Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

tjenare tjenare, någon som vet nån bra metod för att få den grymma effekten på texten som är i början på (remaken) Dawn of the Dead?

Det dyker upp när Cash låten drar igång, och texten rinner iväg åt sidan, eller mer som man skulle blåsa på färg åt sidan, svårt att förklara.

Perfekt! jag hittade introt på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=jUKl895Opa4

Postad

det är Kyle Cooper som gjort introt till Dawn of the Dead, samme man som gjort introt till Se7en och en massa andra läckra intron, Det påstås att han använde riktigt människoblod till introt och då är det antagligen till just text-effekten han använd det, det vill säga han har blåst det åt sidan precis som du skrev.

Om du skulle vilja göra det digitalt så borde det bästa resultatet bli med partiklar i något 3dprogram, men det skulle nog behövas en ganska anvancerad setup för att få det å se bra ut. Så jag tror nog att göra det på riktigt blir bäst och "enklast"...

//anders

Postad

varför skulle det vara en "typisk digitaleffekt"?

det är säkerligen 100 gånger enklare att göra det på riktigt än digitalt. Och resultated lär bli bättre, Plus att Cooper till Seven introt ristade in namnen i introt för hand direkt på filmen, så det är nog inte så konstigt att han gör en del saker live...

Postad

Men som sagt i tidigare trådar. Digitalt blir aldrig bättre än verkligheten, inte än iaf.

Har också hört att han använde riktigt människoblod till introt. Grymt intro btw.

Postad
En digitaleffekt går snabbare att göra, säkrare än att rista in namn direkt på filmen och använda människoblod.

/nils

Snabbare kanske, men inte snyggare.

Tror iof inte att det i det här fallet ens skulle gå snabbare att göra digitalt.

Men som sagt i tidigare trådar. Digitalt blir aldrig bättre än verkligheten, inte än iaf.

Håller med, iaf när någonting är mycket enklare att göra i verkligheten än i datorn vilket det i det här fallet borde vara.

nåja...

Postad

Jag tyckte också att det såg riktigt verkligt ut så jag tog litte soja på en glasskiva, blåste litte o testade olika saker och filmade det sen fixade jag till det litte i aftereffects, jag ville inte ha det precis som det är i introt men liknande och det blev det med, helt godkänt, kan lägga upp länken till filmen här sen, det är en skatekortfilm och den är klar närsomhelst. Tack för all hjälp!

Visste inte att det var han som hade gjort introt, och det är som sagt rysligt bra, ska kolla om han har nån hemsida eller liknande så man får litte mer inspiration!

Postad

Såg just klippet på youtube... min tanke (bortsett från vad jag läst här) är att det ser ut som om man exempelvis tagit namn-texten, gröpt ur bokstäverna ur en mattsvart yta, hällt blod(-liknande vätska) däri, ljussatt så att endast blodet syns, filmat med stop motion, och sedan blåst ur blodet ur urgröpningen lite i taget och tagit bilder allt eftersom. och sedan superimposat det på bakgrundsbilden. Lite osäker dock över hur exakt blodet kommer ner i hålen... kanske inte är en vätska alls... men det är min teori.

Är det samma kille som fixade förtexten till seven? nice... just till seven som jag såg för inte så länge sedan hörde jag på kommentatorspåret att han använde en animationskamera men sket i att använda något som helst hjälpmedel för att hålla bilderna stadigt och fast för att få de slumpmässiga rycken... det där med att rista in namnen direkt på filmen sa dom inget om har jag för mig... men det låter troligt det med, lite som Norman McLarens verk alltså?

Båda fallen: visst det kanske går att göra digitalt... men varför, när det är lättare att göra analogt???

och, When the Man Comes Around, är i övrigt en härlig låt :P

• 2 veckor senare...
Postad

Riktigt snyggt intro KF.ent, inte bara texteffekten utan alltihop.

Men får man fråga hur du gjorde själva texteffeken? Är det bara "analogt" så att säga eller är det mycket digitalt?

Postad

Danke danke kul att den uppskattades!

skrev ovan hur jag gick tillväga:

Jag tyckte också att det såg riktigt verkligt ut så jag tog litte soja på en glasskiva, blåste litte o testade olika saker och filmade det sen fixade jag till det litte i aftereffects, jag ville inte ha det precis som det är i introt men liknande och det blev det med, helt godkänt

Jag la även på litte repor/streck eller vad man ska kalla det för o få det lite mer defekt.

Har scannat mycket saker också och gjort effekter av som det kanske märks, lite smuts, repor, slarviga bokstäver och film negativ osv. Sånt som igentligen kanske är onödigt men ändåså så kul att lägga tid på hehe

Postad

Det märks att du har känsla för att göra film. Har du gjort något förut ?

Har sett din film igen.

Guldkorn klipp 00.11-00.22 samt 06.28-06.41 ska du ha extra guld för. Att våga klippa film efter tempo och rörelser, abstrakta bilder, är inte många som kan.

Fortsätt att filma !

/nils

Postad

Jag har gjort en skatefilm förut för ungefär 1.5 år sedan, så det här blir den andra filmen jag gjort. Tackar Tackar!

Jag har gjort det men sen så märkte jag att jag hade gjort fel så jag testade igen nu med bilder osv i "kolla min film".

• 4 veckor senare...
Postad
En digitaleffekt går snabbare att göra, säkrare än att rista in namn direkt på filmen och använda människoblod.

/nils

Snabbare? Sakrare?

Se7en gjordes runt 1997, att leka med datorn var knappast snabbt och simpelt.

Det e inte snabbt och simpelt idag. Det e nog enklarare for storproduktioner att filma sadana saker i en studio an att anlita ett team for att gora digitala effekter. Sen e se7en o Kyle Cooper nog de mest kanda introt/skaparen och da e det inte "vanliga" digitala saker man far nar han anlitas.

Jag sag pa se7en introt bara for nagon vecka sen i min motion graphics-klass och det var ganska latt att konstatera att den looken e svar att fa digitalt.

Det e inte "simpelt" att fa nagot digitalt att se ut/reagera som nagot analog/organiskt som film.

Sen "sakrare" jag tror ju knappast att han fick leka med master-printet med sina inristningar, sa "sakerheten" e ju skitsamma i det avseendet.

Postad
Jag tyckte också att det såg riktigt verkligt ut så jag tog litte soja på en glasskiva, blåste litte o testade olika saker och filmade det sen fixade jag till det litte i aftereffects

Själva text biten, var den också live? Alltså la du upp "sojan" som texten eller la du till den i datorn?

Låter idiotiskt när jag skriver de. Men ingen fråga är för dum, bara svaren.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...