Jägaren Posted September 5, 2006 Posted September 5, 2006 Jag har köpt mig en sony videokamera (dcr-dvd105e) som bränner direkt på dvdskiva. Nu skulle jag vilja lägga in filmen i ett progam och redigera det, men nu är det så att ingen vet vilket program man ska använda. Jag har lånat hem ett par program men har inte lyckats läsa in filmen direkt ifrån skivan som är ett måste för att det finns ingen usb utgång på videokamran. Jag skulle vara evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig så att jag får iordning på mina filmer. Tack på förhand/ Jägaren 0 Quote
Pehrbau Posted September 6, 2006 Posted September 6, 2006 DVD formatet har tyvärr både nackdelar och fördelar. En fördel är förstås den höga kompressionen och en nackdel är att detta medför att det är betydligt svårare att klippa en sådan film. Vanligt dv format komprimerar var ruta för sig och MPEG2 (DVD) komprimerar bara vissa rutor i sin helhet. Dessa rutor blir referensrutor och mellan liggande rutor återskapas med hjälp av information om förändringen i bildinnehållet i förhållande till referensrutorna både före och efter. Detta gör det svårt att klippa mellan refernsrutorna. Lösningen är att återskapa varje bildruta och sedan redigera filmen. Det finns ett antal program som klarar detta men de kostar i regel mer än de vanligaste enkla redigeringsprogrammen. Jag vet att Canopus Edius klarar det i realtid och tror att också Adobe Premiere Pro klarar det. Det finns säkert fler att välja bland. 0 Quote
Jägaren Posted September 6, 2006 Author Posted September 6, 2006 Jag har hör att picture package 1,8 ska klara det men inte fått det att fungera, vet någon något om det??. 0 Quote
jernby film Posted September 7, 2006 Posted September 7, 2006 Jägaren Vet du verkligen om du har köpt rätt typ av kamera för dej ? DVD-kamera eller dv-kamera ? Stora skillnader i kvalitet och efterbearbetning. /nils 0 Quote
Jägaren Posted September 10, 2006 Author Posted September 10, 2006 Är inte så haj på det här ed film och så skulle det bli tillökning i familjen och då ville vi ha en kamera och filma det nya livet tyckte det var smidigt att bränna direkt på skiva och ingen sa att det var svårare att redigera så jag slog till. gjorde jag fel att köpa en som filmar i dvd?? 0 Quote
jernby film Posted September 10, 2006 Posted September 10, 2006 Att filma med DVD-kamera är ju till för att kunna se direkt i TV med DVD-spelare. Du får en engångsprodukt kan man säga.Om du inte är intresserad av högre kvalitet och redigering kan det vara rätt för dej. Smidigt, men dina filmer blir inget att spara för framtiden. /nils 0 Quote
gorse Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 Åjo,spara för framtiden går väl, allvarligt talat; Hur många sitter och redigerar sina semesterfilmer? Nästan ALLA jag känner som filmat bröllop, semestern, barnens fotboll och födelsedagskalas kopplar in videokameran till teven och tittar på sina filmer oredigerat. Nästan ALLA jag känner har alla sina digitala stillbilder i mappar på datorn utan någon som helst redigering. Om det redigeras nått så blev bilderna antingen för mörka eller fick röda ögon. Eventuellt redigeras bilderna sönder i början när man köpte bildbehandlingsprogrammet, men efter tag sparar man alla bilder som vanligt. Lycka till med filmandet. Det kommer säkert bli jättebra. Däremot funderar jag på; Är inte hembrända DVD-skivor okrypterade? Då borde man väl kunna kopiera dem till hårddisken, byta namn på VOB-filerna till .mpeg och trolla in dem i premiere? Jag har inte provat men borde inte det gå? 0 Quote
jernby film Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 Men Gorse. Du ska ju vara 2005 hjälpsammaste medlem. Med ditt inlägg inbjuder du folk att köpa en DVD-kamera. De flesta ångrar sej när de ser vilken dålig produkt de köpt. Om de är lite intresserade av dator, kvalité på film och att spara sina alster på olika media köper dom en billigare produkt, dv-kamera 2500-3000 kr. /nils 0 Quote
