Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Specialeffekter i Flash Gordon 1936 är kult för oss idag. Tomburkar hängande i snören med raketer i tomteblossformat och mopedliknande ljud. Action i rymden 1936. Häftigt då. Om 50 år är senaste årens actioneffekter kult för oss. Man spränger bilar och hus med explosioner liknande fyrverkerier som hör hemma på nyårsafton. Nu börjar filmskaparna inse att eld inte hänger ihop med explosioner. En explosion i t.ex bil skapar ett tryck med massa damm och bildelar, inte fyrverkeri. Den senaste tidens action, även Svenska, är löjliga och kommer uppfattas som kult om ca 50 år.

/nils

Postad
Film och verklighet är inte samma sak! Jag tror inte realistisk fysik skulle gå hem hos biopubliken.

Jag hatar verkligen när bilar exploderar när dom faller ner för stup och jag hatar när granater skapar värsta eld explosionerna.

Så hos mig går det hem.

Mynningsflammor får dom gärna ha kvar dock.

Postad

Jag läste nånstans att man i "Strange days" strävade efter att använda lite mer realistiska effekter. (kan detta ha att göra med att regissören var en kvinna, Kathryn Bigelow?) T ex så hördes det bara ett dovt bonk-ljud när en bil besköts. Inga explosioner, inga moln av gnistor. Bara "bonk".

Detta verkade inte skrämma bort publiken i nån större utsträckning även om det kanske inte blev tidernas blockbuster.

Postad
Jag hatar verkligen när bilar exploderar när dom faller ner för stup och jag hatar när granater skapar värsta eld explosionerna.

Så hos mig går det hem.

Mynningsflammor får dom gärna ha kvar dock.

Visst finns det gränser, Men vad dom flesta anser se realistisk ut på film är det inte. ljud från vapen, hur bilar beter sig och låter, det mesta är fake.

film är 24 lögner per sekund.

Postad

e93mw-"kvinnlig regissör" BONK-säger allt om kvinnlig regi

Mr.Man-film är fiction, visst, bara det blir bra. Biopubliken är stor, kanske 2 miljarder varav en miljard kineser som tycker om fyrverkeri i Honkongaction,

Jag ser hellre BlixtGordon från 1936 än första StarWars-filmerna.

/nils

Postad

Lite här och där. Jag har sparat en del gammal film. Discshop har ibland det mesta. Ica-affären (typ 2 för 99), amazon.com.uk har mycket (och är inom EU) om dvd-spelaren klarar regionsfritt. Jag har inte sett någon samlad site, utan man hittar lite här och där och ofta får man ha lite tålamod. Rätt som det är dyker det upp en pärla. CD-Media har just nu en collection med gammal film, men jag hade inte hört talas om knappt nån men jag köpte The Fly och The return of the fly för 99 spänn. De hade också "When earth stood still" men den hade jag redan.

Ringaren av notre dam (stumfilm) hittade jag på Öland, men även på discshop. Ibland är man tvingad att låna av mer förutseende personer i bekanskapskretsen.

Filmer som Resan till månen och liknande kan man hitta på http://www.archive.org/details/feature_films

Metropolis och liknande finns på http://www.kino.com/ som skall finnas i en europeisk version nånstans. (Kolla gärna trailern på metropolis!!)

Vill man göra det lätt för sig använder man sök i discshop och filtrerar på årtal. De brukar sälja det mesta som är nått att ha, men filmerna har en märklig egenskap att ta slut. Veckans tips är nog Tarzan-boxen med Johnny Weissmuller, http://www.warnervideo.com/tarzan/

Edit: Försök leta recension innan du betalar dyrt. Det finns många dåliga DVD-releaser på videomatrial som är hårt kantsklippt. Och flera stumfilmer finns som sagt på archive.org i skaplig kvalite, men säljs även på kino. Frågan är om det skiljer mycket i kvalite? Det roliga med kino är att dessa filmer är ofta renoverade till fantastisk kvalite. Metropolis är ju nästan otittbar orenoverad. På tex discshop finns i bland nosferatu för 50 spänn och en för 250. Det är bara att gissa vilken man skall köpa...

Edit igen; Det är bra om filmerna har text på ett språk man behärskar. Jag tycker det kan vara lite svårt att höra vad de säger om det är på engelska utan undertexter. För min del duger English for hard hearing, men svenska är inte dumt heller.

