ThirddOracle Postad 15 oktober 2006 Postad 15 oktober 2006 Hur kan jag göra en sådan här effekt med min videokamera? Riktigt coolt! Kolla även in sidans andra tekniker, Riktigt cool! Hur gör jag Time Ramp? 0 Citera
Ronnie Postad 15 oktober 2006 Postad 15 oktober 2006 Om du inte kan ändra inspelningshastigheten på kamera blir det svårt, så det får vara det första du får kolla upp. 0 Citera
ThirddOracle Postad 15 oktober 2006 Författare Postad 15 oktober 2006 På hemsidan skriver de också att 24 fps är real time och 250 fps är slomotion hur kan det stämma?????!!!! 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 15 oktober 2006 Postad 15 oktober 2006 Film spelas alltid upp i 24 frames per sekund. Även material filmad i högre hastigheter än 24 fps. En kamera som klarar av att spela in slow-motion fångar exempelvis 250 fps just för att få mjuk slowmotion när det sedan spelas upp i 24 fps. Skulle materialet spelas upp i 250 skulle slowmotion bli realtid ändå. Videokameror (DV) med slowmotion är dyra och kan vad jag vet bara spela in i dubbla hastigheten (50/60 fps)(rätta mig om jag har fel) och är ganska dyra. Förövrigt står det ju på hemsidan hur reklamen är gjord. Alternativet för dig med en vanlig videokamera är väl att dra ned hastigheten på delar av klippet i redigeringen och acceptera att det kommer att hacka. Drar du ned ditt klipp till halva hastigheten kommer fps: en sjunka till ungefär 13 fps* med en PAL-kamera och det ser oftast inte så snyggt ut. *Visserligen kan du få lite bättre resultat med en kamera som filmar interlaced. Eventuellt skulle du ju kunna morpha ihop framesen. Läs mer om morphing genom att söka på forumet eller google. 0 Citera
jonkanon Postad 16 oktober 2006 Postad 16 oktober 2006 Fasen vet, Jag såg klipp gjorda i ett program som inte var allt för dyrt, kommer bara inte ihåg vad det hette. Men det genererade fält mellan de existerande och lyckades på så sätt göra en slow motion med flyt i. Det såg förvånansvärt bra ut. Någon som vet programmet jag syftar på? Sen såg kamerarörelserna mekaniska ut på klippet på länken ovan. Vilket fick mig att undra hur tagningarna skulle bli med en industrirobotarm? Hade jag haft pengar att slösa hade jag köpt en lätt webbkamera och robotlego och testat :) /j 0 Citera
ThirddOracle Postad 16 oktober 2006 Författare Postad 16 oktober 2006 Någon som vet vad programmet heter? Det som beskrevs ovan alltså! Tack för alla svar hittills! Men när jag sänker hastigheten i redigeringen till 50% så märker man inte alls något hackande eller så! Däremot när jag går ner till under 30% hastgheten så laggar det! :) 0 Citera
Rogge Postad 16 oktober 2006 Postad 16 oktober 2006 Någon som vet vad programmet heter? Helt fel, men jag tänkte först på Twixtor från RE:Vision Effects som är en Plug-In till Adobe After Effects men Twixtor kostar ju en del pengar samt är ju inget program så det kan inte vara det jonkanon menar. Bra slow motion gör det dock! :) 0 Citera
jernby film Postad 17 oktober 2006 Postad 17 oktober 2006 ThirdOracle Ska du ha den utrustning som visas på filmklippet? Omständigt, men kanske bäst. Jag håller just nu med att trixa fram en effekt som vi diskuterade här för en tid sedan: Kanske det kan vara något för dej fast det inte är samma "miljö" http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=9766 Fallande person från flygplan över Toscana. Med "falling away from your self" effekt, där molnen blir riktpunkter för utzomningar med kameraåkningar in mot marken. Flickan som ska falla är redan filmad. Kanske effekter som inte hör hemma här i detta forum ? ThirdOracle-testa med After Effects, som du har. ThirdOracle-vad ska du göra för film? Ska du verkligen ge dej in i Timeramp ? Vill du ha en person som kan röra sej fritt från golv till tak i ett rum eller flyga i universum ? /nils 0 Citera
jonkanon Postad 17 oktober 2006 Postad 17 oktober 2006 http://www.goodervideo.com/ Undrar fasen om det inte var motion perfect därifrån. Vet inte om det är bra men vill minnas att det såg bra ut. Annars kanske man kan söka på vad de kallar tekniken, för det finns säkert fler varianter :) /j http://www.dynapel.com/index.shtml hittade jag också, samma program men snabbare site. Där finns en demo också. under Products > Video editing och det var den jag menade :) Sen om den duger eller ej är en annan fråga 0 Citera
jernby film Postad 17 oktober 2006 Postad 17 oktober 2006 Tjejer med klänning och långt hår dansande i luften ger en effekt som börjar bli utsliten. Håret och klänningen döljer den effekt som är nästintill omöjligt att göra, nämligen kroppsrörelser. Dessa rörelser är inpräntade i våra hjärnor, att med slowmotioneffekt, timeramp mm, kan den inte bli verklig. Likaså den undervattensimning i tidigare inlägg. Inte heller figurer i Maya och AE. /nils 0 Citera
Max_H Postad 18 oktober 2006 Postad 18 oktober 2006 Dom flesta mjukvaror som kan göra riktigt bra slow motion av 24/25fps material jobbar med pixel motion teknik. Enkelt beskrivet analyserar dom VARJE enskild pixels bana över skärmen. Det gör att dom kan interpolera fram de frames som inte finns. Problemet är att det tar låååååååååång tid att rendera och att dom (beroende på material) inte är helt lätta att använda. (Mardrömmen är två nästan lik-färgade objekt som i rörelse korsar varandras bana, men är på väg åt olika håll.) Rogge nämnde Twixtor och det finns en motsvarande i After Effects 7 Pro; Timewarp (baseras på The Foundry's Kronos plugin). Det finns också en tillverkare som heter http://www.algolith.com som gör en plugin för detta (för bla After Effects). Ytterligare varianter finns också men det är dom jag kommer på just nu. /Max 0 Citera
