Outerspacer Postad 2 september 2006 Postad 2 september 2006 Jag, samt några av mina vänner ska göra en film och har en bra idé. Då frågar jag mig hur lång man kan göra denna film? Är kortfilm för kort? Är långfilm för långt? Finns det nåt mittemellan? Jag vet ju att det mest bara finns kategorier i festivaler för kort och långfilm och jag tror att vi inte skulle klara av att göra en långfilm även om själva idén kanske skulle passa mer på en långfilm. Vi vill ju ha in intriger och allt sånt samt nån slags ytligare personfördjupning. Så hur lång är en kortfilm som längst? Jag kan tänka mig att få in hela storyn på ca en halvtimma. 0 Citera
jonkanon Postad 2 september 2006 Postad 2 september 2006 Hmmm Jag har inte i huvdet, men tror kortfilm är upp till nästan 20 minuter. Sen blir det novellfilm, vilket inte finns annat än i sverige. Novell = Roman ja du vet. Sen för långfilm så måste det minst vara runt 72 minuter tror jag det var. Vet att några gamla våldsfilmer med Arnold, Doffe och Van Damme faktiskt är kortfilmer i sverige, eller i alla fall inte långfilm. :) 0 Citera
Outerspacer Postad 2 september 2006 Författare Postad 2 september 2006 Okej. Men vet du om det finns många festivaler för novellfilm i Sverige då? Eller om man ska satsa på kortfilm så man får visa den på typ novemberfilmfestivalen och så? Jag vill ju inte att ens iéer ska förändras bara för en sak så det kanske är bästa att göra en film så man får med allt som man tänkt. Finns det andra krva än tiden på novellfilmer? 0 Citera
Mannemoviemaker Postad 2 september 2006 Postad 2 september 2006 det går väll inte att söka till november festivalen direkt. Man måste väll kvala i tex. frame? 0 Citera
TomStac Postad 2 september 2006 Postad 2 september 2006 Man har novellfilmsvisningar som särskild tävlingskategori på Göteborgs Filmfestival. 0 Citera
Outerspacer Postad 2 september 2006 Författare Postad 2 september 2006 Ja jag vet att man måste kvala i novemberfilmfestivalen jag har varit med men det var inet det jag frågade heller. Okej det är ju jättebra! Det blir nog en novellfilm då för det krävs nog för denna filmidé. 0 Citera
jonkanon Postad 2 september 2006 Postad 2 september 2006 Sen ska du nog välja historia före format. För du kanske har en story som måste göras 25 minuter lång. Medans en annan inte ska vara en sekund över tre minuter. Att ha vissa ramar kan väl tvinga fram en kreativitet, i att lösa problem om inte annat. Men hitta din historia du brinner för... För kanske är det t.o.m en bok i själva verket :) Och det är jättesvårt att avgöra allt detta innan. /jon 0 Citera
Outerspacer Postad 2 september 2006 Författare Postad 2 september 2006 ja tack för hjälpen! Nu vet jag inte exakt hur histeorien blir men jag får en känsla av att när vi är klar med alla våra idéer och skrivit manus så komemr den sluta upp i 30 minuter. Sen kanske man komemr på att det måste skalas av lite så gör man nåt helt annat av historien, vem vet liksom! 0 Citera
jonkanon Postad 2 september 2006 Postad 2 september 2006 Precis! Gör filmen bra. Behöver den klippas ner för att bli bra så sätt den hellre som kortfilm än som en film som blir seg och tråkig. Detta problemet existerar i humorns värld. Man får betalt per minut sänt material så alla skriver så långt de bara kan. Men alla vet väl, att i humorns värld ska man snabbt ut på ett skratt. Inte sega sega sega. Så tänker nog lite för många med film också, att den ska vara si och så lång istället för att klippa den bra. Gör bra film! 0 Citera
Outerspacer Postad 2 september 2006 Författare Postad 2 september 2006 ja jag håller helt klart med dig och självklart är det så! Det skulle vara skitjobbigt om man får för sig att det absolut måste vara en kortfilm bara för att det var så det var tänkt från början. 0 Citera
Den som filmar Postad 3 september 2006 Postad 3 september 2006 Är inte helt säker, men vad jag hört i skolan så är allt under 59.59 min en kortfilm, resten är långfilm. Tveksamt, men man vet aldrig. 0 Citera
ash Postad 3 september 2006 Postad 3 september 2006 om du ska göra filmen för novemberfestivalen får den vara max 15 minuter.. annars så kör du bara tills det e gött 0 Citera
Zarakow Postad 22 september 2006 Postad 22 september 2006 12 minuter. Jag brukar ge en tolerans på +- 30 sekunder, så är filmen riktigt intressant så, säg, 12m30s. /H 0 Citera
Pace Postad 22 september 2006 Postad 22 september 2006 Kortfilm = upp till 72 minuter Långfilm = över 72 minuter I väst brukar man däremot säga att gränsen är 60 minuter. Novellfilm etc är en underkategori till kortfilm. 0 Citera
jmalmsten Postad 25 september 2006 Postad 25 september 2006 tror jag läste att academy standard är 59 minuter för allt under feature-length... men 72 minuter kan det nog ligga något i... Spielberg fick ju lov att lägga till 10-15 minuter för att få visa Duel på europeiska biografer... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.