jmalmsten Postad 2 november 2006 Postad 2 november 2006 hur kunde ep 3 bli bättre? den är redan bättre: http://www.theforce.net/fanfilms/shortfilms/clones/index.asp ;) 0 Citera
Stefan_holst Postad 2 november 2006 Postad 2 november 2006 Jag tappade sugen när Anakin så lätt gick till den mörka sidan. Det vore mycket mer episkt om han tvingades av ex Yoda att gå in i den mörka sidan för att han var den ända som kunde absorbera sig i den mörka kraften och vid rätt tillfälle kunde undanröja Darth Sidius. Och rätt tillfälle skulle vara när han och Luke möts framför Kejsaren. Då hade det ju varit logiskt att han var den som skulle ge balans åt kraften. Jag måste erkänna att jag aldrig var säker på att Palpatine var Sidius. Jo en Sith kan dölja sin mörka sida så väl att inte ens en Jedi kan märka den. Men jag trodde nog att Palpatine skulle mördas av den bildlike Sidius och sedan ta över makten som diktator Palpatine och ta över klonerna som vapen mot Jedi rådet. Sedan kan jag hålla med de som tycker att filmerna från 70 och 80 talet inte går i samma takt som de nya. Det är märkvärdigt att Vader och Obi Wan tappat all förmåga att röra sig snabbt, hoppa högt etc. när de blivit äldre. Det var inte nödvändigt att överdriva dessa krafter så mycket i de nya filmerna tycker jag. Det finns mycket mer som spreta mellan de nya och gamla filmerna. Obi Wan som inte känner igen robotarna, att när han lärde känna Annakin så var han redan en bra pilot mm. Sedan tror jag att CG inte alls förstör filmer, det är bara ett mer kostnadseffektivt sätt att skapa konstgjorda mijöer, maskiner och varelser. Det hade med rätt CG konstnärer och rätt direktiv från Lukas gått att få samma utseende som kermit dockor och glasmålningar. King Kong spelades ju in på 30-talet och har fått två uppföljare. Båda med samma grund idé. Men ädå helt olika manus än orginalet. Kan vi vänta oss om 50 år en nyinspelning av Star Wars? Hmm då är jag 90! Hoppas jag lever länge! :) 0 Citera
StenR Postad 2 november 2006 Postad 2 november 2006 Jag måste erkänna att jag aldrig var säker på att Palpatine var Sidius. :) Just det tyckte jag var alldeles för tydligt redan i tidigare filmer... 0 Citera
Stefan_holst Postad 2 november 2006 Postad 2 november 2006 Just det tyckte jag var alldeles för tydligt redan i tidigare filmer... Jo du har rätt, men jag ville inte att det skulle vara så! det är ju roligare om det uppenbara visar sig vara falskt!? 0 Citera
Danell Postad 2 november 2006 Postad 2 november 2006 Men LOTR är ju betydligt mer "verklig" än Star Wars! Annars så är det självklart att De tre äldre är bättre än de tre nyare. 4 & 6 är Såååå sjukt bra o 5 är inte dålig den. Visst, scenen då anakin brinner o blir Vader o scenen med order 66 i 3:an är riktigt bra. Men de första 20 minuterna är så dåliga. Robotar som pratar slang, överdrivna o dåliga scener. Nej tack. Men den absolut första sekvensen är riktigt cool. En av de bästa öppningsscenerna i hela triologin. Kändes som man nu i sista filmen skulle toppa alla intron o bara släppa lös... datorerna! Men tänk er de tre nyamed samma effekter som i de tre äldre! Inte lika föråldrade men samma teknik men i dagens kunskap. Ungefär som LOTR. Minityrer. Gubbar i coola latexdräckter. RIKTIGA MILJÖER!!! Mycket kunde ha gjorts bättre. 0 Citera
Java ex Machina Postad 2 november 2006 Postad 2 november 2006 en annan sak jag hade gjort annorlunda är att jag hade hållit mig till originaltrilogins location-format: tre miljöer per film. A New Hope: Tatooine Death Star Yavin The Empire Strikes Back: Hoth Dagobah Bespin Return of the Jedi: Tatooine Endor Death Star II förutom mellanscenerna som utspelas i rymden och ibland lite crosscutting så sker förloppen i de gamla filmerna ganska rakt av. i de nya filmerna flängs det från naboo till coruscant till naboo igen till tatooine till coruscant igen och igen till naboo etc etc och helt utan tydlig struktur på det hela. 0 Citera