Postad
e93mw-"kvinnlig regissör" BONK-säger allt om kvinnlig regi

Mr.Man-film är fiction, visst, bara det blir bra. Biopubliken är stor, kanske 2 miljarder varav en miljard kineser som tycker om fyrverkeri i Honkongaction,

Jag ser hellre BlixtGordon från 1936 än första StarWars-filmerna.

/nils

Förstår inte ditt resonemang riktigt? Skulle filmbranchen ha med överdriven pyroteknik för att som du säger halva målgruppen är kineser som gillar fyrverkerier??

Jag tror snarare att utvecklingen inom filmeffekter kommer av att folk hela tiden vill se nått nytt att imponeras av. Dom flesta blockbusters jag kan komma och tänka på är spektakulära filmer med bra effekter.

Postad

Det är lätt att förköpa sig. Jag fokuserar i första hand på filmer jag sett som barn, men även de filmer som omnämns under rubriken Greatest Early Classic Horror Films: på http://www.filmsite.org/horrorfilms5.html

Lite bilder hittar man på http://www.filmsite.org/horrorfilms.html

Jag har ganska många av de äldre. När det blir färg är jag mer restriktiv med samlandet även om en och annan pärla får slinka med, tex War of the worlds (1953).

Riktigt gammal stumfilm samlar jag mest för samladets skull så man har lite koll vad som hände i seklets begynnelse, även om jag är lite fan av Lon Chaney (mannen med de tusen ansiktena). The phanom of the opera (1925) var ju tex delvis i färg (inte brun- och blåton utan tvåtons techocolor.

Sen tror jag att just det vi tappar hakan för nu, kommer vi i framtiden tycka är lite fånigt. Skrattar vi åt stålmannens backprojektions i dag? Jag tror det.

Postad

Mr Man

Filmbranschen har använt överdriven pyroteknik de senaste ca 40 åren, vilket nu tycks ha på senare år blivit scener närmare verklighet. Alltihopa är ju en smaksak men jag kan inte tänka mig detta fyrverkeri överlever 10 år till.

Att se en film idag med dessa effekter är värdelöst. Kanske barn under 10år och en miljard kineser uppskattar det. Man får ta det med humor även om filmen ska vara spännande. Frågan är helt klart vem biobesökaren är ? Det där du säger att biopubliken vill ha nåt nytt stämmer, men inte fyrverkeri på bio. Jag tror publiken idag i moderna samhällen är krävande på annat sätt.

/nils

Postad

Angående ljud så är ju HEAT ett bra exempel.

Har aldrig hört bättre ljudefffekter i en action sekvens i någon annan film och där behöll dom bara ljudet från inspelningen.

Postad

Jawo- jag har ioförsig inte sett Heat, men jag såg Miami Vice och där imponerades jag av ljudet... som jag nämnt tidigare: Jag kunde nästan känna krutröken.

Och angående explosioner så har jag alltid tyckt att damm-/tryckvågs-explosioner slår napalmbomberna med hästlängder... det blir liksom mer direkt... en eldboll är lätt att skydda sig mot medan en tryckvåg är omskakande och skadande på långt håll.

Jag tror även att nu när dessa överdrivna tendenser till eldbollar i tid och otid (bilar verkar alltid vara smockfylld med nitroglyserin och bensin) även har paroderats till leda att traditionen inte ens har 3 år kvar...

Postad

Jag tror att med datorernas hjälp kan precis vad som helst hända på bioskärmen. Nu har vi sett allt (Eh, vem vill höra skådespelare tala?) och det går inte att göra större explosioner än vad bioduken är stor. Därför tror jag att själva berättelsen åter kommer i centrum för biofilmen och att effekterna blir ett sätt att förstärka en redan bra berättelse. Vi kommer återgå till gammaldags bra manus och gammaldags bra skådespeleri, i kombination med SMAKFULLA effekter där störst nödvändigtvis inte behöver vara bäst.

Postad

Såg en bra film i tisdags TV2. Regi av Kim Wenders 1970. Varför ska, Dennis Hopper efter att hällt bensin i bilen och tänt, en explosion kallad liten eldpuff inträffa när bilen brinner ?

/nils

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...