kalle112 Postad 13 augusti 2006 Postad 13 augusti 2006 Har ett klipp som måste "de-interlace:as" så att ränderna försvinner men det finns 3 alternativ att välja mellan... 1) None (progressive) 2) Lower 3) Upper Körde på "none (progressive)" men sträcken var kvar. Undrar vad skillnaden mellan dom är. Använder premiere pro 1,5... 0 Citera
Ronnie Postad 13 augusti 2006 Postad 13 augusti 2006 Körde none hur då menar du? När du importerar filerna eller när du exporterar ut den färdiga filmen? 0 Citera
kalle112 Postad 13 augusti 2006 Författare Postad 13 augusti 2006 Då jag skulle exportera den färdiga filmen. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 13 augusti 2006 Postad 13 augusti 2006 None innebär ju att du inte de-interlacar någonting - utan klippet förblir orört. Om du tar Lower field eller Upper field ska inte spela någon roll vill jag minnas, så länge du inte ska spela upp filmen på en tv, utan enbart via datorns skärm. Det bästa vore väl att testa sig fram? 0 Citera
kalle112 Postad 13 augusti 2006 Författare Postad 13 augusti 2006 har testat mig fram men det tog väldigt lång tid, även om det bara gällde några frames (filmen e lite komplicerad). Men jag ville veta vad det var för skillnad mellan upper och lower och nu vet jag det - ingenting (eller ingen skillnad kunde jag se i alla fall)... 0 Citera
MovieSwede Postad 14 augusti 2006 Postad 14 augusti 2006 Det är inte en deinterlacer du använt utan hur du renderar klippet. Ibland vet inte datorn att det är en P eller i källa. Vilket man får tala om för den så renderingen blir rätt. Att sätta P på en i källa gör den inte äkta progressiv. 0 Citera
kalle112 Postad 14 augusti 2006 Författare Postad 14 augusti 2006 förstod faktiskt inte så mycket av det du sa...Vad är en P och i källa för nåt? Vad menar man med progressiv? 0 Citera
MovieSwede Postad 15 augusti 2006 Postad 15 augusti 2006 P = Progressiv i = interlace Film du ser på bio är inspelad på film vilket betyder att du ser 24 hela bildrutor per sekund. Video visas jämna och ojämna linjer varannan gång detta kallas interlace. Ser du däremot en interlace källa i progressiv miljö så kommer du få ojämna ränder över hela bilden. Datorer visar bilden progressivt. Och din videokälla är interlace, därför ser du de här linjerna på datorn. Tittar du däremot på samma källa i en tv försvinner de eftersom en tv är interlace. 0 Citera
Christian van Caine Postad 17 augusti 2006 Postad 17 augusti 2006 När du väljer None, Upper eller Lower så väljer du inte att de-interlaca utan vilka rader som ska läsas först vid uppspelning. Heter åsså odd/even. Tyvärr minns jag inte vad de-interlacen satt just nu dock & programmet är inte installerat för stunden så jag kan inte titta efter just nu. 0 Citera
Christian van Caine Postad 17 augusti 2006 Postad 17 augusti 2006 [citat=MovieSwede;71831]Datorer visar bilden progressivt. Och din videokälla är interlace, därför ser du de här linjerna på datorn. Tittar du däremot på samma källa i en tv försvinner de eftersom en tv är interlace.[/citat] Stämmer inte helt & hållet. Om datorer visar bilden i under 45Hz (vill jag minnas) så brukar bilden interlacas. Och är inte interlacmatrixen densamma på skärmen som på materialet så blir det väldigt fel. Det är väldigt lätt att en interlacematix kan gå söndrer & börja jävlas med sämre prylar har jag märkt, dyrare utrustning har jag dock inte märkt nåt sånt på alls... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.