Java ex Machina Postad 3 november 2006 Postad 3 november 2006 Medan jag håller på, hade jag fixat till scrolltexten i början av RotS så den stämmer överens med de fem övriga filmerna. I alla fem övriga filmer ser strukturen ut såhär: En mening format till ett påstående som kortfattat förklarar läget. Sedan en mening som fördjupar påståendet. (enda undantaget är RotJ som slår ihop de två meningarna) Nästa stycke består av en längre mening, som mer detaljerat förklarar att det Här är våra karaktärer befinner sig just nu. Sista stycket består också av en mening, som är en setup för själva filmen och leder oss direkt in i handlingen och slutar med fyra punkter.... RotS scrolltext totalbryter mot det mönstret på nästan alla punkter, speciellt i första stycket. Jämför själva: http://www.starwars.com/episode-iii/bts/production/f20050126/indexp2.html 0 Citera
e93mw Postad 3 november 2006 Författare Postad 3 november 2006 Tjohoo! Nu börjar vi komma ner på en detaljnivå som jag gillar! :-) Nåt som slår mig är att scrolltexten till TPM är ungefär lika upphetsande som ett sammanträdesprotokoll från Ödeshög kommunfullmäktige (förlåt mig alla från Ödeshög...). Jag menar, "taxation", "trade federation", "shipping", "congress", "debates", "chancellor".... Snarkpaj med gäspsås... Självklart är texten avhängig handlingen, men det borde väl ha gått att piffa upp den LITEGRANN iallafall?? Jämför med ISB: "It is a dark time for the rebellion." Snacka om att slå an tonen! 0 Citera
Java ex Machina Postad 3 november 2006 Postad 3 november 2006 Tjohoo! Nu börjar vi komma ner på en detaljnivå som jag gillar! :-) Nåt som slår mig är att scrolltexten till TPM är ungefär lika upphetsande som ett sammanträdesprotokoll från Ödeshög kommunfullmäktige (förlåt mig alla från Ödeshög...). Jag menar, "taxation", "trade federation", "shipping", "congress", "debates", "chancellor".... Snarkpaj med gäspsås... Självklart är texten avhängig handlingen, men det borde väl ha gått att piffa upp den LITEGRANN iallafall?? Jämför med ISB: "It is a dark time for the rebellion." Snacka om att slå an tonen! Visst, vad sägs om: EPISODE I THE PHANTOM MENACE The galaxy is in turmoil. Bureaucracy have created disputes among the outlying star systems. In an effort to resolve the matter, the greedy Trade Federation has stopped all shipping to the small planet of Naboo and sent a blockade of deadly battleships. While the Congress debates, the Supreme Chancellor has secretly dispatched two Jedi Knights, the guardians of peace and justice, to end this destructive conflict and bring order to the galaxy.... 0 Citera
e93mw Postad 3 november 2006 Författare Postad 3 november 2006 Perfekt. Jag gillar att den både börjar och slutar med "the galaxy". Tänk hur bra episod I-III kunde ha blivit om man gjort dem lite mer ala "open source". Plocka in två dussin hardcore-fans i fokusgrupper och låt dem brainstorma tills de blir gröna i ansiktet. Prova tidiga manus-och designkoncept med fans som får svära på sin hemmagjorda Boba Fett-dräkt att inte läcka ut information. 0 Citera
Java ex Machina Postad 3 november 2006 Postad 3 november 2006 Perfekt. Jag gillar att den både börjar och slutar med "the galaxy". Tänk hur bra episod I-III kunde ha blivit om man gjort dem lite mer ala "open source". Plocka in två dussin hardcore-fans i fokusgrupper och låt dem brainstorma tills de blir gröna i ansiktet. Prova tidiga manus-och designkoncept med fans som får svära på sin hemmagjorda Boba Fett-dräkt att inte läcka ut information. hehe tänkte inte ens på det. ville bara avsluta med en vader-från-ESB-referens. hardcore-fans? pratar vi om samma människor nu? http://www.just-whatever.com/wp-content/uploads/2006/08/toilet_stormtrooper_03.jpg iofs det skulle kanske inte bli SÅ mycket sämre... :D Tog bort img-taggen eftersom jag antar att det inte är du som tagit bilden :) _nemo_ 0 Citera