jernby film Postad 18 oktober 2006 Postad 18 oktober 2006 Max H-mjukvaran är överkomlig men var finns kropparna som ska ingå ? Är inte detta det stora problemet ? Bygga en tivolianläggning i vardagsrummet ? Inlägget började så. /nils 0 Citera
ThirddOracle Postad 20 oktober 2006 Författare Postad 20 oktober 2006 Det jag är ute efter är att få en sådan där snygg slomotion scen när jag fightas i en film! 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 20 oktober 2006 Postad 20 oktober 2006 jernby film, inlägget handlar ju inte alls om att bygga själva anläggningen som används i exemplet utan enbart hur man gör timeramp som inte alls kräver någon annan utrustning än en kamera. Egentligen. Jag var tveksam till att man kunde få snygg slowmotion digitalt så jag kollade med en snubbe som hade extrem slowmotion i en film och han påstod att det var filmat DV interlaced och sen efterbehandlat med Twixtor. Jag kan inte nog beskriva hur stor skillnaden var, helt otroligt resultat. Jag bad om en kopia men han hade varken licens till twixtor eller till musiken för kommersiellt bruk. 0 Citera
jernby film Postad 20 oktober 2006 Postad 20 oktober 2006 Jag förstår. Teori utan tivoli. Lilla farbrorn-tror du ThirddOracle kan filma en kropp (sig själv) framför en screen och använda timeramp ? Ja, kanske det. Det är ju bara att köra igång. Viktigt är ju att personen inte har långt hår eller klänning så man inte behöver använda tivolianläggningen. Är personen rundlagd kan man ju lägga in distorteffekterna i AE istället för få det naturligt. Vad tror du ? Jag kanske har har fel men det kan bli bra. Mycket pyssel framför datorn. /nils 0 Citera
barnholdt Postad 20 oktober 2006 Postad 20 oktober 2006 Hur kan jag göra en sådan här effekt med min videokamera? Riktigt coolt! Kolla även in sidans andra tekniker, Riktigt cool! Hur gör jag Time Ramp? Går att göra i direkt FCP utan en massa pluggar t.ex. Sen hjälper det ju att ha en kamera som klarar att spela in med högre fart än 25fps. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 20 oktober 2006 Postad 20 oktober 2006 jernby film, jag förstår inte vad du menar. Timeramp går att göra oavsett motiv. Jag förstår inte var klänningar, långt hår och överviktiga personer kommer in i bilden. :o 0 Citera
ThirddOracle Postad 21 oktober 2006 Författare Postad 21 oktober 2006 Någon som har sett filmen "snatch"? Väldigt nyskapande film! Iaf så tänker jag på när brad pitt fightas och han får en smäll så att han flyger upp i luften! Då spelas allting i en extrem slomotion! Så vill kunna göra! Men eftersom twixtor kostar, så undrar jag om det går att göra i timewarp i after effects? 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 21 oktober 2006 Postad 21 oktober 2006 Men eftersom twixtor kostar, så undrar jag om det går att göra i timewarp i after effects? Rogge nämnde Twixtor och det finns en motsvarande i After Effects 7 Pro; Timewarp (baseras på The Foundry's Kronos plugin). Jag vet inte om Timewarp är ett tredjepartsplug-in men enligt Max_H verkar det ju finnas med som standard. 0 Citera
ThirddOracle Postad 21 oktober 2006 Författare Postad 21 oktober 2006 Den finns som standard, och jag har ju den eftersom jag har after effects! Men det jag undrar e om det blir lika bra med timewarp som twixtor? 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 21 oktober 2006 Postad 21 oktober 2006 Testa själv och se om resultatet duger. 0 Citera
jernby film Postad 21 oktober 2006 Postad 21 oktober 2006 lilla farbrorn.............resultat på vadå ? /nils 0 Citera
jmalmsten Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 väääänta lite nu... nu förstår jag ju förståss att ni är ute efter att simulera varicam... Gjorde det själv upprepade gånger i en fajtscen där jag i det närmaste lekte med tiden upprepade gånger under själva klippen, lite som i de slowmotionscenerna som finns med i John Woo's Hard Boiled under den kända 2.43 minuters shootouten, men klippet i länken gjordes ju enligt deras utsago med deras UniversalCam system. Den fungerar ju ungefär som en Bullettime-uppsättning fast alla kameror är rörlig-bildkameror... Det står ingenting någonstans om någon Karusell för att få det att funka :S Jag har själv funderat på att göra en riktig idiot-grej genom att låna skolans ALLA pd150's (!) runt 20-25 st... sätta upp dom i studion i en cirkel. Ladda kamerorna med ett varsit numrerat band, synka dom med hjälp av ljudet från en klappa, och sedan filma en sekvens till en musikvideo. I efterarbetet tänkte jag tanka in alla sekvenser, synca dom med ovan nämnda klapp, lägga upp dom på ett varsit spår och klippa mellan dom för att få kontinuelig bullettime... Hur väl man lyckas synca, och hur idiotiskt tidskrävande klippandet blir får jag väl se om jag kan övertala mina medarbetare till att försöka... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.