jernby film Postad 20 augusti 2006 Postad 20 augusti 2006 Fallande person. lager 1. Film utzoomad från hög höjd. lager 2. det var ett misstag av Alfred Hitchcock som blev ett klassiskt klipp som egentligen är en synvilla. Har någon här gjort det i modern teknik ? Pröva gärna även inzoomat. /nils 0 Citera
jmalmsten Postad 21 augusti 2006 Postad 21 augusti 2006 förstår inte riktigt hur du menar... en bild på en person som faller över en utzoomad (stillastående zoom alltså?) bild från hög höjd? menar du ungefär som i slutet på Die Hard 1 när skurken faller från Nakatomi Plazas tak eller BATMAN? då är det inte riktigt märkvärdigt... eller är det en av alla saker som "dolly-counterzoom" effekten som började i Hitchcock och som efterapats tusentals gånger därefter? 0 Citera
jernby film Postad 21 augusti 2006 Författare Postad 21 augusti 2006 javisst är det så. Efterapning är det. Ett sätt att hylla film för 50-60 år sen.Men det kan vara kul för nya filmare att lära sig den effekten som görs enkelt i t.e.x AE. /nils 0 Citera
jonkanon Postad 21 augusti 2006 Postad 21 augusti 2006 Typisk hitchcock är ju perspektivförskjutningen. Den största av dem alla finns ju i la heine (medan vi faller). Det är det klassiska för hitchcock jag kommer på i vertigo framförallt. Inåkning och utzoomning samtidigt som matchar varandra så objektet är konstant medans bakgrunden donar och har sig. /j 0 Citera
jernby film Postad 21 augusti 2006 Författare Postad 21 augusti 2006 Ja kul att du svarade i ämnet som var avancerat att gör då men är enkelt nu. Vertigo var även den film jag tänkte på. /nils 0 Citera
StenR Postad 21 augusti 2006 Postad 21 augusti 2006 http://en.wikipedia.org/wiki/Dolly_zoom Men effekten med AE blir väl inte identisk med en riktig perspektivförskjutning? 0 Citera
jernby film Postad 21 augusti 2006 Författare Postad 21 augusti 2006 falling away from oneself feeling går att göra med rätt inspelad film och AE. /nils 0 Citera
Munthe Postad 22 augusti 2006 Postad 22 augusti 2006 falling away from oneself feeling går att göra med rätt inspelad film och AE. /nils Fast varför? Det är ju lättare att göra direkt i kameran. 0 Citera
jernby film Postad 22 augusti 2006 Författare Postad 22 augusti 2006 Har du gjort effecten ? /nils 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 22 augusti 2006 Postad 22 augusti 2006 Var det perspektivförskjutning du menade även in första inlägget? Fattar nada av det. Själv kommer jag nog aldrig mer använda effekten eftersom den har blivit så vanlig. Om jag gör den, ska det vara på ett mer originellt sätt eller kanske lite mer diskret. 0 Citera
jernby film Postad 22 augusti 2006 Författare Postad 22 augusti 2006 Min fråga var om någon hade gjort det i modern teknik ? falling away from oneself feeling En effect som även kan användas vertikalt. Tydligen ingen här ? /nils 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 22 augusti 2006 Postad 22 augusti 2006 Jag förstår fortfarande inte vad det är för effekt du menar.. 0 Citera
ThirddOracle Postad 23 augusti 2006 Postad 23 augusti 2006 Jag är en total nybörjare inom film, kan någon förklara hur man gör perspektivsförskutning eller vad ni kallar det. Från början till slut. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 23 augusti 2006 Postad 23 augusti 2006 Det är enkelt. Precis som Jonkanon säger: Inåkning och utzoomning samtidigt som matchar varandra så objektet är konstant medans bakgrunden donar och har sig. /j 0 Citera
jernby film Postad 23 augusti 2006 Författare Postad 23 augusti 2006 Det är enkelt. Precis som Jonkanon säger: Då är det bara att köra igång. /nils 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 23 augusti 2006 Postad 23 augusti 2006 Då är det bara att köra igång. /nils Är det denna effekt du menar när du säger "falling away from oneself feeling"? Eller: %2$s skrev: Fallande person. lager 1. Film utzoomad från hög höjd. lager 2. Har du inget exempel eftersom du är säker på att det går att göra i AE? 0 Citera
Dawey Postad 23 augusti 2006 Postad 23 augusti 2006 Varför skulle man överhuvudtaget vilja göra det i AE? I mina öron låter det absurt på något sätt. Att planera inspelningen väl från första början är liksom A och O i allt filmarbete. 0 Citera
jernby film Postad 23 augusti 2006 Författare Postad 23 augusti 2006 Kommer att ha effecten flera gångar i en film. Finns klipp på min hemsida inom kort. /nils 0 Citera
jmalmsten Postad 25 augusti 2006 Postad 25 augusti 2006 är det perspektivförskjutningen ni diskuterar eller inte??? "Falling away from oneself" hjälpte inte riktigt av någon anledning... vad är det för effekt ni pratar om? Perspektivförskjutningen har jag själv greppat för ett bra tag sedan men jag förstår inte riktigt om det är den som trådskaparen menar... Att göra perspektivförskjutningen i datorn... nja, det är lätt men det blir ju inte alls samma känsla när inte förgrunden förvrängs av vidvinkeln... det är ju detsamma som att man inte får samma bild med en telefoto på 10 meters avstånd som med en fisheye på 10 centimeters avstånd... eller, ja det går kanske men det är ju som att göra en fisk i öknen bara för att ha nöjet att hitta den där... gör den effekten in camera och koncentrera er på viktigare ting... 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 25 augusti 2006 Postad 25 augusti 2006 är det perspektivförskjutningen ni diskuterar eller inte??? "Falling away from oneself" hjälpte inte riktigt av någon anledning... vad är det för effekt ni pratar om? Perspektivförskjutningen har jag själv greppat för ett bra tag sedan men jag förstår inte riktigt om det är den som trådskaparen menar... wörd. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.