Gå till innehåll

Hur lång får en kortfilm vara?


Outerspacer

Recommended Posts

Jag, samt några av mina vänner ska göra en film och har en bra idé. Då frågar jag mig hur lång man kan göra denna film? Är kortfilm för kort? Är långfilm för långt? Finns det nåt mittemellan? Jag vet ju att det mest bara finns kategorier i festivaler för kort och långfilm och jag tror att vi inte skulle klara av att göra en långfilm även om själva idén kanske skulle passa mer på en långfilm. Vi vill ju ha in intriger och allt sånt samt nån slags ytligare personfördjupning. Så hur lång är en kortfilm som längst? Jag kan tänka mig att få in hela storyn på ca en halvtimma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmmm

 

Jag har inte i huvdet, men tror kortfilm är upp till nästan 20 minuter. Sen blir det novellfilm, vilket inte finns annat än i sverige. Novell = Roman ja du vet.

 

Sen för långfilm så måste det minst vara runt 72 minuter tror jag det var. Vet att några gamla våldsfilmer med Arnold, Doffe och Van Damme faktiskt är kortfilmer i sverige, eller i alla fall inte långfilm. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej. Men vet du om det finns många festivaler för novellfilm i Sverige då? Eller om man ska satsa på kortfilm så man får visa den på typ novemberfilmfestivalen och så? Jag vill ju inte att ens iéer ska förändras bara för en sak så det kanske är bästa att göra en film så man får med allt som man tänkt. Finns det andra krva än tiden på novellfilmer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen ska du nog välja historia före format. För du kanske har en story som måste göras 25 minuter lång. Medans en annan inte ska vara en sekund över tre minuter.

 

Att ha vissa ramar kan väl tvinga fram en kreativitet, i att lösa problem om inte annat. Men hitta din historia du brinner för... För kanske är det t.o.m en bok i själva verket :) Och det är jättesvårt att avgöra allt detta innan.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

ja tack för hjälpen! Nu vet jag inte exakt hur histeorien blir men jag får en känsla av att när vi är klar med alla våra idéer och skrivit manus så komemr den sluta upp i 30 minuter. Sen kanske man komemr på att det måste skalas av lite så gör man nåt helt annat av historien, vem vet liksom!

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis! Gör filmen bra. Behöver den klippas ner för att bli bra så sätt den hellre som kortfilm än som en film som blir seg och tråkig.

 

Detta problemet existerar i humorns värld. Man får betalt per minut sänt material så alla skriver så långt de bara kan. Men alla vet väl, att i humorns värld ska man snabbt ut på ett skratt. Inte sega sega sega. Så tänker nog lite för många med film också, att den ska vara si och så lång istället för att klippa den bra.

 

Gör bra film!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...