Jump to content

Recommended Posts

Posted

http://www.smartstep.se/shopimages/182844.jpg

Artikel nr. 15255 på denna sida:http://www.combatzone.se/shop/

Kunde inte länka, sry

Kostar under 500kr och ser otroligt cool ut enligt mig, jag gillar att göra actionfilmer, så tycker ni det är värt att köpa ett sådant gevär enbart för film. Givetvis kommer jag väl använda den också genom att skuta med den.

Om man bara vill ha vapen till inspelning av film, finns det ingenstans man kan köpa trasiga pistoler, gevär?

Posted

Det där är nog ett beslut helt upp till dig om du ska köpa den där eller inte. Ska du ha utrustning till enbart en film är det väl dock bättre att hyra. Men 500 är ju inte så mycket om du ska använda den till annat. Den ser väldigt plastig ut iofs, och skruvhålen är ju inte så snygga. Går visserligen att spackla igen..

Posta inte med img-taggen om det inte är du som äger upphovsrätten till bilden.

Posted

FN P90 är i verkligheten ett utmärkt litet vapen med en grymmt hög eldhastighet och dess design ligger till basen för Seburo serien med vapen i Ghost In The Shell universumet(eller man kanske ska säga universumen efter som GITS TV serien skiljer sig markant från tidslinjen i mangorna)

FN P90 är ett relativt okänt vapen inom filmvärlden, det brukar förekomma i SF och en del Cyberpunkkiga filmer då det ser så futuristiskt ut.

Jag älska den och Steyr AUG som är underbart härliga att hålla i. pipan i en FN P90 är längre än den i en M4A1 vill jag minnas...

Det är inte dussin terrorister och småskurkar som springer omkring med en FN P90 så du får ju tänka på vad vapnet utrstrålar för karaktär. Men för 500kr och om du är sugen så slå till!

I vanliga action rullar är det Colt M4A1, H&K MP5 serien, G36, SG1 och PSG1 som används flitigt. Som sniper gevär brukar Remington 700 eller ett M1A1 Garand förekomma. APS2 är ett snipervapen i ASG utförande som liknar en Remington väldigt mycket.

Bland handhållna vapen är det Glock 18C och 22 com är vanliga men även Colt revolvern Magnum 686 (tänk Dirty Harry), Snubnosiga Magnum revolvers med 2-tums pipa kallas för Saturday Night Specials och var ett vanligt Pimp vapen i 70talets blacksplotiation filmer. Gangster i Cosa Nostra och Teamsters (Gudfadern/Hoffa) använde gärna en revolver i kaliber .38 med standard pipa.

Sedan james Bond slutade använda Walter PPK så har Walter P90 blivit rätt populär men en Beretta 92 är ett otroligt tufftvapen som varit med iflera omgångar. Colt 1911 är en gammal klassiker som andas amerikansk patriotism då det var detta vapnet som ersatt den gammla .38 revolvenr som militärens standard side arm. Det producerade otroliga mängder av detta vapnet och det är ett mycket omtyckt att göra olika customisations på. I sovjet/ryssland så är Makarov det vanliga sidearm som användes. Kina piratkopierade skiten givetvis =). Britter använder oftast en Browning HighPowerd som var SAS standardvapen mycket länge. Nu använder en heldel Merikanska special styrker SOCOM 23 MK1-4, en veritabel handkanon som tar .50 magnum.

I nisrael använder man Desert Eagle eller Jerico som sidearm i militären men Deasert Eagle har nu blivit en gangster puffra i USA och Europa.

Terrorister brukar använda Kalashnikov 47 då detta ä världens billigaste maskingevär som alltid fungerar oavsett vad du gör med det i princip. se filmen Lord Of War för en hyffsat akkurat historie beskrivning av vapnet. Den nyare AK 74 är mer ovanlig att se terrorister använda men även detta är ett bra vapen. UZI (israelisk) och Scorpion(sovjet) var länge både livvakter och terroristers val. Beretta 83 en hel/halv automatisk variant av Beretta 92. i Tjeckien använde man CZ 75 som militär vapen, en intressant trivia om detta vapen är att när det tillverkades under sovjet eran hade det en otroligt fin metall legering som nu anses vara för dyr att producera vapnet i. Stålet var av absolut högsta kvalitet...

