Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Snälla hjälp mig att lösa detta linjeproblem. Håller på att bli galen. Det måste bara finnas en lösning. Hoppas att någon av er där ute är ett ouptäckt geni.

LINJEPROBLEM_SWE.jpg

Postad

Jag är ingen expert på grafteori, men enligt vad jag kan rita ut på den där så har man 3 punkter med ojämnt antal noder (5), och en Euclidean path (en linje) går bara att rita om man har 2 punkter med ojämnt antal noder... men som sagt, det är bara vad jag själv har lyckats lista ut. Är inte säker på att jag fattat exakt hur Euclidean paths fungerar.

Om man får korsa punkterna så är isf hela frågan en kuggfråga ;)

Postad
Enkelt: Ett streck är mellan två punkter. Det står inget om att du inte får korsa punkterna.

Yes it does, hela frågan är en kuggfråga som inte går att lösa matematiskt eftersom det är jämnt antal sträck :-)

Det står väldigt tydligt att man måste gå via sträcken, & sträcken definieras tydligt som mitt mellan punkterna. Alltså får man inte passera punkterna själva :-)

Postad

Hade det stått "utan att lyfta pennan" eller liknande hade jag vikt in ett hörn av pappret. Men då hade linjen blivit bruten när man viker ut pappret igen och det står "med en enda linje".

Mitt förslag är att man gör hål i pappret och låter linjen gå genom hålet/hålen och man fortsätter att rita på baksidan av pappret för att gå tillbaka till framsidan där det är lämpligt.

Postad
Yes it does, hela frågan är en kuggfråga som inte går att lösa matematiskt eftersom det är jämnt antal sträck :-)

Det står väldigt tydligt att man måste gå via sträcken, & sträcken definieras tydligt som mitt mellan punkterna. Alltså får man inte passera punkterna själva :-)

Mellan punkterna ja. Det är inte helt tydligt förklarat, men om man antar att ett streck börjar i kanten på punkten (inte i mitten på den) så kan man ju dra strecket över en punkt utan att passera ett streck.

Postad
Hade det stått "utan att lyfta pennan" eller liknande hade jag vikt in ett hörn av pappret. Men då hade linjen blivit bruten när man viker ut pappret igen och det står "med en enda linje".

Mitt förslag är att man gör hål i pappret och låter linjen gå genom hålet/hålen och man fortsätter att rita på baksidan av pappret för att gå tillbaka till framsidan där det är lämpligt.

Man skulle ju kunna riva isär papperet på lämpligt sett och tejpa ihop det. Sen drar man ett sammanhängande streck.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...