Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag vet att det fanns något inlägg om detta innan, men hittar inte det. Effekkten var att man får huvudet att skaka jättesnabbt, som de gjorde i House on haunted hill, vad heter effekten och hur gör man?

Posted
Skaka på huvudet och öka hastigheten, eller ska de vara mer avancerat på nått sätt?

Jag provade att göra så en gång, och det såg s-k-i-t-fånigt ut... :-)

Posted

Har kollat trailern och jag får en känsla av att de har blurrat själva ansiktet, frame för frame. Så i själva verket skakar ansiktet inte speciellt snabbt. Borde inte vara speciellt svårt att fixa i photoshop.

Posted

Det finns en videoeffekt i Premiere som heter Eko eller nåt under Time-kategorin. Det kan vara effektfullt efter att ha ökat farten. Då ser det lite ut som när Mr. Smith dodgar kulorna i första Matrix.

Posted

ett annat sätt som jag funderat över just för att få mer realistiska uppspeedningar är att ställa ner slutarhastigheten till 1/25 eller ännu lägre, när man spelar in så borde huvudet bli väldans suddigt, men om man sedan speedar upp klippet borde väl suddigheten bli bra mycket mer realistisk än att filma med 1/50 och speeda upp det...

Jag hade tänkt använda effekten för supersnabba karaktärer som springer snabbt eller pucklar på varandra a la Smith i första matrix i tunnelbanefajten, men det borde ju bli detsamma för superskakhuvuden som i Trailern...

Har någon provat eller har invändningar mot metoden? Min egen kamera kan dock inte ha slutaren öppen så länge dock... men jag ska testa nästa gång jag lånar en pd150 som i princip kan ställas in så att den inte stängs alls (hur man nu kan tala om stängda och öppna slutare i en videokamera ;))

Posted
ett annat sätt som jag funderat över just för att få mer realistiska uppspeedningar är att ställa ner slutarhastigheten till 1/25 eller ännu lägre, när man spelar in så borde huvudet bli väldans suddigt, men om man sedan speedar upp klippet borde väl suddigheten bli bra mycket mer realistisk än att filma med 1/50 och speeda upp det...
Det borde väl i princip vara den omvända metoden mot vad man gör för att få snygg slow motion. Man filmar ofta i slutartider snabbare än 1/100 för att inte få någon onaturlig rörelseoskärpa när man spelar upp filmen saktare. Så det låter vettigt. Men kanske behöver man ännu mer rörelsoskärpa än vad 1/25 ger eftersom "superfart" knappast behöver se naturligt ut. När Clark springer jättesnabbt i Smallville t ex så har man nog krämat på med rörelseoskärpa i efterarbetet.
Posted

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=3089&highlight=spattsp%F6ken

Där har jag mitt förslag på spattspöken :)

Spela in i vanlig hastighet men rör dig i 1/4 av normalt tempo. För dessa huvudrusk så gör de så fort du kan mellanåt. Sen kör du upp hastighen till dubbel eller så. Och då har du ett normalt gående med små ryckningar i rörelsemönstret. Sen när snabbrusket kommer blir det toksnabbt. Jag är inte säker men jag skulle tippa på att det ser bättre ut än någon sorts blurreffekt.

Någon med tid kan kanske testa?

/j