I de fall som man vill vara extrem så förekomemr de här vapena. General Electrics Vulcan Minigun användes i Terminator. är oftast i 20mm eller större kaliber, används sombland annat som minröjare =)

Terminator i T" använde ett granat gevär som om jag minns rätt heter M67 och tar 4mm granater. Barett är ett tungt kaliber .50 eller .68

http://www.barrettrifles.com/

och används för att döda saker på 2km avstånd. Gärna lätt bepansrade fordon och höga officerare. Vad jag vet så finns det ingen skottsäkerväst i världen som klarar av en direkt träff av den här bössan...

Jupp jag är en FD ASG freak och vapen nörd...var ett tag sedan jag nördade in mig och alla fakta är tagna från mitt minne. Kan vara ett eller annat fel som smygit in men jag tror inte det.

Posted

om du inte är myndig kan du inte köpa ASG vapen.

olagligt...

förresten jag pratade om de riktiga vapnen i mitt inlägg, jag vet inte hur FN P90 är som ASG.

Chris

Posted

"6 § Sprängning och skjutning med eldvapen får inte utan tillstånd av polismyndigheten äga rum inom område som omfattas av detaljplan.

Den som är under 18 år får inte utan tillstånd av polismyndigheten inom område som omfattas av detaljplan utomhus använda luft- eller fjädervapen med vilka kulor, hagel eller andra projektiler kan skjutas ut. Detsamma gäller utanför sådant område, om inte vapnet används under uppsikt av någon som har fyllt 20 år.

Skjutbanor som inte hör till försvarsmakten får användas endast efter tillstånd av polismyndigheten. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om utförande och besiktning av skjutbana. "

okej ja fattar inte riktigt hur funkar det?? Det är så att vi ska göra en film och kommer använda oss av ASG och de flesta är 18, men det finns ett par som är 17 (ska fylla 18). Hur får vi göra räcker det aatt vi har folk som är över 20 vid inspelningen eller får vi inte över huvudtaget använda ASG utan tillstånd av polisen? (kulor kommer ej användas)

Posted

okej så här är det.. (känns som om jag var moderator på svenska asg forumet igen lol)

Detaljplanen är ett dokument som varje kommun (i vissa fall landsting har jag för mig inte säker) har, detta dokument beskriver vas som får byggas var, hur det får byggas och när du köper mark osh ska börja bygga ett hus så måste du följa detaljplanen. Den kan reglera hur många våningar ditt hus har, att du numera måste ha en handikap anpassningsbar toalet i markplan, vilka färger duinte får ha på ditt hus, i extrem fall kan den även bestämma vilken typ av hus för att bevara en miljö ( du får inte bygga ett Le Corbusie funkis betong härke mitt i en medeltida by för det skulle förstöra byns miljö). Detta är vad detaljplanen är i korthet.

Kortsagt så får du inte vifta med vapen på allmänplats och inom områden på kartan som är rglerade av detaljplanen. När du tittar på en karta över din hemstad/by/håla så finns det ofta tydligt utmärkt vad som är bostadsområde, industrimark (oavsett om där är byggnader eller inte så ska den markeras ut i kartorna tydligen) och fritidsområden (hamnar, idrottsparker etc).

Det är skitsamma om ditt vapen (kniv pistol, knölpåk, kedja, svärd, gevär, grantkastare, pansarvagn etc.) är av plast och helt ofarligt. OM en förbigående uppfattar det som ett riktigt vapen och KÄNNER sig hotad så har DU begått ett brott (flera brott faktiskt...).

Detta gäller oavsett om du är 20 eller inte inom detaljplans området. Om du ska filma inom detaljplans området med vapen så måste du ha tillstånd från polisen (och en person som är 20år gammal "for good measure" så att säga).

