Gå till innehåll

Slå sönder en vägg med endast händerna


Knodel

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är mitt uppe i ett filmprojekt och vi ska filma en scen där någons händer "flyger" igenom en vägg. Nu är mitt minne lite svagt men jag har för mig att jag har sett liknande effekter i Evil Dead och i någon av Romero's zombie filmer. Händer ska alltså komma igenom en vägg och överraska en person. Har ni något förslag på vilket slags material man skulle kunna använda som vägg för att uppnå denna effekt? Vore tacksam för svar, Knodel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns säkert 1000 sätt att göra det på, bara testa er fram, brainstorma förslag och testa de som låter mest vettiga.

 

T.ex:

Ta en träpall (europall, sådan man brukar lasta saker på ni vet). Ta bort brädorna i mitten av pallen. sätt en tunn gipsskiva över hela pallen, tapetsera den. Gör en liten ram (ca 20*20 cm, 15 cm breda brädor) och sätt den bakom gipsskivan där händerna ska igenom. Fyll ramen med bråte, sågspån, träbitar.

 

Sen är det bara filma Pallen så nära så att bara den syns, sen sätter ni skådisen framför den. Killen bakom väggen slår igenom väggen, genom ramen. På andra sidan kommer händerna komma ut tillsammans med bråtet. Sen en schysst ljudeffekt på det.

 

Låter kanske mer komplicerat än vad det är, är det något ni inte förstår så fråga, så ska jag förklara mer noggrant :).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Gips är nog starkare än man tror. Fast det finns 6 mm gips under namnet renoveringsgips. Ett annat förslag skulle vara att bara spänna papper och lägga lösa brytbitar som nemo redan beskrivit.[/citat]

 

Papper kommer att se tamt ut, tro mig.

Det kommer säkert att göra lite ont att slå igenom händerna, men det får man ta :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_;72131]Om man tycker det är svårt att slå igenom en gipsplatta så kan man istället för att blöta den, gröpa ur den lite grann, göra den tunnare där man ska slå igenom.[/citat]

 

 

Ja de måste ju vara bättre än fuktig gips. det blir ju lite onaturlig "explosion" när gipset är blött å tungt.

men den tunnaste gips-skivan man kan köpa är jättetunn, å den kan min lillasyrra slå igenom.. :P.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...