Gå till innehåll

Invasion of the Body Snatchers - 1956.


Daniel Hållquist

Recommended Posts

Den filmen finns i min collection. Region1 och engelska undertexter for hard hearing. Jag köpte den på amazon.com.uk. Skulle det knipa riktigt ordentligt kan jag tänka mig att låna ut filmen om du vill se den. Det är en riktigt bra film. Dock har jag inte sett nyinspelningen (sen den var ny).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag visste inte att det finns en från 90-talet. IMDB hittar bara från 56 och 78. När jag såg den från 70-talet när den var ny blev jag rätt besviken, men det skulle vara kul att se den från -79 igen. Den enda scenen jag kommer ihåg är när några kokonger skadas så en luffare får ansiktet från en hund och tvärtom.

 

Den av Don Siegel är riktigt spännande och saknar faktiskt paipermache-känslan som många samtida skräckfilmer har. Här har man byggt upp en spännande stämning och berättelsen drivs framåt hela tiden. Ett kul grepp är att hela filmen berättas av en överlevande från området, som försöker varna resten av världen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Jag visste inte att det finns en från 90-talet. IMDB hittar bara från 56 och 78. [/citat]

 

Kolla in: http://www.imdb.com/title/tt0106452/

 

Den hette bara BODYSNATCHERS. Såg den på TV för några år sedan och kan säga att den inte alls är lika bra som remaken från 70-talet.

 

Såg också på IMDB att man är på väg att göra en ny remake som skall heta INVASION.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TomStac][citat=gorse]Jag visste inte att det finns en från 90-talet. IMDB hittar bara från 56 och 78. [/citat]

 

Kolla in: http://www.imdb.com/title/tt0106452/

 

Den hette bara BODYSNATCHERS. Såg den på TV för några år sedan och kan säga att den inte alls är lika bra som remaken från 70-talet.

 

Såg också på IMDB att man är på väg att göra en ny remake som skall heta INVASION.[/citat]

 

Menade du teve-serien som gick på Kanal 5 förra säsongen? Riktigt trevlig (finns på dvd nu) men det blev tyvärr ingen fortsättning. Jag gillar Invasions sätt att undvika stora effekter och fråga sig vad som är mänskligt...

 

Original är riktigt bra men jag kan rekommendera versionen från 1978 också med Donald Sutherland i roll, slutet är här befriande annorlunda, originalet var ju en biprodukt av kalla kriget och filmcensuren.

 

En liknande film (med en något äldre Sutherland) är The Puppet Masters som är baserad på Heinleins bok, ingen känd film och gjord på relativt låg budget men är absolut sevärd i sin genre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...