gorse Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 Ja, jag tycker det är en skitbra pryl om man bara skall filma, på det sätt folk filmar i allmänhet, dvs filma och titta. Till och med mina arbetskamrater uppskattar att bara filma i easy-mode, ta ur skivan och sätta det i dvd-spelaren i teven och så är det bra med det. Enkelt och inget krångel. En perfekt konsumentprodukt. De personer som har/hade en Hi8-kamera eller till och med en VHS-compact (eller vad de nu hette?) redigerade ALDRIG sina filmer. För de flesta forummedlemmar är en DVD-spelare inte rätt produkt, då detta är ett filmforum för filmskapare. Men för att filma familjen är det ju genialt. Filmen hamnar ju på DVD-skiva utan att passera datorn. Tänk om man inte ens har en dator, eller en gammal dator? Nu är ju köpet redan gjort så får man väl göra så gott det går, även om jag skulle rekomenderat tejp om jag vetat att det skulle redigeras. 0 Quote
Rogge Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 Jägaren: Prova att ladda ner en testversion av Adobe Premiere Elements 2.0. Med Premiere Elements 2.0 skall du kunna redigera filmer från DVD-kamera. :) Gorse: ...även om jag skulle rekomenderat tejp om jag vetat att det skulle redigeras. Jägaren, som startade tråden, skriver i sin första post i denna tråd att det är just redigera sina filmer han vill göra. ;) 0 Quote
jernby film Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 Till Jägaren Byt din kamera. Jag vet inte vad du betalat, men en ny dv-kamera, firewiekabel och kanske ett redigeringsprogram tror jag att du får i byte. /nils 0 Quote
Jägaren Posted September 11, 2006 Author Posted September 11, 2006 Jag ska prova att får till det med den kamera jag har annars får jag väl byta kamera. När jag skulle köpa den sa dom att det var superenkelt att redigera och på netonnet står det att det aldrig har varit enklare att redigera det är bara att sätta in dvd:n i datorn och börja redigera. Känner jag mig lurad?? jo det är klart. Men skam den som ger sig, här har jag ju fått mycker hjälp som jag nog kommer långt med 0 Quote
gorse Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 Jag öppnar hjälpen i mitt adobe premiere elements 2 på svenska och läser innantill; (citat)De tagningar som du kan inkludera i filmen är inte begränsade till klippen som du hämtar. Du kan använda valfria bilder, filmer och ljud som finns på datorn. Du behöver endast lägga till dem i Adobe Premiere Elements-projekten för att börja arbeta med dem. I vissa fall kan tillagda filer behålla en länk till Adobe-programmet som de skapades i. Det gör att du kan öppna filens ursprungliga program, göra ändringar och se resultaten direkt i Adobe Premiere Elements. Om inget annat anges är följande filtyper tillgängliga när du importerar filer med kommandot Arkiv > Lägg till media > Från filer eller mappar eller Från dvd-kamera eller flyttbar enhet. Videofilformat AVI Movie (.avi) Filmremsa (.flm) MPEG-film (.mpeg, .vob, .mod, .mpe, .mpg, .m2v, .mp2, .mpv, .m2p, .m2t) Windows Media (.wmv, .asf) QuickTime-film (.mov, .3gp, .3g2, .mp4, .m4a, .m4v) Obs! Om du vill importera video från mobiltelefoner (.3gp och .mp4) måste du ha QuickTime 6.5.2 eller senare installerat på datorn. (slut citat) Hoppas det kan vara till hjälp. Allt är inte nattsvart. 0 Quote
jernby film Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 DVD-kameran spelar in i DVD-format, eller hur ? Sämre kvalitet från början. En vanlig dv-kamera spelar in avi från början. Bra från början att jobba vidare med i datorn. Jag tror på bästa format från början för att sedan jobba nedåt till att bränna DVD, flashfilmer, Quick-time , AE, mm. Vidare tror jag dv-band och AVI-fil i hårddisk håller längre än DVD-skivor. (Det sistnämda får ni gärna kommentera då jag är osäker vilket media som håller längst) /nils 0 Quote
