Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har ett klipp som måste "de-interlace:as" så att ränderna försvinner men det finns 3 alternativ att välja mellan...

1) None (progressive)

2) Lower

3) Upper

Körde på "none (progressive)" men sträcken var kvar. Undrar vad skillnaden mellan dom är. Använder premiere pro 1,5...

Postad

None innebär ju att du inte de-interlacar någonting - utan klippet förblir orört. Om du tar Lower field eller Upper field ska inte spela någon roll vill jag minnas, så länge du inte ska spela upp filmen på en tv, utan enbart via datorns skärm. Det bästa vore väl att testa sig fram?

Postad

har testat mig fram men det tog väldigt lång tid, även om det bara gällde några frames (filmen e lite komplicerad). Men jag ville veta vad det var för skillnad mellan upper och lower och nu vet jag det - ingenting (eller ingen skillnad kunde jag se i alla fall)...

Postad

Det är inte en deinterlacer du använt utan hur du renderar klippet. Ibland vet inte datorn att det är en P eller i källa. Vilket man får tala om för den så renderingen blir rätt.

Att sätta P på en i källa gör den inte äkta progressiv.

Postad

P = Progressiv

i = interlace

Film du ser på bio är inspelad på film vilket betyder att du ser 24 hela bildrutor per sekund.

Video visas jämna och ojämna linjer varannan gång detta kallas interlace. Ser du däremot en interlace källa i progressiv miljö så kommer du få ojämna ränder över hela bilden.

Datorer visar bilden progressivt. Och din videokälla är interlace, därför ser du de här linjerna på datorn. Tittar du däremot på samma källa i en tv försvinner de eftersom en tv är interlace.

Postad

När du väljer None, Upper eller Lower så väljer du inte att de-interlaca utan vilka rader som ska läsas först vid uppspelning.

Heter åsså odd/even.

Tyvärr minns jag inte vad de-interlacen satt just nu dock & programmet är inte installerat för stunden så jag kan inte titta efter just nu.

Postad

[citat=MovieSwede;71831]Datorer visar bilden progressivt. Och din videokälla är interlace, därför ser du de här linjerna på datorn. Tittar du däremot på samma källa i en tv försvinner de eftersom en tv är interlace.[/citat]

Stämmer inte helt & hållet.

Om datorer visar bilden i under 45Hz (vill jag minnas) så brukar bilden interlacas.

Och är inte interlacmatrixen densamma på skärmen som på materialet så blir det väldigt fel.

Det är väldigt lätt att en interlacematix kan gå söndrer & börja jävlas med sämre prylar har jag märkt, dyrare utrustning har jag dock inte märkt nåt sånt på alls...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...