the_jobe Posted October 13, 2006 Posted October 13, 2006 Jag vet att det fanns något inlägg om detta innan, men hittar inte det. Effekkten var att man får huvudet att skaka jättesnabbt, som de gjorde i House on haunted hill, vad heter effekten och hur gör man? 0 Quote
Djungelsmurfen Posted October 13, 2006 Posted October 13, 2006 Skaka på huvudet och öka hastigheten, eller ska de vara mer avancerat på nått sätt? 0 Quote
e93mw Posted October 13, 2006 Posted October 13, 2006 Skaka på huvudet och öka hastigheten, eller ska de vara mer avancerat på nått sätt? Jag provade att göra så en gång, och det såg s-k-i-t-fånigt ut... :-) 0 Quote
Djungelsmurfen Posted October 13, 2006 Posted October 13, 2006 Jag provade att göra så en gång, och det såg s-k-i-t-fånigt ut... :-) Haha, jo jag kan tänka mig att det såg ganska fånigt ut, men de borde ju ha skakat rätt så snabbt iaf :) 0 Quote
the_jobe Posted October 14, 2006 Author Posted October 14, 2006 Men om ni har sett House on haunted hill vet ni vad jag menar! 0 Quote
blendband Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 efter ca 2/3 av trailern ser man effekten... http://houseonhauntedhill.warnerbros.com/videoclips/trailer.html 0 Quote
TrioFilm Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 Här ser du nån som gjort den: http://www.youtube.com/watch?v=gJ--4FD5vVY Man kan alltså göra det i Adobe Premiere. 0 Quote
e93mw Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 Har kollat trailern och jag får en känsla av att de har blurrat själva ansiktet, frame för frame. Så i själva verket skakar ansiktet inte speciellt snabbt. Borde inte vara speciellt svårt att fixa i photoshop. 0 Quote
Norbert Posted October 14, 2006 Posted October 14, 2006 Det finns en videoeffekt i Premiere som heter Eko eller nåt under Time-kategorin. Det kan vara effektfullt efter att ha ökat farten. Då ser det lite ut som när Mr. Smith dodgar kulorna i första Matrix. 0 Quote
the_jobe Posted October 14, 2006 Author Posted October 14, 2006 Bra, bara det att jag inte har premiere... Finns det nåt annat sett? 0 Quote
ash Posted October 15, 2006 Posted October 15, 2006 lägg samma klipp i 2 videospår på samma ställe. flytta ett av klippen 1 frame och minska opacityn på det övre klippet 0 Quote
Rogge Posted October 15, 2006 Posted October 15, 2006 Bra, bara det att jag inte har premiere... Då kanske det är dags att berätta vad du har för program... 0 Quote
jmalmsten Posted October 15, 2006 Posted October 15, 2006 ett annat sätt som jag funderat över just för att få mer realistiska uppspeedningar är att ställa ner slutarhastigheten till 1/25 eller ännu lägre, när man spelar in så borde huvudet bli väldans suddigt, men om man sedan speedar upp klippet borde väl suddigheten bli bra mycket mer realistisk än att filma med 1/50 och speeda upp det... Jag hade tänkt använda effekten för supersnabba karaktärer som springer snabbt eller pucklar på varandra a la Smith i första matrix i tunnelbanefajten, men det borde ju bli detsamma för superskakhuvuden som i Trailern... Har någon provat eller har invändningar mot metoden? Min egen kamera kan dock inte ha slutaren öppen så länge dock... men jag ska testa nästa gång jag lånar en pd150 som i princip kan ställas in så att den inte stängs alls (hur man nu kan tala om stängda och öppna slutare i en videokamera ;)) 0 Quote
Norbert Posted October 15, 2006 Posted October 15, 2006 ett annat sätt som jag funderat över just för att få mer realistiska uppspeedningar är att ställa ner slutarhastigheten till 1/25 eller ännu lägre, när man spelar in så borde huvudet bli väldans suddigt, men om man sedan speedar upp klippet borde väl suddigheten bli bra mycket mer realistisk än att filma med 1/50 och speeda upp det...Det borde väl i princip vara den omvända metoden mot vad man gör för att få snygg slow motion. Man filmar ofta i slutartider snabbare än 1/100 för att inte få någon onaturlig rörelseoskärpa när man spelar upp filmen saktare. Så det låter vettigt. Men kanske behöver man ännu mer rörelsoskärpa än vad 1/25 ger eftersom "superfart" knappast behöver se naturligt ut. När Clark springer jättesnabbt i Smallville t ex så har man nog krämat på med rörelseoskärpa i efterarbetet. 0 Quote
jonkanon Posted October 16, 2006 Posted October 16, 2006 http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=3089&highlight=spattsp%F6ken Där har jag mitt förslag på spattspöken :) Spela in i vanlig hastighet men rör dig i 1/4 av normalt tempo. För dessa huvudrusk så gör de så fort du kan mellanåt. Sen kör du upp hastighen till dubbel eller så. Och då har du ett normalt gående med små ryckningar i rörelsemönstret. Sen när snabbrusket kommer blir det toksnabbt. Jag är inte säker men jag skulle tippa på att det ser bättre ut än någon sorts blurreffekt. Någon med tid kan kanske testa? /j 0 Quote
Recommended Posts