jmalmsten Postad 3 november 2006 Postad 3 november 2006 en annan sak jag hade gjort annorlunda är att jag hade hållit mig till originaltrilogins location-format: tre miljöer per film. A New Hope: Tatooine Death Star Yavin The Empire Strikes Back: Hoth Dagobah Bespin Return of the Jedi: Tatooine Endor Death Star II förutom mellanscenerna som utspelas i rymden och ibland lite crosscutting så sker förloppen i de gamla filmerna ganska rakt av. i de nya filmerna flängs det från naboo till coruscant till naboo igen till tatooine till coruscant igen och igen till naboo etc etc och helt utan tydlig struktur på det hela. Det var mitt näst största irritationsmoment med ep 2 och 3... flängandet mellan planeterna... jag var totalt vilse halvägs inne i ep2 och även fast jag sett filmen 4 gånger nu tror jag så har jag ännu inte någon koll på vad som egentligen hände i den filmen :( ibland var dom här, ibland var dom här, ibland var dom där, ibland härigen, en liten stund där borta... svooshsvooshsvooshsvooshsvooshsvooshsvooshsvooshsvoosh... och Millenium Falcon skulle vara snabbaste skeppet i galaxen, den kunde ju göra Kessel-rutten på mindre än 12 parsecs (varför dom beskriver en tidsrymd med ett avstånd har jag några teorier om men det hör inte hit) men i prelogin verkar ju minsta lilla escape-pod susa det femtondubbla... titta bara i ep 3 hur dom studsade till lavaplaneten på mindre än en handvändning... om jag kunde starta min Granada och ta mig ner till centrum på den tiden så skulle jag vara överlycklig :( dessutom så har jag sett fan-filmer med visuella effekter likvärdiga/strax under kvaliten från prelogin som är gjorda på extremt låg budget. Så var tog pengarna vägen? dom gick inte till effekter, dom gick inte till manus, inte heller till skådisar... 0 Citera
Java ex Machina Postad 3 november 2006 Postad 3 november 2006 (varför dom beskriver en tidsrymd med ett avstånd har jag några teorier om men det hör inte hit) enligt lucas (kommentarspåret på a new hope) handlar lightspeed resande inte om hastighet utan om navigering och anledningen till skeppets snabbhet är den avancerade navigeringsutrustningen. ju kortare väg den lyckas räkna ut (skeppet måste ju färdas så den inte flyger in i en stjärna eller planet eller nåt), desto snabbare går det. 0 Citera
jmalmsten Postad 3 november 2006 Postad 3 november 2006 det var en av mina teorier men det hör ju inte hit som sagt ;) 0 Citera
vilcans Postad 5 november 2006 Postad 5 november 2006 Jag hittade just denna tråd, och har läst allt och håller med om mycket. Bland de senaste inläggen här dök det upp en sak som jag menar är ett av de stora problemen i de nya filmer: politiken. I de gamla filmerna fanns det en enkel konflikt mellan rebellerna och imperiet. Filmen fokuserade inte på detta i sig, utan på Luke, Leia och Han Solo, Vader och några bifigurer. I de nya filmerna är politiken mycket mer komplicerad. Det finns en republik och en handelsfederation och jedi-rådet och flera fristående nationer och jag vet inte allt. Detta förklaras med långa dialogbaserade expositionssekvenser. Jag tror jag inte är ensam om att inte fatta riktigt vem som är vem och vilka alla parterna i konflikterna är, och rent av vad konflikterna egentligen handlar om. Det är lovvärt av Lucas att försöka sig på ett galaxpolitiskt drama (vilket kan vara syftat åt hardcore-fansen!), men när han försöker kombinera det med action- och familjefilm så blir det för mycket för en enda trilogi, och det blir en helt annan typ av film än de gamla. Så om de gamla filmerna handlade om personer och deras resa, så handlar de nya om stater och organisationer och hur de utvecklas. 0 Citera
e93mw Postad 5 november 2006 Författare Postad 5 november 2006 Bland de senaste inläggen här dök det upp en sak som jag menar är ett av de stora problemen i de nya filmer: politiken. Exakt. Jag menar, det blir så tråååååkigt att höra en massa fiskvarelser svamla om handelsblockader och tullar. Handelsfederationen. Bara ordet får mig att börja treva efter TV-tablån. Så, då var det problemet löst. Jag förklarar härmed tråden stängd! Nejvars, skojar bara. Men jag tror du väldigt tydligt pekat ut ett av huvudproblemen med den nya trilogin. 0 Citera
