High1ander Postad 3 december 2006 Postad 3 december 2006 Adobe är ett affärsdrivande företag. Köpare och piratkopierare är ett motsatsförhållande som styr prissättningen. Jag hoppas ni förstår det eller jag kan ta en liknelse om någon leksak om ni vill. En bil kanske. /nils Du kan inte jamfora kopiering (klona) med att stjala. Om jag snor en bil, sa forsvinner den fran sin agare. Om jag gar o kopierar den och aker ivag i kopian sa paverkar det inte agaren. Detta forutsatter att man inte skulle haft rad att kopa bilen och darfor kopiera. Som manga sager har, orsaken till att photoshop saljer och det gar bra for Adobe e for att "kids" blir indoktrinerade pa programmen for de piratkopierar dem. Orsaken till varfor jag kan photoshop, premiere och after effects e for jag startade med piratkopierade versioner och larde mig dem istallet for konkurrenter. Samma sak galler Playstations framgang, det var mojligheten att spela piratkopierade spel som playstation fick sa stor spridning. Jag tror nog Adobe sjalva vet hur det ligger till. Sjalvklart e det fel av foretag att inte betala licenser (och andra ocksa till viss del) men adobe skull bara skjuta sig i foten om de gjorde det omojligt att piratkopiera deras saker. Sa poangen e att genom piratkopiering sa far Adobe ut sina produkter till folk som anda inte skulle betala for licenser, men som i framtiden kommer foredra Adobe framfor konkurrenter och eventuellt bli betalande kunder. Fair trade? I think so. 0 Citera
Norbert Postad 3 december 2006 Postad 3 december 2006 Jag håller med High1ander. Frågan är varför Adobe inte har gratislicenser som endast får användas icke-kommersiellt (enbart i syfte att lära sig programmet) om de nu är medvetna om att det på sikt gynnar deras försäljning. 0 Citera
jbergman Postad 3 december 2006 Postad 3 december 2006 Frågan är varför Adobe inte har gratislicenser som endast får användas icke-kommersiellt (enbart i syfte att lära sig programmet) om de nu är medvetna om att det på sikt gynnar deras försäljning. Det skulle konkurrera med Elements-versionerna. Det finns nog en hel del pengar att klämma ur folk som köper en digitalkamera på Expert och som vill ha ett enkelt bildredigeringsprogram på köpet. En annan kundkrets alltså. Det bästa för Adobe är helt enkelt att folk kopierar, men att det fortfarande är olagligt. En intressant situation, onekligen. /Jakob 0 Citera
Norbert Postad 3 december 2006 Postad 3 december 2006 Men Elements får väl användas kommersiellt? Eller? 0 Citera
jernby film Postad 3 december 2006 Författare Postad 3 december 2006 Denna motsägelsefulla tråd igen. Elements får användas kommersiellt. Gratisprogram som inte får användas kommersiellt, förklaring? Finns nu studierabatter upp till mycket% rabatt på riktiga versioner som får användas kommersiellt. Att ni kopierade program i er ungdom behöver ni inte ta upp här överhuvudtaget. Att ha råd och inte ha råd tillhör väl ett annat forum. Vi som jobbar kommersiellt är tacksamma för dessa toppenprogram och betalar för dem. /nils 0 Citera
Norbert Postad 3 december 2006 Postad 3 december 2006 Jo givetvis, men jag undrade hur gratisversioner skulle kunna konkurrera med Elements om Elements får användas kommersiellt. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 3 december 2006 Postad 3 december 2006 Jag håller med High1ander. Frågan är varför Adobe inte har gratislicenser som endast får användas icke-kommersiellt (enbart i syfte att lära sig programmet) om de nu är medvetna om att det på sikt gynnar deras försäljning. Lite vill de väl tjäna på sina produkter om folk använder dem och tycker de är bra. Faktum är ju att inte många väljer att publicera sina filmer kommersiellt. Adobe har ett "endast för privat bruk"-alternativ där de ger 80 % rabatt på sina produkter. Det är väldigt bra pris. (Adobe Student Edition) Gratis skulle kännas lite för snällt. http://www.csn-kortet.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_nationell=235&categoryid=46 Exempel: Adobe Creative Suite 2 Premium Innehåller Adobe Photoshop CS2, Illustrator CS2, InDesign CS2, GoLive CS2, Acrobat 7.0 Professional mjukvara med nya versionen av Cue CS2, Adobe Bridge och Adobe Stock Photos. Ordinarie pris ca: 20 400:- Studentpris ca: 2 300:- 0 Citera
Norbert Postad 3 december 2006 Postad 3 december 2006 I sanning, det tänkte jag inte på. Priset är väldigt bra för studenter, men det finns ju även de som inte studerar som ändå vill prova på programmen eller lära sig dem på fritiden. Jag tror att det är den skaran som piratkopierar mest. 0 Citera
jbergman Postad 3 december 2006 Postad 3 december 2006 Men Elements får väl användas kommersiellt? Eller? Ja, naturligtvis, men frågan är hur ofta det görs. Jag tror att de flesta som köper en elements-version är personer som vill kunna sitta hemma och klippa sina semesterfilmer eller redigera bilderna från julafton. Elements-versionerna vänder sig just till folk som inte förväntas använda dem kommersiellt, även om de faktiskt får det. Hm, jag ser att lilla_farbrorn väsentligen redan skrivit samma sak... /Jakob 0 Citera
High1ander Postad 3 december 2006 Postad 3 december 2006 Att ni kopierade program i er ungdom behöver ni inte ta upp här överhuvudtaget. Att ha råd och inte ha råd tillhör väl ett annat forum. Vi som jobbar kommersiellt är tacksamma för dessa toppenprogram och betalar för dem. /nils Ge dig, snalla. Varfor inte ta upp att man piratkopiera forrut? Empiriska bevis for min del. Varfor ska det tillhora ett annat forum? Du far det att lata som att du e den som stodjer Adobe mest har o e den enda som bor fa prata. Jag e ocksa i praktiken en betalande Adobe-klient, da jag betalar terminsavgifter for att ga pa min skola som bara har en massa Adobe-saker. Jag e ocksa tacksam for dessa toppenprogram, men jag har knappast samma snobbiga attityd som du. Men jag antar att du inte har nagra olagliga mp3;or heller. For du uppskattar nog artisterna. Just nu har jag ingen dator, men nasta termin sa kommer jag skaffa mig en, och da kommer jag nog antagligen se till att fa AE7 o Photoshop med studenrabatt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.