Jump to content

Klassisk Hitchcock-effect

jernby film

Recommended Posts

förstår inte riktigt hur du menar... en bild på en person som faller över en utzoomad (stillastående zoom alltså?) bild från hög höjd? menar du ungefär som i slutet på Die Hard 1 när skurken faller från Nakatomi Plazas tak eller BATMAN? då är det inte riktigt märkvärdigt... eller är det en av alla saker som "dolly-counterzoom" effekten som började i Hitchcock och som efterapats tusentals gånger därefter?

Typisk hitchcock är ju perspektivförskjutningen. Den största av dem alla finns ju i la heine (medan vi faller). Det är det klassiska för hitchcock jag kommer på i vertigo framförallt.

Inåkning och utzoomning samtidigt som matchar varandra så objektet är konstant medans bakgrunden donar och har sig.

/j

är det perspektivförskjutningen ni diskuterar eller inte??? "Falling away from oneself" hjälpte inte riktigt av någon anledning...

vad är det för effekt ni pratar om? Perspektivförskjutningen har jag själv greppat för ett bra tag sedan men jag förstår inte riktigt om det är den som trådskaparen menar...

Att göra perspektivförskjutningen i datorn... nja, det är lätt men det blir ju inte alls samma känsla när inte förgrunden förvrängs av vidvinkeln... det är ju detsamma som att man inte får samma bild med en telefoto på 10 meters avstånd som med en fisheye på 10 centimeters avstånd... eller, ja det går kanske men det är ju som att göra en fisk i öknen bara för att ha nöjet att hitta den där...

gör den effekten in camera och koncentrera er på viktigare ting...

är det perspektivförskjutningen ni diskuterar eller inte??? "Falling away from oneself" hjälpte inte riktigt av någon anledning...

vad är det för effekt ni pratar om? Perspektivförskjutningen har jag själv greppat för ett bra tag sedan men jag förstår inte riktigt om det är den som trådskaparen menar...

wörd.