damol Postad 5 november 2006 Postad 5 november 2006 Ett annat "fel" med de nya filmerna är att de avslöjar och förklarar allt i Starwars universumet. Charmen med de gamla filmerna var att de lämnade mycket åt fantasin som tex hur BobaFett såg ut under masken, vad the clone wars egentligen handlade om och om hur allting hade en mystisk historia höljd i dunkel. Visst ville man veta förklaringarna men det var charmen. När allt förklaras och visas i de nya filmerna återstår ingenting till fantasin och Starwarsuniversumet blir mycket mindre. 0 Citera
e93mw Postad 5 november 2006 Författare Postad 5 november 2006 Ett annat "fel" med de nya filmerna är att de avslöjar och förklarar allt i Starwars universumet. Charmen med de gamla filmerna var att de lämnade mycket åt fantasin som tex hur BobaFett såg ut under masken, vad the clone wars egentligen handlade om och om hur allting hade en mystisk historia höljd i dunkel. Visst ville man veta förklaringarna men det var charmen. När allt förklaras och visas i de nya filmerna återstår ingenting till fantasin och Starwarsuniversumet blir mycket mindre. Jag läste nånstans att en del Tolkien-fans blev grymt besvikna på "Silmarillion", och att man trodde att detta berodde på att magin försvann litegrann när man fick allt förklarat för sig. Jag tror att det är litegrann samma mekanism som du pekar ut: det som fungerade som mystisk bakgrundshistoria tar konkret form. 0 Citera
jmalmsten Postad 6 november 2006 Postad 6 november 2006 Jag tror jag inte är ensam om att inte fatta riktigt vem som är vem och vilka alla parterna i konflikterna är, och rent av vad konflikterna egentligen handlar om. Det är lovvärt av Lucas att försöka sig på ett galaxpolitiskt drama (vilket kan vara syftat åt hardcore-fansen!), Jag kände lite av samma sak när jag såg episod 3 på bio och en polare var så förtjust i geckoödlan som dom använde som riddjur. Jag blev brydd för det var en sån där grej som jag tyckte var totalt fel. Men han förklarade att han haft sånna där djur i mmorpg'et Star Wars Galaxies... Då insåg jag lite av det. Nu måste man alltså vara renodlat starwars-fanboy (närmaste utrycket jag hittat som beskriver liknande Trekkie) för att alls förstå något ur filmerna. För fansen som följt spelen, som följt böckerna, som följt spinoff-serierna, som följt nördkonventen så är det politiska snacket bara en krydda på deras värdsbild. För mig som gav upp mina försök att följa alla dessa sidospår runt millenieskiftet efter att ha sett ep 2 så blev politiska snacket och alla sub-politiska-konflikter på planeter som finns där i bakgrunden bara villospår, jag förväntar mig att filmen ska kunna leva för sig själv. Jag vill kunna se en film utan att ha doktorerat i ämnet innan. Det jag menar är kanske att inlärningskurvan för dom nya filmerna kräver kunskap som filmerna inte kan ge och för oss som inte känner för att efterforska sakerna så blir helheten bara långtråkigt eftersom inget leder någon vart... 0 Citera
Christian van Caine Postad 6 november 2006 Postad 6 november 2006 Trots att jag inte vet ett skit om det expanderade universet i stort sett, & inte bryr mig, så gillade jag mycket av att han beskrev historian bakom. Vad som dock retar både skit & gössel ur mig är samma sak som retat upp mig i många skräckisar. Främst zombiefilmer med pretto-drömmar. Varför var han tvungen att ge en "vetenskaplig" beskrivning av "Kraften"? Det som skrämmer/fascinerar mest är vad man inte vet & inte kan värja sig mot. Exempelvis, i dom zombiefilmer jag gillar absolut reser sig bara liken upp & tycker "Hottdamn va sugen jag är på lite gubb-sushi!". Ingen jävla virus-förklaring eller strålnings-teori på atomnivå. Samma sak i Star Wars. Seriöst, hur kul hade exempelvis Sagan Om (fis)Ringen vart om Gandalf babblat på om att magin "Härstammar från en positronisk fission i mina amalgam-ringar som i sin tur skapar ett singulärt magnetfält baserat på anamolier i BFG-atomer som i sin tur får en singularitetisk stol att bli en glad & alkoholiserad katt." Å ska man nödvändigtvis ha med lite SciFi i det hela så kan man fortfarande ha det mystiskt & magiskt! Return Of The Living Dead lyckades snor-bra med just det genom att kort & koncist säga att militären hade nåt äckligt gojs som livar upp stiffs. Inte så mycket som röken av en förklaring, bara lite Lovecraftsk regerings-paranoia när den är som bäst. Geez, nu blev jag sugen på lite Return Of Living Dead! :-D 0 Citera
