Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har hela tiden vart inne på Rödes Videomikrofon http://www.rodemicrophones.com/?pagename=Products&product=VideoMic Till min DVX. Men så helt plötsligt slog det mig att det inte är XLR kontakt på den. Känns ju lite tråkigt när man ändå har XLR ingångar på kameran. Tror ni man kommer förlora kvalité där jämfört med andra micar i samma prisklass fast med XLR? och om någon vet någon bra substitut-mic i samma pris så får ni gärna bidra med det ni vet.

tack

Edit: Forskade lite till, det går ju att köpa till en xlr-adapter för minijacket. Formulerar om frågan: Förlorar man kvalité med en sådan adapter? och såklart, vill ja fortfarande höra vad ni har att säga om denna mic samt andra alternativ i prisklassen

Postad

Jag har egentligen ingen aning om det blir någon kvalitetsförlust, men jag köpte min mikrofon innan jag skaffade min DVX så den har inte heller XLR-kontakt. Jag köpte en tele -> XLR-adapter och det fungerar bra för mig. Jag har ju inget att jämföra med egentligen så det skulle vara roligt att höra ett utlåtande från någon som har något att jämföra med.

Postad

det enkla svaret är att nej du förlorar igentligen inte någon kvalité på att använda en adapter.

det finns vissa tillfällen det kan uppkomma problem när man går över från balanserat till obalanserat det kan tex bli lite brusigare i vissa situationer men det är inte troligt att det är något du kommer att störas av. Man brukar ju också säga att varje övergång/koppling mellan mikrofon och ingång kan lägga till lite brus, eller göra det lite osäkrare på det stora hela men det är ju inte direkt några längre kabel längder vi snackar om här!

personligen skulle jag nog göra en XLR - 3,5mm kabel och använda mellan kamera och mick om den ska sitta monterad på kameran dvs. då slipper man ha en adapter som potentielt är ivägen och man kan laga sladden om den går sönder. men det är ju bara jag annars är en adapter en ok lösning.

jag har inte lyssnat på VideoMic men Rodes övriga shotgun mikar låter OK men dom kostar väll lite mera!

Postad

det enkla svaret är att nej du förlorar igentligen inte någon kvalité på att använda en adapter.

det finns vissa tillfällen det kan uppkomma problem när man går över från balanserat till obalanserat det kan tex bli lite brusigare i vissa situationer men det är inte troligt att det är något du kommer att störas av. Man brukar ju också säga att varje övergång/koppling mellan mikrofon och ingång kan lägga till lite brus, eller göra det lite osäkrare på det stora hela men det är ju inte direkt några längre kabel längder vi snackar om här!

personligen skulle jag nog göra en XLR - 3,5mm kabel och använda mellan kamera och mick om den ska sitta monterad på kameran dvs. då slipper man ha en adapter som potentielt är ivägen och man kan laga sladden om den går sönder. men det är ju bara jag annars är en adapter en ok lösning.

jag har inte lyssnat på VideoMic men Rodes övriga shotgun mikar låter OK men dom kostar väll lite mera!

• 1 år senare...
Postad

Någon? Den micken är som gjord för dvx, det är den som finns på alla

bilder så någon av er måste ju ha prövat den? Hittar ingen recension på nätet..

Postad

Har inte testat den personligen vad jag minns, men generellt har jag aldrig testat en mick från ett HiFi-märke som varit värd pengarna.

Står man ut med ruttet Claes Ohlson-ljud så kanske det inte spelar så stor roll, men med budget-mickar från Röde & ADK tycker jag inte det är värt pengarna.

Fan, det är SVÅRT med budget-nivån! Det finns många RIKTIGT bra mickar (för sitt pris) om man letar & är kritisk, och det finns VÄLDIGT mycket skit!

Det bästa du kan göra är att plocka med dig kameran till affären & be att få testa själv.

SPela in där & gå hem & lyssna. Gillar du vad du hör kan du ju alltid köpa den dagen därpå!

Postad

Jag hade nog ändå satsat på en mik som har xlr som du kan både ha på kameran (där spelar det ingen större roll om du kör obalanserat eller inte) men som du även kan plocka av och köra på spö om du behöver nån gång. Då är det större fördel att köra balanserat då du ofta kommer undan störningar, uppkommer mycket lättare när du kör obalanserat och längre kablar. Har du kikat på Nt2an? Den är väl inte jättedyr...

Postad

Den är verkligen inte jätte dyr, en tusing billigare än AG-MC200G.

Jag är inte jätte noga med perfekt ljud men vill iaf. ha bättre än

den inbyggda mikrofonen. Tänkte också utnyttja att min kamera har xlr.

• 2 veckor senare...
Postad

NTG-2 som redan nämnts i tråden är en kanon mik för sitt låga pris!

Har en NTG-2 mountad på samtliga av mina XL-H1or som standard mik.

Detta pga. att Canons medföljande stereomik inte är värd mer än det som finns på botten av en rutten sjö.

NTG-2 är givetvis en XLR kondensator och kan försörjas med +48V Phantom via kameran (eller annan stödjande källa). Eller med ett standard R6 (AA) batteri.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...