Ska du filma med vapen mitt ute i en skog långt från all ära och redlighet, räcker det med en person som är 20 (ha leg med för fan) och ett tillstånd från markägaren, gärna skriftligt, men muntligt går det med men då kommer polisen antagligen att ringa upp markägaren och fråga och får de inte tag på markägaren kan det bli knivigt.

Även om ni är utan för detaljplanen på en åkermark tillexempel så kan problem inträffa. engång filmade jag en kortfilm på 20min i Kristianstad och vi skulle ha en kille sittandes på en grusväg görandes en meditativ kata (psudokungfuig rörelse) med ett svärd.

vi var utanför gammleby btw...

Tydligen såg en gammal dam oss från tredje våningen på sitt hyres hus, vi var säkert 500m bort men hon hade ringt polisen och sagt att några konstiga typer håller på med en avrättning. Tydligen såg vår S-VHS kamera på stativ ut som en kanon/gevär för henne. Vi blev invaderade av en piketstyrka som var måttligt roade av det hela, för ett viktigt knarkspan som antagligen hade get utslag i dag hade blivit avbrytet. Visserligen behövde vi inte tillstånd för att vara där, men de hade gärna vetat om att vi var där så att de kan lugna gammla tant Agda om att det bara är filmare och inte Cosa Nostra.

Mitt tipps till dig är, fixa en 20åring muta denne med titlen vapenansvarig eller nått ge 'na en dougnut och en koppkaffe för mödan och säg till polisen var ni är, och fråga om ni behöver nått tillstånd.

Chris

Posted

detta gäller äaven för pyrotekniska specialeffekter, men då får ni tänka på att olika pyrotekniska effekter kan behöva en person som har utbildning och certifikat i att hantera dessa förutom ett tillstånd från polis och brandkår.

I dessa fallen är polisen och brandkåren era vänner då de fixar eventuella avspärrningar som kan behövas....

Posted

Det är väl inte så sällsynt att polisen får rycka ut på hit och dit för att man viftar med leksaksvapen. Man har ingen skyldighet att meddela polisen, men livet blir mycket enklare både för filmteamet, för polisen och för omgivningen om man berättar förväg vad man har för avsikter. Vi har ju i andra trådar diskuterat om man "måste" sätta upp skyltar och informera om att det är filminspelning så att tex oskyldiga inte skall behöva fastna på filmen. Det behöver man inte. Men man slipper en hel del onödiga incidenter genom att berätta vad man tänker hitta på.

Påminner om när lärarna på mitt jobb skulle hålla nät- och hackingkurs och drog igång en del promiskiös nätskanning, typ alla studenter på en gång. Jag hade ingen aning utan satt på mitt kontor och skrev inlägg i voodoofilm-forumet när jag plötsligt upptäckte explosionsartad misstänkt aktivitet på nätet så jag drog ur kontakten. Ridå.

• 4 months later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

FN P90 kan ju vara rolig, men då utstrålar den ju också goverment-sponsor så om karaktären inte ska vara del i Section9 (kul att höra att fler är gits-fans här förresten;)) eller mi6/CIA/SSG/KGB/GRU så blir det svårt att motivera ett sådant vapen... har själv endast sett FNP90 i GoldenEye och Perfect Dark spelen dock förutom Seburo-varianterna i händerna på Kusanagi o polarna...

Steyr Aug lider av samma symptom... även om den syns oftare, och omnämns av tarrantino i jackie brown har jag för mig just för att den är så udda och ovanlig i film;)

Själv så är jag iochmed john woo ett stort fan av Berettas pistoler, främst m92. Tror förresten att danyalx menar m93 när han snackar om auto-92'an... syns bland annat i både Broken Arrow och även Face-Off har jag för mig, plus att den modifierades ytterligare till Robocops Auto9.

men visst, har du tänkt på allt det andra, som de legala föreskrifterna och sånt, och tänkt igenom motivationen i vapenvalet så låter ju det som en kul grej.