Jump to content

Min exporterade film visar för mycket i datan

Peter Fredriksson

Recommended Posts

Konstig rubrik det blev är lite seg så jag kom inte på någon bättre:)

Mitt problem är följande: Jag har redigerat en film och den är inspelad i studio alltså man ser tex var golvet slutar men när jag använder mig av marginalerna i monitor fönstert så ser jag ju vad som kommer med på filmen när den visas i tv. Det funkar fint men när jag visar filmen i datan ser man allt som jag vill gömma. Där syns vart golvet slutar och var väggen får ny färg. Har kollat mina inställningar i premiere pro 1.5 och de ska stämma.

Hur gör jag för att få filmen att se likadan ut i datan som i tvn?

Peter F

Konstig rubrik det blev är lite seg så jag kom inte på någon bättre:)

Mitt problem är följande: Jag har redigerat en film och den är inspelad i studio alltså man ser tex var golvet slutar men när jag använder mig av marginalerna i monitor fönstert så ser jag ju vad som kommer med på filmen när den visas i tv. Det funkar fint men när jag visar filmen i datan ser man allt som jag vill gömma. Där syns vart golvet slutar och var väggen får ny färg. Har kollat mina inställningar i premiere pro 1.5 och de ska stämma.

Hur gör jag för att få filmen att se likadan ut i datan som i tvn?

Peter F

Problemet är din monitor. Den visar inte hela bilden.TV-apparater har detta problem. Jag upptäckte detta när jag köpte ett TV kort till min dator för en massa år sedan. När jag tittade på ett TV program från ex. SVT så såg jag mer av bilden i datorn än jag såg i TV: en. Jag tror att en LCD monitor undviker detta problem.

Jag har också stött på samma problem. Du kan göra en version för datorn (croppad eller med svarta kanter där det syns för mycket) samt en för TV:n....

Om du sätter in lagom stora svarta kanter så syns de troligen inte på TV:n, så en sådan version kan du använda på båda systemen.

I min premiere elements finns en knapp där man kan få "skuggram" som visar "safe area", dvs det som vill vara säger på att det som skall synas i teven kommer med. Min kamera spelar också gärna in lite mer utanför än vad som syns på displayen, men det försvinner lika fort på teven. Jag tror detta är ett välkänt fenomen sen tevens barndom?

Vad jag menar är om det syns i kamerabilden kanske man ignorera dem vid redigeringen om de ligger utanför save area. Det kommer ändå inte med i teven? Jag gjorde just en sån tabbe att lite moderna vägmärken kom med när det skulle se gammalt ut. Då hittade jag en knapp som zommade in lite, så skylten kom utanför. Kanske inte så optimalt men jag blev nöjd.