnt förut, ingen mästerregissör är utan stora brister...

(to be continued)

Postad

Sedan är det självklart massvis med saker jag skulle gjort annorlunda än George Lucas, men det är det i de flesta filmer. Fan, om du läser på vilket Tolkiennördforum som helst så ska du se på sågningar av LOTR också... Hur många Oscar har hela trilogin fått? Hur mycket har den tjänat in. Massvis... Ändå sitter "purianer"(läs nördar) och säger typ, "det var inga alver i Helms Deep".. Nähä? Men sånt ska man ju såklart bara skratta åt..

Jag tycker parallellen till LOTR haltar lite. Visst är det så att att de s k Tolkien-purianerna ibland nästan avskyr filmerna. Min fästmö är en sådan, så tro mig jag vet. ;) Dock har jag aldrig hört nån normalt filmintresserad person tugga på om hur "jävla kasst det var att Orlando Bloom fick flasha med sina snowboard skills i Helms deep". (det är bara jag själv som grubblar mig gråhårig över sådant ;))

Däremot hör jag ibland helt vanliga snubbar i min bekantskapskrets säga att de nya Star Wars-filmerna var mycket underhållande men att "det saknades något". Ibland får jag t o m höra min gamle far pusta över att de var "lite träiga".

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...