e93mw Postad 6 november 2006 Författare Postad 6 november 2006 Varför var han tvungen att ge en "vetenskaplig" beskrivning av "Kraften"? Prexis. Där har vi en annan starkt bidragande orsak till att nya trilogin inte övertygar. Seriöst, hur kul hade exempelvis Sagan Om (fis)Ringen vart om Gandalf babblat på om att magin "Härstammar från en positronisk fission i mina amalgam-ringar som i sin tur skapar ett singulärt magnetfält baserat på anamolier i BFG-atomer som i sin tur får en singularitetisk stol att bli en glad & alkoholiserad katt." *LOL* :-) 0 Citera
e93mw Postad 6 november 2006 Författare Postad 6 november 2006 Nu måste man alltså vara renodlat starwars-fanboy (närmaste utrycket jag hittat som beskriver liknande Trekkie) för att alls förstå något ur filmerna. För fansen som följt spelen, som följt böckerna, som följt spinoff-serierna, som följt nördkonventen så är det politiska snacket bara en krydda på deras värdsbild. Och tänk om det är så hemskt att den nya generationen Star Wars-fans ger blanka f*n i Kraften, Jedifilosofi och Yoda-ismer... Tänk om det enda de bryr sig om är att det är fart o fläkt på vita duken och att alla feta farkoster från Star Wars-spelen finns med... Vad finns då för oss som tror att det faktiskt går att kombinera rymdaction med en smula andlighet..? 0 Citera
Munthe Postad 6 november 2006 Postad 6 november 2006 Själv tycker jag att EPII utklassar alla de andra filmerna. Och jag förstår den rakt igenom utan att vara det minsta insatt. Och att Yoda kan Kung-Fu är härlig popcornfilm på hög nivå. När jag såg den på premiären så skrek folk av skratt och upphetsning när fighten började. Längst fram satt det tre tjocka killar med begynnande flint och StarWars-tröjor som sen såg grymt besvikna ut. Dom tyckte förmodligen att det var "overkligt". Att Yoda skulle varit någon mäktig "internal master" är ju i sig sjukt förutsägbart. Jag tycker istället att det är fantastiskt att Lucas inte känner att han måste ta sina popcorn-filmer på allvar utan faktiskt kan våga sig på lite tok-underhållning. Och i mina ögon lyckades det alldeles utmärkt. Om han tog filmerna på samma allvar som dom värsta geeksen skulle han bara vara sjukt tragisk. Och Lucas ska ha all heder för att han 1. pushar teknik så att vi andra får tillgång till verktyg som låter oss göra i värsta fall fan-filmer som ser nästan lika bra ut som StarWars och i bästa fall blir någonting eget och tekniskt avancerat (det här forumet hade inte funnits om inte Lucas hållit en blåslampa i arslet på Sony att utveckla digital video) och 2. för att han har grym koll på vad barn vill se och för att han 3. skiter i gamla konservativa gubbar som borde flyttat sin intressesfär till andra typer av filmer i vuxen ålder. Själv sitter ju inte Lucas och glor på töntiga scifi-filmer och serier för barn utan - som man förstår av några av bakomfilmerna - Kurosawa, Eisenstein, Lang och t o m Melville. EPII DVDn har en väldigt bra bakomfilm om filmklippning med bl a Coppola intervjuad. För mig är det lite chockerande att man kan påstå att de tre första var så utklassande bra. Minns ni verkligen inte hur stel den första är? Scenerierna är tokplatta och jag har full förståelse för att Lucas alltid haft ångest över effekterna i den filmen. Eller hur överdjävla kass Ewok-filmen är? Ewok-filmen måsta vara en av de sämsta i sin genre. Jar-Jar Binks är en mild bris av välbehag jämfört med dom där jävla Ewokerna. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.