gorse Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 Nils, du har alldeles rätt. Men jag tror att för ändamålet Jägaren köpt kameran för så duger det. Klart, är kameran på öppet köp, okay. Men köpt är köpt. Skulle DVD vara så kasst hade elekroniktidningarna kapat produkten för länge sen. Om sen skivor eller band har bäst arkivbeständighet, tja det får framtiden utvisa. 0 Quote
jernby film Posted September 11, 2006 Posted September 11, 2006 Ja du har rätt, de som tillverkat DVD-kameran måste ju sälja den. Jag har dålig erfarenhet från bekanta (2st) som köpt kameran. Skräp i kameran, dvd-skivan blir förstörd mm. Jag har medverkat till att de fick byta och pengarna tillbaka inkl. försäkringen de blev pålurade som vanligt. 0 Quote
gorse Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 Jag är själv attans misstänksam till mp3spelare. ALLA spelare jag köpt har gått sönder på ett eller annat sätt inom 6 månader och då har det inte varit av oaktsamhet utan programvaran inuti har hakat upp sig, tex när man startar spelaren så kommer enbart startuptexten men inget mer. Alla gånger har jag fått pengarna tillbaka eller ny spelare, men det har fått mitt förtroende att rasa. Och en del spelare är ju attans dyra. Jag tycker inte det är acceptabelt för en 2000-kronorspryl att vara odugligt efter 12 veckor. Men jag kan ha haft mycket otur. Kanske är det samma med DVD-kameror? 0 Quote
Jägaren Posted September 12, 2006 Author Posted September 12, 2006 Jag kan spela in i något som heter VR-läge på kameran, skulle det bli lättare då? 0 Quote
jernby film Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 Hur din kamera fungerar med olika lägen kanske andra kan svara på. Lyckas du hämta in filer till din dator är de i DVD-format som blir en dålig början till en dålig slutprodukt. Tycker ändå att du ska byta. Din kamera kostar lika mycket som 3CCD Panasonic 180 hos netonnet. Så nära semiproffs du kan komma när du vill ha bra bild och kunna redigera dina alster i datorn. /nils 0 Quote
Jägaren Posted December 7, 2006 Author Posted December 7, 2006 Pinnacle 10 fungerar utmärkt, och vilken kvalite på film. Jag är supernöjd 0 Quote
Swe__ Posted December 7, 2006 Posted December 7, 2006 windows movi maker e bra! Windows Movie Maker är skitbra om man vill ha ett program som ger extremt dålig kvalitet. Att ens nämna Movie maker i samma tråd som till exempel Adobe Premiere Pro 2.0 är som att jämföra Arvingarna med Metallica 0 Quote
carbe Posted December 7, 2006 Posted December 7, 2006 Windows Movie Maker är skitbra om man vill ha ett program som ger extremt dålig kvalitet. Att ens nämna Movie maker i samma tråd som till exempel Adobe Premiere Pro 2.0 är som att jämföra Arvingarna med Metallica Nu tycker jag att du skall ta det lite lugnt. Det verkar som om mr.movie är nybörjare. :) 0 Quote
lilla_farbrorn Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Att ens nämna Movie maker i samma tråd som till exempel Adobe Premiere Pro 2.0 är som att jämföra Arvingarna med Metallica Jag skulle inte banga på att ha Arvingarna spelandes live på mitt party. Jäklar va coolt. Däremot skulle jag inte vilja göra film i Movie Maker.. Men å andra sidan finns det många som skulle välja Arvingarna framför Metallica. Exempelvis pensionärer. I det här fallet kan man jämföra pensionärerna med nybörjare eftersom det är lättare att dansa vals till Arvingarna. Likaså kan det vara lättare att redigera i Movie Maker. Dansband for life! 0 Quote
gorse Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Nu är kanske jag inte rätt person att tycka, men Movie Maker är rätt underskattat tycker jag. Om man ändrar standardsintällningarna till bästa kvalite överallt (mer eller mindre från "visa optimalt i datorn" till "DV-kvalite") så tycker jag det duger om det är första gången man skall redigera. Är det desutom familjeredigering med barndop och dans kring granen med en DVD-kamera eller motsvarande så tror jag tröskeln att komma igång och få något vettigt producerat mer fördelaktigt. 0 Quote
Recommended Posts